Színház - Szerelem a konyhában - Korsunovas Rómeó és Júliája

  • Csáki Judit
  • 2009. július 30.

Zene

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól. Porcukor helyett itt van a liszt:

Az idei gyulai Shakespeare Fesztivál talán legnagyobb durranása az Oskaras Korsunovas rendezte Rómeó és Júlia volt; egyébként aligha valami lélegzetelállító vagy meghökkentő interpretáció okán (amúgy is legföljebb az lehetne meghökkentő manapság, ha Júlia mégis férjhez menne Párishoz, vagy az ifjú pár "kivándorolna" Padovába). Szóval nem: Korsunovas a közismert szerelmi történetet vitte színre - számítva arra, hogy közismert lévén eltekinthet a közhelyeitől, köztük elsőként a bájos-sírós-porcukros intonációtól.

Porcukor helyett itt van a liszt: két szomszédos és rivális pizzéria ipari méretű konyhájában játszódik a darab, melynek vagy húszperces néma előjátékában sűrűn hull, permetez, párállik és száll a liszt, miközben nagyjából minden lényegeset megtudunk a játék szereplőiről és viszonyairól. Játék: pajzán alakzatokat-testrészeket gyúrnak, viccelik-cukkolják egymást a két tábor tagjai, tésztával feleselnek, receptet fürkésznek, cserélgetik a rugalmas anyagot, báboznak vele orgiasztikus hevültségben, és közben bejátsszák a teret. Melynek domináns eleme a két nagy kredenc; polcaikon rengeteg konyhai kellék, de sok más is: pucér óraszerkezet, koporsó, csontváz, babakocsi. Kortalan korban járunk egyébként: ez a történet bármikor megeshet, lehet két nemesi család sokgenerációs ellentéte, de két szomszédos étterem természetesnek mondható rivalizálása is. Jurate Paulekaite díszletében a kredencek előtt - ugyancsak szimmetrikusan - két hatalmas konyhapult áll, szükség esetén ravatalozó. A két térfél közt sínpár fut előre, egészen a nézőtérig; rajta óriási dagasztóüst gurul, ha kell.

A játék és a színházi találékonyság viszi előre az előadást: teátrális poénok sorjáznak, közben sűrű atmoszféra teremtődik a feszültség és látvány szüntelenül forrongó keverékéből. Korsunovas nagy tempót diktál - néhány szereplőt és epizódot ki is hagyott a darabból; ugyanakkor extra nyomatékot és jelentőséget ad más figuráknak és epizódoknak. A szokásosnak mondható "éteri szépség" helyett vad egymásnak esés a nyitánya Rómeó és Júlia szerelmének; igaz, Rasa Samuolyte Júliája sem éteri szépség, hanem tenyeres-talpas, energikus lány, aki éhes és szomjas már arra, amit felnőtt életnek gondol, valamint ezerrel unja a szüleit, akikhez nem sok köze van. És Rómeó sem a divatlapok címoldaláról esett Korsunovas színpadára: Gytis Ivanauskas vékony, markáns arcú szőke fiú, akiben ugyancsak duzzadnak az energiák, barátságban és szerelemben is. A szerelmesek kicsit sem fordítják a világ ellen szerelmüket, hanem csak követik, amit az ösztönük diktál.

Perfekt és all-round: ilyenek Korsunovas színészei. Akár annyi a szerepük, hogy hatvanas évekbeli tupírozott frizurával behoznak a színre egy nyársat nyelt asszonyt (szöveg sincs hozzá, semmi): ez Rómeó anyja, Vesta Grabstaite csak átmasírozik a konyhán néhányszor. Vagy főszereppé nő egy figura: ilyen például a dajka, akit a társulat egyik meghatározó színésze, Egle Mikulyonite alakít, egyrészt féktelen humorral, másrészt igazi anyai oroszlánszívvel - egyik esetben sem marad ki egyetlen gesztikus poénlehetőség, egyetlen kínálkozó mimika sem, mégsem a kiszámíthatóság, hanem épp ellenkezőleg: az eredetiség teremti meg az alakot. Aki egyrészt anyja helyett anyja Júliának, másrészt maga is sűrű sorssal bír, harmadrészt az örök cseléd örök-praktikus ösztöne vezérli (ahogy észre sem veszi, amikor cserbenhagyja Júliáját, majd pedig előbb gondosan felöltözteti menyasszonynak a halottnak hitt lányt, és csak utána kiabál segítségért). Mikulyonite dajkája nagy kacagó áriával, a Lőrinc baráttal folytatott intim játékkal, parádés energiával és odaadással mozgatja az egész produkciót (ahogy a későbbi Mester és Margaritában ugyanígy mosta-söpörte a színpadot Annuska szerepében).

Az erkélyjelenet a megmászható kredencen és a tetején játszódik - ott van Júlia szobája is, vagyis a szerelmesek eleven ívként kötik össze a magasban a két térfelet. Amit egyébként összeköt a párbaj is: Mercutio és Tybalt mindennel vív, csak karddal nem; a testek játéka több is, más is, mint puszta párbaj; ezért szinte magától értetődő, hogy a két halott a kredenc nyílásain át figyelemmel és arcjátékkal kíséri a történteket. Dainius Kazlauskas (ő Woland a Bulgakov-darabban) rendkívül gazdag Mercutio-alakításában a "középen állás" képtelenségét és ennek finom tragikumát is könnyeden evidenssé teszi, pedig tényleg fölötte áll: nem is áll, lebeg az egész intrika és kavarodás fölött, csak belehal.

A nyalka Páris nagyon benősülne a jól menő pizzériába - áldozatkészsége jeléül (és fegyver gyanánt) nyújtófát dugdos elegáns öltönye zsebébe, buzgón tésztát dagaszt, és nem szűnik udvarolni a készséges anyósjelöltnek. A herceg nem uralja sem a várost, sem a helyzetet; viszont ő adja a mérget Rómeónak. Aki meghal az előadásban, mind lisztbe fúl: fehér lesz az arca, ez a halotti maszk. És lisztpermetben esküsznek a szerelmesek, majd lisztet szitálnak a fekete ruhás szereplők, mintha földet hánynának a sírokba; középen forog-forog az üst, hátukat egymásnak feszítve ülnek rajta a szerelmesek, aztán - ez a halál - ernyedten belezuhannak a végén. Nagyszerű.

Shakespeare Fesztivál, Gyula, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza

Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja. Nemcsak előttünk: az egykori szovjet tömb valamennyi, 1990-ben szabaddá vált országa előtt.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.