Színház - Gyűlölet a köbön - Shakespeare: A velencei kalmár

  • Csáki Judit
  • 2011. június 30.

Zene

Horizontálisan szűkös, vertikálisan igen tágas térben játsszák a sepsiszentgyörgyiek A velencei kalmárt. A nézők fönt ülnek a színpadon, a nagy részét el is foglalják, a maradék keskeny sávokon zajlik a játék, igaz, több szinten, mert állványzaton mozognak a színészek. Legalábbis a pécsi vendégjátékon - merthogy otthon állványzat sem kell a függőleges közlekedéshez, van létra elég az amúgy pucér színpadon. Lehet, hogy nagy különbség van az "épített semmi" és a természetes semmi közt, de a hatás - gondolom - ugyanaz: a játszók nemcsak előttünk, hanem mellettünk, fölöttünk, mögöttünk "kavarnak". Legalábbis az első részben; mert a másodikban aztán kinyílik a tér, vagyis a pécsi Nemzeti Színház nézőtere.

Horizontálisan szűkös, vertikálisan igen tágas térben játsszák a sepsiszentgyörgyiek A velencei kalmárt. A nézők fönt ülnek a színpadon, a nagy részét el is foglalják, a maradék keskeny sávokon zajlik a játék, igaz, több szinten, mert állványzaton mozognak a színészek. Legalábbis a pécsi vendégjátékon - merthogy otthon állványzat sem kell a függőleges közlekedéshez, van létra elég az amúgy pucér színpadon. Lehet, hogy nagy különbség van az "épített semmi" és a természetes semmi közt, de a hatás - gondolom - ugyanaz: a játszók nemcsak előttünk, hanem mellettünk, fölöttünk, mögöttünk "kavarnak". Legalábbis az első részben; mert a másodikban aztán kinyílik a tér, vagyis a pécsi Nemzeti Színház nézőtere.

Bocsárdi László rendező a kétpólusú gyűlöletre építette az előadást, amelyet föl is fűt ez a gyűlölet, amely attól kétpólusú, hogy a másik pólusa is gyűlölet - a fordított előjelű. Shylock szenvedélyes gyűlöletét a velencei "vircsaft" iránt a dráma utolsó részében épp ilyen szenvedélyes gyűlölet válaszolja meg: a velencei bagázs ronccsá gyűlöli a zsidót. Így kerek a világ. Ez az értelmezés föltehetően közel áll az írói gondolkodáshoz - és arról az író aztán igazán kevéssé tehet, hogy a történelem oly nagy mértékben rajzolta át a zsidókkal kapcsolatos előítéleteket. Vagyis a zsidó megveszekedett gyűlöletét a többségi közeg iránt manapság más történelmi tapasztalatok teszik elhihetővé, mint négyszáz évvel ezelőtt. Ahogy azt is másképp látjuk immár, hogy meddig lehet átörökíteni a gyűlöletet, hogyan lehet fölszítani bármikor, és mire használható a kicsi és nagyobb közösségekben. Tudnánk mesélni Shakespeare-nek... Dobre Kóthay Judit szokásosan fantáziadús jelmezei át is játszanak a két kor közt, ott van bennük az akkor és a most.

A velencei kalmárt manapság kevéssé szokás - és talán a fentiek miatt elég nehéz is - komédiának játszani, noha a kellős közepén mégiscsak egy vicces álruhás jelenet áll. De amúgy szomorú itt minden; kezdetben mindjárt a velencei kalmár, Antonio rezignált-melankolikus szerelme Bassanio iránt. Bocsárditól nem tudjuk meg, vajon Antonio a viszonzatlanság avagy a csalárdság miatt ily borús - tény, hogy Bassanio (pontosabban az őt játszó színész, Kolcsár József) makacsul játssza a vakot, és fordítja barátságba a szerelmet. Ettől viszont Mátray László bőrnadrágos Antoniója az odaadó barátság mellett a balekságnak is adja nem kevés jelét.

A zsidó, vagyis Shylock legelőször valahol fönt, az állványzat tetején szólal meg - előbb halljuk erős, sztentori hangját, előbb üt meg bennünket az erő, mintsem meglátnánk a hangsúlyozottan "zsidós" gesztusokkal operáló vehemens alakot. Szakács László alakítása - nem egyedül amúgy - kissé túlságosan is "kitett", olykor bizonyos parodisztikus eszközök játszanak rá a zsidó klisére. Ez a Shylock - aki sokat szenved az Antonio-féle velencei uraságok leplezetlen gyűlölködésétől - már az első pillanatban dühödt és vérszomjas, és bár bírja a zsidó tipikusnak tudott pénzsóvárságát és fukarságát is, ez utóbbiakat bármikor elnyomja egy kis bosszú kedvéért.

Ezen a fronton, vagyis a túlzások terepén érhető tetten a valahai vígjáték. Hiszen túlzások mozgatják Portia kérőit is - az aragóniait és a marokkóit is Pálffy Tibor játssza, ugyancsak erős, elnagyolt és hatásos ecsetvonásokkal megteremtve és karikírozva őket. És jelen van a féktelenség a velencei aranyifjak dorbézolásában, de a két barát, Antonio és Bassanio kezdeti alkudozásában is - Bassanio bizony nemigen kéreti magát a lehetetlen feltételek elfogadásában, és legalábbis támogatja Antonio önfeláldozó viselkedését, a baljós záradék, az egy font hús ellenére is.

Ez a játékstílus - melyet vélhetően a rendezés indukál - elnyomja a finomabb konfliktusrendszert, és célirányosan sodorja a drámát a végkifejlet felé. Mintegy mellesleg - bár kellő vehemenciával - gyorsan lepörög Shylock addicionális megbüntetése, vagyis a lánya árulása; ahogy a gyűrűügylet is múló, nagyjából jelentéktelen pillanat (amikor is Bassanio Portia határozott tiltása ellenére mégiscsak odaadja a gyűrűt az álruhás Portiának, majd az igazi Portia előtt valahogy kiviselkedi az árulást). A könnyed vígjátéki mellékszál felé tart a másik árulás: Shylock szolgájának, Tubalnak az átszerződése a másik táborhoz majdhogynem goldonis szolgabetét.

Bocsárdi rendezésében számos ötlet nyomatékosítja ezt a bizonyos kétpólusú gyűlöletet (Nemes Levente dózséjának szónoklata például), melyre a koronát az álruhás bíró megjelenése teszi föl. Kicsid Gizella alakítása az előadás legjobbja, és nem elsősorban a jelmezes betéttől, hanem attól a könnyed, természetes gyűlölettől, ami a fifikás ítéletre, a halmozott büntetésre, a féktelen pusztításra sarkallja Portiát. Az emelkedett, emberséges nő itt játékosan, majdhogynem szenvtelenül mutatja meg a belül élő vadállatot.

Voltak tempógondok, és hát nagyjából hiányoztak az árnyalatok is a sepsiszentgyörgyiek előadásából. De ez az olthatatlan, a két pólusát egymással fenntartó, mi több, erősítő gyűlölet mégiscsak elsodorta a máig Shakespeare drámáját. Bocsárdi rendezői ereje a középponti gondolat erős felmutatásában áll. És az aztán föl van mutatva.

Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, POSZT, Pécs, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.