Koncert

Mayhem

  • Kovács Bálint
  • 2012. október 29.

Zene

Fociban sosem voltunk olyan rosszak, mint most, Bartók pedig halott - ha ilyen ínséges időkben van kire büszkének lennünk, az Csihar Attila. Ő az, aki a De Mysteriis Dom Sathanas című Mayhem-lemez feléneklésével örökre megváltoztatta a black metalt, és aki számtalan zenekarával az azóta eltelt évtizedekben sem ügyködik máson, mint a műfaj megújításán. Amióta újra ő áll a zenekar élén, a Mayhem is épp ezt teszi: legutóbbi lemezüket aligha lehetne black metalnak nevezni (nem mintha bármelyik nagylemezükre magától értetődően illett volna ez a címke), de az extrémnél nehéz konkrétabb jelzőt rásütni. Koncerten az egytől egyig kiváló, komplex számaik hatását erősen megdobják Csihar színpadi performanszai, ami alatt nem csak a műfajban szinte obligát, ám mára egyre ritkább kecskelefejezéseket kell érteni, hanem a különleges jelmezeket és az eksztatikus beleélést is.

Az persze várható volt, hogy a Mayhem nem fennállásának leglátványosabb koncertjét fogja adni a méretében és adottságaiban egy közepes sufnival vetekedő Kék Yukban - de arra azért aligha számított valaki, amit a legtöbben kaptak. Aki keresztülverekedte magát azon a közönségen, amely egy kisebb kínai metropolist is könnyedén meg tudott volna tölteni, és nem szakadt le a veséje a mögötte lévők nyomásától, az az első sorból láthatta is a zenekart - a többiek meg csodálhatták az előttük állók hátát a zombivá pingált és három levágott disznófejjel tekéző, mikrofon gyanánt egy fordított keresztre feszített, négykarú Jézust használó Csihar és a mindvégig megdöbbentő pontossággal játszó zenészek helyett. Igaz, hallani még innen sem lehetett nagyon sokat: a Yuk konzervdobozának falai közt elvesztek az olyan remek számok, mint a Freezing Moon, a My Death vagy az A Time To Die. Egyvalamit azonban a legrosszabb helyszín sem tudna soha kivégezni: a Mayhem minden koncertjére jellemző hipnotikus és kaotikus hangulatot.

Kék Yuk, október 5.


Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.