Színház - Ilyenre készítik - A kékszakállú herceg vára; The Black Rider

  • Csáki Judit
  • 2009. április 16.

Zene

Vannak ezek a "szemi-színházi" formák: az olyan, mintha tartományában virulnak, de épp az a lényeg, hogy mégsem, ugyanis nézhetőségük-láthatóságuk korlátozott. Egyebek mellett ez utóbbi teszi igazán vonzóvá őket a színházi gourmet-k számára: már bejutni is nehéz. Ennek a műfajnak számos megjelenési formája létezik, abban azonban mind közös, hogy nem a normális színházi készülés előzi meg, hanem egy sokkal rövidebb próbaperiódus. Szerencsés esetben ez nem az előadás színvonalában, csak a megcélzott készültségi szintben mutatkozik. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy ha ezeket a produkciókat is hat-nyolc hétig próbálnák, éppen olyanok lennének, mint az átlagos repertoárdarabok; ezeket ugyanis nem félbehagyják, hanem ilyenre készítik.

Vannak ezek a "szemi-színházi" formák: az olyan, mintha tartományában virulnak, de épp az a lényeg, hogy mégsem, ugyanis nézhetőségük-láthatóságuk korlátozott. Egyebek mellett ez utóbbi teszi igazán vonzóvá őket a színházi gourmet-k számára: már bejutni is nehéz. Ennek a műfajnak számos megjelenési formája létezik, abban azonban mind közös, hogy nem a normális színházi készülés előzi meg, hanem egy sokkal rövidebb próbaperiódus. Szerencsés esetben ez nem az előadás színvonalában, csak a megcélzott készültségi szintben mutatkozik. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy ha ezeket a produkciókat is hat-nyolc hétig próbálnák, éppen olyanok lennének, mint az átlagos repertoárdarabok; ezeket ugyanis nem félbehagyják, hanem ilyenre készítik.

A Budapesti Tavaszi Fesztiválon volt néhány produkció, amely schnellben készült, hiszen csak egyszer-kétszer-háromszor került közönség elé. A fesztivál mint olyan amúgy is természetes terepe a felolvasószínházaknak, a szcenírozott koncerteknek és az "átlóban" készült produkcióknak, hiszen maga is sűrítmény, amely további sűrítményeket foglal magába.

Az egyik ilyen esemény a Művészetek Palotájának hangversenytermében színre került Bartók-mű, A kékszakállú herceg vára volt, Mundruczó Kornél rendezésében. Kovács János vezényelte a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát - a muzsikusok látványosan civil ruhában ültek a pódiumon, mintha egy hétköznap délután ugrottak volna össze egy próbára. Vagy a rendezői szándéknak megfelelően azt jelezték, hogy itt egy hétköznapi történetet fognak elmuzsikálni. Civil ruhában volt a két énekes, Komlósi Ildikó és Polgár László is, ráadásul a karmester mellett egy-egy kempingszéken ültek, kezük ügyében ásványvíz.

A zenekar mögött és fölött egy ház állt: konyha, nappali, fürdőszoba és egy jókora terasz; épp hogy "szerkezetkész", vagyis jól átlátható (legalábbis a nézőtér földszinti részéről, mert föntről a ház teteje alaposan kitakarta a játék helyszíneit). Hat színész tett-vett benne; tévét nézett, zuhanyozott, vacsorát készített, beszélgetett, evett-ivott - esetleg obszcén ábrákat rajzolt az üvegre, s azokkal obszcén interakcióba bonyolódott. El lehetett nézni őket egy ideig - nem voltak túl érdekesek.

Idővel azonban föllépett bizonyos dinamika az alant játszódó Kékszakállú és a fönt lézengő színészek között. Idelent ugyanis Komlósi Ildikó és Polgár László nemcsak elénekelte, hanem el is játszotta a darabot, mégpedig nagy átéléssel, a tér szűkösségét a gesztusok és érzelmek tágasságával és erejével kompenzálva. Vagyis: nem csak az énekre, a zenére kellett odafigyelnünk, hanem a drámára is, ami folyt köztük: Komlósi makacs és "tudatlan" kutakodására Polgár mind rezignáltabb engedelmességgel válaszolt; ő sokkal előbb sejtette a baljós véget, mint Judit, és sokkal előbb föl is adta a nőért és a szerelemért folytatott harcot.

Ekkor azonban - hiszen a dráma elöl már "csúcsra járt" - igazán zavaróvá, mi több, idegesítővé lett a hátul folyó, egyre inkább öncélúnak, magamutogatónak, és rendezőileg agresszívnek tűnő tevés-vevés. A művel ugyanis nem létesített kapcsolatot (vagy akart, csak nem sikerült), ezért mintha minden módon versenyre akart volna kelni a lent zajló drámával. Megosztotta a közönséget - és távolról sem két egyenlő félre. Judit és a Kékszakállú drámája biztonságosan elérte szomorú végét, odafönt pedig párnák alá temetkeztek a szereplők - de ez már mindegy is volt. A közönség hangosan "búzott", amikor a hátsó fertály hajolt meg, és lelkesen tombolt a muzsikusoknak és énekeseknek. Elvben még az is lehetséges, hogy a közönségnek nincsen igaza. Most igaza volt.

*

A fesztivál keretén belül rendezett Nemzetközi Színházi Fesztivál egyik darabja igazi "nagykaland" volt: tízéves moratórium után először lehetett színre vinni a William Burroughs-Tom Waits-Robert Wilson trió legendás produkcióját, a The Black Ridert - igaz, szcenírozott koncertként, felolvasószínházi formában.

Aki hallott már a műről vagy a szerzőkről, annak nem kell magyarázni, miért legendás ez a produkció; aki meg nem, annak legyen most elég annyi, hogy számos szempontból ikonikussá vált figurák produkciója volt ez annak idején, amely magába sűrítette mindhárom alkotó külön-külön is mérhetetlenül gazdag világát. Kaetchen és Wilhelm mesésen tragikus szerelme abszurd horrorba fordult a kezükben, és a karcos dalokkal, valamint a szereplők tablójával együtt kész lázálom - avagy frenetikus drogtrip. Ascher Tamás rendezése a sokkal visszafogottabb szürreális-groteszk tartományban olvastatja-énekelteti a darabot; díszlet alig, maszk rendesen, stilizálás doszt. Jó színészek.

A végeredmény pedig olyasmi, mint a hazai kínai éttermek: még a jobbak is a föltételezett magyar szájízhez vannak igazítva. A szórakoztató, lendületes előadás minden ízében a mi nyelvünket beszéli, akármennyit énekelnek benne angolul. Nota bene, a zene a legjobb az egészben: a Kovács Márton vezette zenekar (és benne Kovács Márton látványnak is lehengerlő teljesítménye) előtt Tom Waits is megbillenthetné közismert kalapját...

Művészetek Palotája, március 20., Nemzeti Színház, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.