Színház: Plusz-mínusz Othello (Szolnok, Sepsiszentgyörgy)

  • Csáki Judit
  • 2005. március 31.

Zene

Úgy tûnik, elméleti a kérdés: létezik-e jó Jago, ha nem jó Othello, avagy máshonnan nézve: tragikus-e a gyilkosság és az öngyilkosság, ha nem "méretarányosak" az alakítások? A kérdés csak látszólag elméleti, hiszen kizárólag a gyakorlatban tehetõ föl, azaz csakis az elõadással kapcsolatban. Ettõl persze még korántsem könnyû a felelet.

Mert noha kínálkozik a határozott nem - azazhogy ezekben a "relációs" darabokban össze vannak kötözve a szereplõk nagyon -, mégiscsak van olyan, hogy egy Othellóból, teszem azt, Othellót vagy Jagót ejti ki gyorsan a memória. (A litván Eimuntas Nekrosius által rendezett megrendítõ Othello címszereplõje, Vladas Bagdonas és a Desdemonát játszó balerina-színésznõ, Egle Spokaité neve és játéka bennem például megmaradt, a Jagóét bizony elfelejtettem; s talán azért idéztem ide ezt az elõadást, mert megtette számomra a Bocsárdi rendezte Othello is: abba is került egy fantasztikus táncjelenet, de errõl alábbÉ) Szóval: lehet jónak lenni Jagóban akkor is, ha Othello rossz vagy épp alig van - csak hát az elõadás tétje alighanem el is úszik ezen az aránytévesztésen.

Na, hát ilyesmi történt Szolnokon. Telihay Péter rendezésében a díszlet az egyik meghatározó elem: Menczel Róbert sok fémet és monumentális építményt tett a színpadra, még

a nászi ágy is sínen gördül,

a színészek pedig sokat jönnek-mennek a lépcsõn. De ez még jó - vagy lehetne az. Jago szerepére meghívta Alföldi Róbertet - jeléül annak, hogy kiemelt szerepet szán a cselszövésnek, az intrikának: nem akárki az, aki megõrjíti Othellót. Alföldi hozza is - mindazt, ami az adott körülmények között telik tõle: fölnöveszti a saját sérelmét, hogy aztán legyen lendülete végigvinni a darabot. Partnere egy van: a saját felesége, Emília, illetve az õt játszó Egri Márta. Az elõadás legérdekesebb szála e házaspár harca: a feleség a neki járó szexuális szolgáltatásokért, a férj pedig az unalom ellen harcol.

Mert egyébként van ugyan egy fiatal Othellója a szolnoki elõadásnak: Czapkó Antal daliás mór. Hadvezérnek már kevésbé hihetõ - nincs az a kicsi Ciprus, amit képes lenne uralni -, szerelmes férjnek még kevésbé. Czapkónak sok a tanulnivalója - a fizikuma, az van rendben. Desdemona az ígéretes Gubík Ági - róla azt a tartást és erõt nehéz elhinni, hogy szembefordult apjával és Velencével a mór kedvéért. Kapcsolatuknak nincsen múltja, ereje - nem kell ahhoz egy színpadilag túlsúlyos Jago, hogy féltékenység és gyilkolás legyen. Mindazonáltal nem kétlem, hogy Telihay Péter valami erõset akart mondani a féltékenységrõl - színésze nem volt elég hozzá.

Bocsárdi László a sepsiszentgyörgyi társulattal inkább a szenvedélyrõl, az erõs embert is maga alá gyûrõ gyanúról beszél; arról, hogy a megbillent bizalommal, eleven kétellyel képtelenség együtt élni. Van ehhez egy fantasztikus Othellója Pálffy Tibor személyében, aki - köszönhetõen Dobre Kóthay Judit markáns jelmezeinek - öltözködésében is hordozza "mórságát" (amúgy ugyanis sok a mai kosztüm, jelezvén az egyidejûséget vagy idõtlenséget). Pálffy sokat és súlyosan hallgat, mozdulatai megfontoltak - ezt az embert nehéz kibillenteni. Váta Loránd Jagója nem is formátumban kél versenyre vele, hanem a szinte infantilis, majdnem debil cselezést, vihogást, szüntelen "túlmozgást" állítja szembe. Kettejük közt számomra leginkább ürügy és áldozat Desdemona Kicsid Gizella alakításában - valamint Bocsárdi szertartásos, mitizáló, ironizáló és reflexív megoldásainak hû megvalósítója.

A szöveg legföljebb egyes elemeiben ismerõs; míg a szolnoki elõadás többé-kevésbé Kardos László fordítását játssza, a sepsiszentgyörgyiek sok - gyanítom, Bocsárdi László rendezõ és Czegõ Csongor dramaturg kezével írott - saját szöveget mondanak. És mivel ebben az elõadásban a hallgatás is beszéd, az akció is, a látvány is

csurig van közlendõvel,

ez voltaképpen magától értetõdõ. Bocsárdi színháza ismétlõs, lassú - idõt hagy a gondolkodásra, el is fáraszt azonban. Sok benne a szépség - Othello és Desdemona hangsúlyos szerelmes tánca, majd szinte közös halála, vagy a tárgyi világ szintjén a harangkötél, de még az ormótlan reflektor is, mellyel a bizonyosság után kutat, aki a kezébe kapja; vagy a Desdemona apjából a fejét babaszerûen ingató, vigyorgó Bolonddá változó Nemes Levente játéka; de ezek el is altatják kutakodásunkat a lényeg után. Nem baj, a végére úgyis kiadja magát. És tényleg: Desdemona - nem tûrhetvén tovább szerelme megváltozott viselkedését - szinte odakínálja nyakát a mórnak. Aki egy teátrálisan kitartott pillanatban megfojtja, majd ugyanabban a percben önmagát is fölakasztja a harangkötélre - és ezzel vége is. Othello ebben az elõadásban nem azért öli meg Desdemonát, mert az asszony megcsalta, nem azért öli meg magát, mert kiderült, hogy becsapták, nem és nem. Othello agyába és szívébe befészkelte magát a kétely - így pedig nem lehet élni. Hát ezért hal meg a két egymást szeretõ ember. Holtfáradtak vagyunk, mire ez összeáll.

Csáki Judit

Szigligeti Színház, Szolnok, március 8.

Thália Színház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.