Tévésorozat - Kinek jár a second line? - Treme

  • Bori Erzsébet
  • 2011. január 6.

Zene

Akik a szeriális műfaj csúcsteljesítményének látták a Drótot, most újra bejöhetnek a hidegről: megérkezett a Treme. David Simon, a főfő kreatív ismét írásra késztette Eric Overmyert, hozta az állat zenékért felelős Blake Leyh-t, főszerepet adott a McNulty nyomozótársaként és ivócimborájaként emlékezetesen domborító Wendell Pierce-nek (és a jövedelmező hobbiból miniatűr stílbútorokat faragó Lester Freamon nyomozót adó Clarke Petersnek), a 80 perces beetetés (magyarul pilot) rendezőjének pedig felkérte a többszörösen bevált Agnieszka Hollandot. Ahogy a Drótban a baltimore-i terepen otthonosan mozgó emberekre építettek, úgy alapoztak most a New Orleans-i szcénát jól ismerő helyi erőkre, tényfeltáró újságírókra.

Akik a szeriális műfaj csúcsteljesítményének látták a Drótot, most újra bejöhetnek a hidegről: megérkezett a Treme. David Simon, a főfő kreatív ismét írásra késztette Eric Overmyert, hozta az állat zenékért felelős Blake Leyh-t, főszerepet adott a McNulty nyomozótársaként és ivócimborájaként emlékezetesen domborító Wendell Pierce-nek (és a jövedelmező hobbiból miniatűr stílbútorokat faragó Lester Freamon nyomozót adó Clarke Petersnek), a 80 perces beetetés (magyarul pilot) rendezőjének pedig felkérte a többszörösen bevált Agnieszka Hollandot. Ahogy a Drótban a baltimore-i terepen otthonosan mozgó emberekre építettek, úgy alapoztak most a New Orleans-i szcénát jól ismerő helyi erőkre, tényfeltáró újságírókra.

A Treme (ejtsd: kb. fonetikusan) a realizmus újabb diadala az amerikai sorozatiparban. Túlzásoktól azért nem kell tartanunk, az alkotók sorjázás, élcsiszolás és polírozás után teszik elénk a munkadarabot, de az anyag - a helyhatósági korrupciótól a lakáshelyzeten és a közművek állapotán át a biztosítók szemétségéig és a rendőri önkényig - azért benne van. Három hónappal a Katrina hurrikán 2005-ös pusztítása után vagyunk New Orleansben - az HBO tökéletes időzítéssel tette a magyarországi bemutatót három hónappal a vörösiszap-katasztrófa utánra. A Treme szerényebb egzisztenciák, hagyományosan feketék lakta régi negyed a belvárosban, a Mississippi menti francia negyed közvetlen szomszédságában. Borzalmas károkat szenvedett, de lassan visszatér belé az élet, hazaszállingóznak a lakók, és megpróbálják ott folytatni, ahol félbeszakadt.

Mindössze tíz epizódról van szó (bár készül már a második évad), de az első rész még nem igazán fogós. Távolról sem vagyunk meggyőzve arról, hogy közelről is érdekel minket Antoine Batiste, a simlis pozanos (Wendell Pierce), az autistagyanús DJ Davis; a csökött agyú néger indián (Peters); Ladonna eltűnt öccse, akit egy rendőrségi fogdában láttak utoljára a vész napján, és az utána nyomozó ügyvédnő vagy a nehézségekkel küzdő étterem-tulajdonos. A két utcazenész hős, Annie, a hegedűs lány és amszterdami pasija csak később lép színre, hogy az értő turistáknak akár naponta többször is elnyomja a Saints Go Marching int. Ami mégis maradásra ösztökélhet, az Toni, az ügyvédnő irodalomprof és lokálpatrióta férje John Goodman lehengerlő alakításában. Egyelőre hajlunk rá, hogy igazat adjunk a törzsfőnök menő keleti parti dzsessztrombitás fiának vagy a Bernette profot interjúvoló - és provokáló - brit forgatócsoportnak: New Orleans egykor híres zenéje ma már "provinciális és passzé", nagy ünnepei gagyi turistalátványosságok, hagyományos "francia konyhája" valójában tipikus amerikai zsírkoszt. Filmünk nem siet cáfolni mindezt, sőt ravaszul még rá is erősít: a profnak, akinek már a "hubig" szó hallatán is könnyek szöknek a szemébe, csomagolt bolti almás táskát szolgálnak fel a jó nevű étteremben; a minden kereseti lehetőségen kapva kapó Antoine-nal együtt a film zenéje is megrekedni látszik a "second line" szinten, amire jól lehet felvonulva táncolni, vagy koporsót vinni, de ami a zenehallgatást illeti, az sokkal élvezetesebb a New York-i Blue Note dzsesszklubban. Szerencsére a helyi tradíciókat sem meríti ki a menetelés, a Vaughanban például jó a zene, Elvis Costellónak is tetszik, ráadásul ő tudja, ki az a Kermit Ruffins, miközben Kermit még csak nem is hallott Elvis Costellóról. E provincializmus később bomlik csak ki teljes pompájában, midőn Antoine Batiste találkozik a japán jótevővel. De ez már az ötödik rész, aki eljutott idáig, az már régebben, Albert törzsfő fiát is meszsze megelőzve felfedezte magában a törzsökös New Orleans-it.

Nehéz megjósolni, ki, mikor és mitől akad horogra, azt sem tudom pontosan, hogy engem hol kapott el a gépszíj. Az idegesítő Davis talán akkor lett pozitív hős, amikor a hivatalos politika üdítő antitéziseként - egyszemélyes Kétfarkú Kutya Pártként - képviselői kampányt indított "Pot for potholes!" jelszóval (a fű legalizálásával és megadóztatásával tervezett közpénzekhez jutni, többek között útjavításra). Fogasabb kérdés, hogyan válhatott abszolút kedvenccé a lúzer Batiste, de ez már azelőtt eldőlt, hogy az alkotók kidomborították volna addig jól elrejtett erkölcsi erényeit. A zene persze fantasztikus, de nem azon múlik - nem azért nézünk tévésorozatot, hogy zenét hallgassunk. A Treme vonzerejének egyik (kisebb) része a helyszínben és a helyzetben van: New Orleansról és a Katrináról mindenki hallott, így többé-kevésbé bennfentesként követheti az eseményeket. Ez sokat jelent, de végső soron a hősök működtetik a gépezetet: minél több olyan szereplő, akit viszont akarunk látni, akinek érdekel a sorsa.

Simonék megint jól keverik a koktélt: a néző kellő arányban kap dokumentarizmust (ismeretterjesztést), szinte teljes keresztmetszetet New Orleans zenei életéről - vertikálisan a névtelen utcazenészektől a legmagasabban jegyzett helyi és innen elszármazott dzsesszistákig emelkedik a piramis, horizontálisan a stílusirányzatok és műfajok sokaságával találkozunk, úgy tisztán, mint keverve - és jellegzetes figuráiról. Főszereplőből viszonylag kevés van, de egy részük "ingázó": a rokonsága vagy a munkája révén több társadalmi réteggel áll kapcsolatban. A máról holnapra élő, zűrös Davisről például kiderül, hogy felső középosztálybeli családból való; a Treme second line útvonalán fekvő kis kocsmát vezető Ladonna elsőnek beválasztott, amikor muzsikus, ráadásul Antoine felesége lett, de másodszor már jobban megnézte: új férje fogorvos, a sógora bíró, a fekete középosztály oszlopos tagjai; az ügyvéd Toni a rendőrök és serifek köreiben mozog otthonosan; a kitűnő Antoine Batiste pedig allround muzsikus: bluest rögtönöz a traumatológiai váróban, részegen beáll az utcazenészek közé, fúj rúdtáncosok alá a legalja Bourbon Streeten és szmokingos, hoch elegáns, zártkörű partin.

A "second line" kifejezés New Orleansban nyert többszörös értelmet. Jelenti a felvonulásokon a bandát követő népséget, jelenti a sajátos, menetelő táncstílust és a temetések második felvonását. Az első a halott gyászzenével kísért útja a sírig, a második a hozzátartozók - az életben maradottak - megszabadítása a bánat terhétől, és visszavezetése az emberek közé. A Treme nagy kérdése, hogy jár-e second line az életből megfutamodóknak.

Vetíti január 6-tól csütörtökönként a Cinemax este nyolckor; ismétlések hétfőn, illteve a Cinemax2-n pénteken és kedden, továbbá elérhető az HBO OnDemandon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.