lemez - MATTHEW DEAR: BLACK CITY

  • - minek -
  • 2010. szeptember 2.

Zene

Három éve jelent meg Asa Breed című remek albuma, azóta dolgozott az újon - a kiadóvezető/producer/dj/zeneszerző/énekes Matthew Dear most sem viccelt velünk.

Három éve jelent meg Asa Breed címû remek albuma, azóta dolgozott az újon - a kiadóvezetõ/producer/dj/zeneszerzõ/énekes Matthew Dear most sem viccelt velünk.

Technoid énje (fõleg Audion néven) persze szorgalmasan termelte az osztályon felüli minõségû, minimalista, szétcsavarós-savazós partizenéket, de hogy valami más is volt a munkapadon, arról a most megjelent Black City (tán az eddigi legjobb Dear-szólólemez) tanúskodik. A recept gyakorlatilag ismerõs az Asa Breedrõl: részben az elektronikus tánczenébõl importált lüktetést, részben élõ, akusztikus zenei alapokat társít saját rendhagyó énekhangjához. Komponista keze, dalszerzõi invenciója, sõt lírai-történetalkotó énje pedig van olyan erõs, hogy tartalommal töltse meg a lemez számait. A palettára felhordott zenei textúra meghökkentõen változatos, mégsem öncélú: a számok sajátos, de jól értelmezhetõ ritmusban követik egymást - kezdve a majdnem bossás/krimidzseszszes atmoszférájú Honeytól a záró, szinte szedatív, lírai-zongorás Gemig. Akad itt még tökéletes nu disco darab (Little People - Black City), a nyolcvanas évek végét megidézõ nyersebb elektrodiszkó (You Put a Smell on Me), s jó néhány szabálytalan (elektro)popdal. Dear gátlás nélkül merít inspirációt akár jó három évtizedes zenékbõl is - aki akarja, Enót, Gabrielt, sõt Bowie-t is kihallhatja a sorok közül -, de ez hamisítatlanul az õ autentikus világa. A Black City egy hangokból (például saját, manipulált, kórussá generált orgánumából), ritmusokból kirakott, néha szürreális film noirt idézõ zenés sztori - a szerzõ életének és fantáziájának sajátos lenyomata.

Ghostly International/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.