Lemez

Más srófra jár

Crystal Castles: (III)

  • - minek -
  • 2012. december 4.

Zene

 


Fotó: Richmond Lam

A kanadai duó bő fél évtizeddel ezelőtti felbukkanása után villámgyorsan vált kultbandává és viszonyítási ponttá. A romlott remeteimázsban utazó Ethan Kath zeneművész és Alice Glass, a hol elfúlón suttogó, hol éteri tónusban zengedező vagy éppen boszorkányként visító énekesnő két, nyugodtan mondhatjuk, kortárs klasszikus albumot tett le az asztalra, miközben valódi, extremitást és eksztázist ígérő koncertattrakciókat kínáltak (sokszor már az is csalódást keltett, ha Alice elmulasztotta a tömeg tenyerén hordoztatni magát). Depressziós szintipopbandák és gothic/new wave zenekarok hagyatékából, indusztriálörökségből és szándékoltan primitivista lo-fi, chiptune eszközökből rakták össze a varázslatot, néha már-már dreampoposan tiszta hangulatokat marattak savval, vagy nyírtak körbe flexszel.

 

A CC most megjelent, harmadik albumán - bevált metódusainak finomításával és a hangsúlyok jelentős áthelyezésével - egy sokkal szubtilisabb, ugyanakkor tömörebb, egységesebb zeneanyagot hozott a világra. Azt már régen lehetett tudni, hogy a két kanadai Varsóban (!) vette fel a lemez anyagát, s hogy Kath a korábbi digitális kütyüit analóg szintikre cserélte - ami kissé meglepő egy korábban a 8 bites hangzást favorizáló kompániától. De a dolog működik, s a szomorkás, néha tényleg a 77-es Bowie-Eno-lemez, a Low tónusait (Warszawa, ugye...) idéző hangulatok és a látszólag euforikus momentumok egyaránt emfatikusak és jól kidolgozottak. Glass kisasszony hangjával pedig megtörténik minden, ami ilyenkor szokott - leszámítva, hogy most szinte teljesen hiányoznak a sikoltozós betétek, ahogy az egy darab Insulint leszámítva az elidegenítő hatású, nehézipari reszelések is. Inkább a szomorú bensőségesség válik hangsúlyossá - s ez még az olyan, már-már trance-es himnuszokon is átüt, mint a Sad Eyes vagy a Transgender. De a Kerosene, a Wrath Of God, a Pale Flesh, a Mercenary vagy még inkább a Violent Youth elégikus, széteffektezett szintipopja ha lehet, még tisztábban mutatja a fő szabásmintát. És még soha olyan csilingelőn szép, egyszerre melengető és borzongató, lassan hömpölygő (s közben zavarba ejtő, felkavaró szövegű) álomdarabot nem írtak, mint a lemezt záró Child I Will Hurt You.

Fiction, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.