Lemez - Talpuk alatt fütyül a szél - Earth: Angels Of Darkness, Demons Of Light 1

  • Kovács Marcell
  • 2011. február 17.

Zene

"A haldokló bámulatosan tiszta hangon énekelt és oly nagy odaadással hogy a vad hegyek közé indulók talán még vissza is fogták kissé a lovaikat hogy annál tovább hallgassák mivel ebben az elszántságban maguk is osztoztak vele." Cormac McCarthy ír az érces hangon daloló haldoklóról a Véres délkörökben, a könyvben, amit Dylan Carlson olyan sokat emlegetett, amikor 2005-ben, sok év hallgatás után visszatért. Nemcsak a közönségéhez tért akkor vissza, hanem az életbe is.
Aki látta a Kurt és Courtneyben, ahogy a kilencvenes évek végén hegektől pöttyös arccal, lesoványodva makog a kamerába, sokat nem adott volna a bőréért. Csúf volt és gonosz. Az anyaszomorító, akitől Cobain a drogot kapta - és a puskát. De Carlson talpra állt, leporolta magáról a múlt sötét emlékeit, és élete párjával, a dobos Adrienne Daviesszel elkészítette pályafutásának legjobb lemezét. A Hexen a kéngőzös Iommi-riffeket a Mississippi-delta vak bluesgitárosainak dallamaira cserélte, a mozdulatlanságba merevedett előadás azonban megmaradt, a húrok hangos moraja a végtelenben visszhangzott. Hazatalált Carlson ezekben a riffekben, rátalált a gyökereire. Megpezsdült benne cowboyvére. Kolbászbajusz, kamionossapka és madzagnyakkendő - városi tehénpásztor az úr, akárki láthassa. Lidérc a múltból.

Az új lemezen minden ugyanaz, de megint kicsit másképpen. Oda a finom szövésű orgonaszőnyeg, a koncertek sikoltó harsonája is a múlté, újra zordabb, kopárabb a hangzás, baljósan dörmögő cselló a társa most a gitárnak és a dobnak. Nagyon amerikai ez a zene. Blind Willie Johnson, Woody Guthrie, Johnny Cash, John Fahey, Howe Gelb, David Eugene Edwards és a többiek zenéje. Amerikai zene, de nem az a benzinkúti countrymuzsika, amit csak a jenkik értenek. Carlson riffjei mindenkihez szólnak, mindenhol. Akár a fent említett nagyságok, ő is leás a gitárjával egészen mélyre, ahol már mind ugyanazok vagyunk. Az Earth 2006-os Európa-turnéjáról készült útifilmben Carlson riffjei mellé a havas Alpok képei peregnek. Herzog-filmekre gondolok, ahol a Popol Vuh zenéje a perui őserdőben, Afrika bozótjában és a bajor hegyekben is ugyanazt jelenti.

Ezért jó, hogy eltűntek a vadnyugatra utaló képek. Nincsenek már telepesekről készült megfakult fotográfiák a borítón. Mintha kínai sárkányok acsarkodnának most a színes és ijesztő fedlapképen. Vagy álarcos japán démonok ezek? Nem. Stacey Rozich csodálatos festményén busómaszkokat látni. A balkáni gyökerekkel bíró fiatal festőnő akvarelljeinek a kelet-európai télbúcsúztató rituálék delejező látványa az első számú ihletője. Démonok harcolnak a képen, egyikük alulmarad. Nem tudni, hogy a jó az, vagy a rossz. Dylan Carlson sötét, méltóságteljes riffekkel kíséri csatájukat, szívósan penget, McCarthy hőseinek megmagyarázhatatlan, vak elszántságával.

Southern Lord/Neon Music, 2011. Az Earth május 1-jén a bécsi Arenában lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.