Lemez - Távol a fénytől - A The Flaming Lips apróságai

  • Nagy V. Gergõ
  • 2011. június 23.

Zene

Három hónap alatt három kislemezt adott ki a Flaming Lips - három szertelen, rövid és barátságtalan korongot. Ha a kilencvenes évek végének neopszichedelikus felhabzásában szerettük meg ezt az elragadóan hibbant oklahomai bandát, s ha a főként a kései Beach Boys ihlette, puha, szimfonikus psych-pop nótáikat zártuk a szívünkbe, meglehetősen megrettenve fülelhetjük e zajos vadulást.

Hiszen mindennek alapján erősen úgy látszik, hogy a tavalyelőtti Embryonic felszabadultan komor zajongása korántsem csupán múló szeszélyt vagy egyszeri kalandot jelentett Wayne Coyne-ék számára - sokkal inkább valódi irányváltást jelez az életművön belül. Az újkori Lips láthatólag nagy lendülettel sutba vágta a korábban körbeudvarolt lemezek napsugaras hangulatait, s inkább a kritikai megbecsülést meghozó The Soft Bulletin előtti elborultabb anyagok világához fordult, no meg mindeddig feltérképezetlen terrénumok felé. Ami pedig felettébb üdvözlendő, hiszen alighanem ez az elvárásokra fittyet hányó, rendületlenül megújulni igyekvő szemlélet tette a kevéssé direkt Embryonicot is olyannyira lefegyverzővé.

Ám az újabb lemezek mégis jócskán elmaradnak a nagyszabású előd mögött. Már a 2009-ben Henry Rollins és Peaches társaságában rekonstruált Dark Side of the Moon is meglehetősen ötletszegény darabnak tetszett, aztán a Neon Indiannel felvett EP okozott enyhe csalódást - a Gummy Song Skull legszellemesebb megoldását pedig alighanem a csomagolása szolgáltatta, hiszen a felemás nívójú hangzóanyag pendrive-ját egy gumicukor koponya közepéből kellett kiennie-kibányásznia az újra éhes hallgatónak. Mind a fiatal elektromágussal felvett közös lemezen (The Flaming Lips with Neon Indian), mind a rá következő gumicukor-EP-n baljósan dübörgő, offenzív zene szól sokféle, brutális zajjal, visszhanggal és bizarr géphangokkal, túlnyomórészt egy-két motívumra épülő, amorf dalokban tálalva. Az Embryonic világából bomlanak ki ezek a kompromisszummentes, sötét tónusú tételek, ám meglepő ötletek és meghökkentő pillanatok tekintetében jócskán elmaradnak az amott szereplőktől.

Nincs ez másként a legújabb korong esetében sem. A Lips ezúttal a kísérleti elektronika terepén tevékeny Guillermo Scott Herrent, azaz Prefuse 73-t választotta művésztársnak, ám miként Neon Indian kézjegyeit sem volna könnyű észrevenni a vele készült lemezen, Herren is meglepően háttérbe szorul. Glitches hiphopritmusoknak híre-hamva sincs, ám a Lipsre jellemző krautrockos zakatolás is a múlté. Csupán a nyitószám, az elragadóan őrjöngő The Super Moon Made Me Want To Pee hasznosítja a monoton döngölést, ezenkívül jószerével az ambient vagy a drone vonzáskörzetébe utalható tételek zengenek a lemezen. Sziszegő-bugyborékoló szintik, gerjedő-zúgó erősítők és Coyne torzított, távoli hangja - jobbára ezekből építkezik ez a négy darab tétel, amelyek korántsem érdektelenek (s kivált a Heavy Star Moving düledező, másnapos gyászdala megkapó, melyet egy hajókürtszerű gitármoraj ékesít), de azért igazán érdekfeszítőnek vagy emlékezetesnek sem mondhatók. Ráadásul szemlátomást jócskán erőteljesebben tudnának működni egy nagyobb szerkezetben, mint röpke negyedórában, egymás között.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”