Lemez

Pet Shop Boys: Electric

Zene

Utoljára a nyolcvanas években fordult elő, hogy a Pet Shop Boys két egymást követő évben nagylemezt adjon ki, arra pedig még soha nem volt példa, hogy mindössze tíz hónapnyi szünet teljen el két albuma között. Mi is megírtuk, hogy a tavalyi Elysium nem sikerült túlságosan parádésra: korrekt lemez lett slágerek nélkül, rutinszerű munka rutinos zenészektől, középszerű és középtempós dalokkal. Éppen ezért lehetett attól tartani, hogy az Electric is unalomba fullad, de pont ellenkezőleg - a recenzensek legalábbis áradoznak, amit a 84 százalékos mutató is jelez a Metacriticen.

Lehidalni azért nem kell, nem új Behaviourrel vagy Actuallyvel van dolgunk, hanem egy újra formába lendülő zenekar jól megírt-hangszerelt és jól táncolható albumával. Ki tudja, lehet, hogy az elszakadás a nagykiadótól okozta a felszabadult hangulatot (a Pet Shop Boys 28 év után otthagyta a Parlophone-t), de nem téved sokat az sem, aki a tánczenében több mint jártas Stuart Price producerben (is) keresi a minőségjavulás okát. Amit hallunk, az analóg szintetizátorok diadala - természetesen már rögtön a programadó, bombasztikus Axisben is. A New Order-es Bolshyban angol sorok váltakoznak oroszokkal (egy kicsit a Rammstein-féle Moskaut megidézve), és az enyhén politikus hangulat az ezt követő Love Is A Bourgeois Constructban is megmarad - utóbbiban egy tipikus PSB-s tömegkórus egészíti ki Neil Tennant víz alatti hangját. Érdekes módon ebben a számban egy Purcell-dallam is felcsendül, de az igazi meglepetés mégis inkább a Last To Die című Bruce Springsteen-feldolgozás. A rossz dal fogalmához egyedül a dubstepgyanús Shouting In The Evening kerül közel, potenciális klasszikusból viszont három is akad. Az egyik a nagyszerű dallamú és hangszerelésű Fluorescent, a második az Example vendégeskedésével felvett, a korai PSB-t idéző Thursday, a harmadik pedig az enyhén faithlesses Vocal, amelyben megéneklik a zene szeretetét.

Kobalt/x2, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.