"Meggyőzésre törekszem"

Louis Langrée karmester

Zene

November 24-ével kezdve három estén át vezényli a Művészetek Palotájában a Budapesti Fesztiválzenekart a világhírű francia dirigens. A műsor Brahms III. szimfóniájából, Schumann a-moll zongoraversenyéből és A messinai menyasszony nyitányából áll.

Magyar Narancs: Hogyan jellemezné a saját vezénylési stílusát?

Louis Langrée: A karmester feladata, hogy dialógusokat kezdeményezzen, hogy tiszta elgondolásai legyenek egy-egy műről. Aztán a zenészek dolga, hogy átírják ezeket a hangszereikkel. Az energiának a zenészekből kell áradnia, de ahhoz, hogy felszabaduljon, a karmester kínálja fel a lehetőségeket. Meggyőzésre törekszem, nem imponálásra.

MN: Ezért sem követeli meg a zenészektől, hogy ugyanazt a vonómozgást alkalmazzák?

LL: Amikor Toscanini egységesítette a vonómozgásokat, egyes kritikusok úgy vélték, hogy a zenekar menetelő hadsereghez hasonlít. A Don Giovanni kéziratában például Mozart sem jelöl meg semmilyen erre vonatkozó utasítást. Miért is kellene a zenészeket arra kényszeríteni, hogy a szomszédjuktól lessék el a mozgást? Elvégre a zenei elképzelés és az összhang a lényeg, a látvány csak másodlagos.

MN: Mozart-dirigensként híresült el, noha az életrajzából lehet tudni, hogy kezdetben a német romantikusokért rajongott.

LL: Kamaszfejjel még valóban a romantika vonzott, különösen Brahms és Chopin. Végtére is abban a korban kell az érzelmeket felfedezni. Artur Schnabel mondását nagyon igaznak érzem: Mozart zenéje túl könnyű a gyerekeknek, de túl nehéz a felnőtteknek. Mozart kétségkívül a megkerülhetetlen hivatkozási pont. Ő emelte a legmagasabb szintre az egyensúlyt az alapok és a forma, az érzelem és a struktúra között. Már-már annyira egyszerű és evidens a zenéje, hogy ezáltal válik rejtélyessé. Nem mintha Brahms "kontrollált" romantikája, különösen a III. szimfónia, amely Beethoven 3. szimfóniájához áll közel, ne lenne nagy kihívás. Nagyon nehéz ritmusok vannak benne. Brahms nyitást hozott a jövő zenéje felé, másfelől folytonosságot jelentett. Ebben a többinél sokkal személyesebb szimfóniájában sok kétely, szenvedés által jut el a szabadságig.

MN: Ön a szabadságát mintha leginkább a tengerentúlon találta volna meg: a legtöbbet New Yorkban koncertezik.

LL: A legfontosabb a zene, a közös zenei nyelv és művészi elképzelés, legyen az bárhol a világon. Tény, hogy az Egyesült Államokban, New Yorkban és mostantól folyamatosan Cincinnatiben tartózkodom a legtöbbet. Nagy áttörést hozott az életembe, amikor 2008-ban a Metropolitan Operában debütáltam a Don Giovannival, majd 2010-ben Ambroise Thomas Hamletjével.

MN: 2002-ben kinevezték a New York-i Mostly Mozart Fesztivál művészeti vezetőjének. Mit kell tudni erről a rendezvényről?

LL: A fesztivál vezetésében Jane Moss-szal, a Lincoln Center művészeti vezetőjével osztozom: Paavo Jarvitól vettem át a stafétabotot, tágabb értelemben pedig olyan elődöktől, mint Leopold Stokowski, Fritz Reiner, Michael Gielen vagy Jesus Lopez-Cobos. Én vagyok a tizenharmadik fesztiváligazgató a Mostly élén. Az ötlet 1966-ban abból az elképzelésből született, hogy a nyári szünetben, míg a Metropolitan Opera zárva tart és a New York-i Filharmonikusok turnéznak, a Lincoln Centerben világszínvonalú koncertekre kerüljön sor. Hatalmas sikerrel ment tavaly Fischer Iván szcenírozott Don Giovannija a Budapesti Fesztiválzenekarral. Régizenei együttesektől Bach-oratóriumokig megannyi zenei ínyencség szerepel a fesztivál műsorán, ami kuriózumnak számít az amerikai közönség számára.

MN: 2013-tól párhuzamosan vezeti majd a Camerata Salzburgot és a Cincinnati Szimfonikus Zenekart.

LL: A Camerata fantasztikus kamaraegyüttes, amely úgy működik, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, alkalmi fellépéseknek tesz eleget. A Cincinnati Szimfonikusok a legrégebbi szimfonikus zenekar az Egyesült Államokban. Szerettem volna elmélyíteni a kapcsolatomat egy kiváló együttessel. Az ide-oda utazgatások mellett tábort akartam verni valahol, egy izgalmas városban. Cincinnatiben mellesleg sok német emigráns él. A zenekar központja az Over-the-Rhine negyedben található, amelynek neve tisztelgés a Rajna folyó előtt. A következő évadot a bécsi klasszikusok köré szervezem, emellett lesz francia zenei program orgonistákkal, és a kortárs amerikai repertoár felé is szeretnék nyitni, többek között Arnold Schönberg Egy varsói túlélő című kantátájával. Egy város, egy szimfónia címmel Cincinnatiben a koncertek mellett találkozókat is szerveznek a zenészek és a közönség között. Ebben a városban senki nem érezheti úgy, hogy zene nélkül marad: a szimfonikus zenekar koncertjeit óriásvetítőkön lehet követni az utcán, a börtönökben, a kórházakban.

MN: Lát különbséget az amerikai és az európai közönség zenehallgatási, befogadói szokásaiban?

LL: Amerikában az emberek mosolyognak, és eljárnak a koncertekre. A franciák rosszkedvűen, megszokásból teszik ugyanezt, amúgy pedig kevésbé fogékonyak a komolyzenére. Az amerikai közönség részéről a kíváncsiság és a fogadtatás direkt. Arról nem beszélve, hogy jóval könnyebb kapcsolatot teremteni a mecénásokkal, az adományozókkal, a helyi intézményekkel: kevesebb a hátsó szándék, a sznobizmus, és több a valódi érdeklődés.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.