Lemez

Más srófra jár

Crystal Castles: (III)

  • - minek -
  • 2012. december 4.

Zene

 


Fotó: Richmond Lam

A kanadai duó bő fél évtizeddel ezelőtti felbukkanása után villámgyorsan vált kultbandává és viszonyítási ponttá. A romlott remeteimázsban utazó Ethan Kath zeneművész és Alice Glass, a hol elfúlón suttogó, hol éteri tónusban zengedező vagy éppen boszorkányként visító énekesnő két, nyugodtan mondhatjuk, kortárs klasszikus albumot tett le az asztalra, miközben valódi, extremitást és eksztázist ígérő koncertattrakciókat kínáltak (sokszor már az is csalódást keltett, ha Alice elmulasztotta a tömeg tenyerén hordoztatni magát). Depressziós szintipopbandák és gothic/new wave zenekarok hagyatékából, indusztriálörökségből és szándékoltan primitivista lo-fi, chiptune eszközökből rakták össze a varázslatot, néha már-már dreampoposan tiszta hangulatokat marattak savval, vagy nyírtak körbe flexszel.

 

A CC most megjelent, harmadik albumán - bevált metódusainak finomításával és a hangsúlyok jelentős áthelyezésével - egy sokkal szubtilisabb, ugyanakkor tömörebb, egységesebb zeneanyagot hozott a világra. Azt már régen lehetett tudni, hogy a két kanadai Varsóban (!) vette fel a lemez anyagát, s hogy Kath a korábbi digitális kütyüit analóg szintikre cserélte - ami kissé meglepő egy korábban a 8 bites hangzást favorizáló kompániától. De a dolog működik, s a szomorkás, néha tényleg a 77-es Bowie-Eno-lemez, a Low tónusait (Warszawa, ugye...) idéző hangulatok és a látszólag euforikus momentumok egyaránt emfatikusak és jól kidolgozottak. Glass kisasszony hangjával pedig megtörténik minden, ami ilyenkor szokott - leszámítva, hogy most szinte teljesen hiányoznak a sikoltozós betétek, ahogy az egy darab Insulint leszámítva az elidegenítő hatású, nehézipari reszelések is. Inkább a szomorú bensőségesség válik hangsúlyossá - s ez még az olyan, már-már trance-es himnuszokon is átüt, mint a Sad Eyes vagy a Transgender. De a Kerosene, a Wrath Of God, a Pale Flesh, a Mercenary vagy még inkább a Violent Youth elégikus, széteffektezett szintipopja ha lehet, még tisztábban mutatja a fő szabásmintát. És még soha olyan csilingelőn szép, egyszerre melengető és borzongató, lassan hömpölygő (s közben zavarba ejtő, felkavaró szövegű) álomdarabot nem írtak, mint a lemezt záró Child I Will Hurt You.

Fiction, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.