Tévésorozat - Látogatás a földgolyón - Kosáry Domokos börtönnaplója

  • Valachi Anna
  • 2009. november 19.

Zene

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Furcsa műfaji dilemma elé állítja a nézőt Hanák Gábor, Ezerkilencszázötvennyolc. A chilloni fogoly - Kosáry Domokos olvasónaplója című tizenhárom részes portré-dokumentumfilmjével. Olvasónapló - filmen? Hogyan? Természetesen úgy, hogy beszélnek róla: hiszen a könyvek története - az olvasónaplóké is - elmesélhető, akár egy viszontagságos emberi életé. Csak meg kell találni a filmszerű feldolgozás lehetőségét.

Hanák az idősíkok ütköztetésének módszerét választotta - ezért emelte ki a címben az 1958-as esztendőt, noha a keretes szerkesztésű, negyvenperces epizódokat ugyanazokkal az 56-os képsorokkal indítja, a fölvezető szövegben ismertetve Kosáry Domokos forradalom előtti és alatti tevékenységét, Nagy Imre melletti kiállását, elnöki szerepvállalását a Történettudományi Intézet Forradalmi Tanácsában, majd a szovjet intervenció utáni letartóztatását.

Azt már magától az idős korában (gyakran) meginterjúvolt történésztől tudjuk meg, hogy amikor a forradalom dokumentumainak gyűjtéséért 1957 őszén őrizetbe vették, a Fő utcai 113-as cella priccsén ülve eldöntötte magában: nem vesz tudomást többé a környezetéről, s fejben máris fogalmazni kezdte emlékiratát, Látogatás a földgolyón címmel - angolul. Bár a hadbíróság többévi börtönbüntetésre ítélte, kiváltságként élte meg, hogy szigorúan elkülönítették rabtársaitól, s 1958 tavaszán azt is megengedték, hogy könyveket hozathasson a cellájába. Kossuth példája nyomán - aki a börtönben tanult meg angolul - orosz nyelvkönyveket kért (tudta, hogy rabtartói ezt a kérését nem tagadhatják meg). Hamarosan eredetiben olvasta Gorkij, Csehov műveit, s amikor már francia és német nyelvű irodalmat is kapott, olvasónapló írásába kezdett. Szellemi munkát akart végezni mindenáron, hogy ítélőképessége és gondolkodása a magánzárkában is "üzemképes" maradjon. (Egy 16. századi példa is erre ösztökélte: Francois Bonnivard, aki a chilloni vár föld alatti tömlöcében raboskodott, a börtönablakon bevetődő napsugár fényénél írta meg Genf történetét.)

1958 - Nagy Imre és társai kivégzésének esztendeje - a hírek elől is hermetikusan elzárt tudós számára a szellemi függetlenség megőrzésének lehetőségét szimbolizálta. Amikor 1960-ban amnesztiát kapott s hazatérhetett, elfeledkezett a fogságban írt naplóról, amely kondícióban tartotta a szellemét. Csak 1997 nyarán jelentek meg néhai följegyzései könyv alakban, A chilloni fogoly címmel. A köztiszteletnek örvendő, 84 éves szerző ekkor már emlékiratai megírását tartotta legfontosabb feladatának. "Ezeket az éveket hivatalos aktákból és újságokból nem, csak személyes élménysorozatokból lehet hitelesen összerakni" - mondta annak idején egy interjúban. "Én kezdettől fogva, mint rendszerető filozopter, beszámozom a jegyzeteimet. Van egy mutatóm, amelynek segítségével minden adat gyorsan előkereshető. Ezt a dokumentációt használom majd az emlékirataimhoz is. Résen kell lenni, mert az agy szelektál, felejt, s az ember könnyen becsapja magát. S ebből következően esetleg másokat is becsap." (Lásd: Derűs fölény a magánzárkában. Népszava, 1997. június 18.)

Megrendítő, hogy tíz évvel később, élete utolsó interjújában - mellyel a portréfilmsorozat kezdődik - ugyanezt az aggodalmát osztja meg nézőivel. Nem csoda, hogy a maga választotta, szisztematikus módszerrel nem tudta befejezni memoárját, hiszen - mint fogalmazott - az ő életében "körülbelül hatszáz évre való fordulat gyűlt össze", lévén Ferenc József utolsó békeévében, 1913-ban született.

De mert az "oral historyt" éppoly fontosnak tartotta, mint az emlékiratokat, ezüst nyelű botjára támaszkodva, derűsen és közlékenyen ült mindig a kamera elé, amikor egykori tanítványa az OSZK Történeti Interjúk Tárának stúdiójában életútinterjújának soros részletét rögzítette. Ilyenkor örömmel idézte föl legszemélyesebb - de az egyéniségfejlődés szempontjából legfontosabb - gyermekkori élményeit is, amelyekről nem vezetett katalógust. Ritka terjedelmes interjúanyag gyűlt így össze. A portréfilm rendezőjének nem volt könnyű eldöntenie, milyen szerkesztési elvet keressen a parttalan kronológia helyett. Kiindulópontnak 1956-ot és Kosáry forradalom alatti tevékenységét választotta, amiért a tudóst annak idején bebörtönözték. A logikus végpont nem lehetett más, mint 1960, amikor kiszabadult. A fogságban töltött éveket, a cellafalon belüli és kívüli világot - mint az idő szubjektív és objektív dimenzióját - a rendező egyidejűleg ábrázolta: egyrészt a korlátlan szellemi szabadságot érzékeltető börtönnaplóval, másrészt az ugyanekkor szériában készült, pártpropaganda célzatú filmhíradókkal. Míg az utóbbiak a kádári konszolidációs törekvésekről és az "ellenforradalmat" megtorló diktatúra félelmet keltő akcióiról - köztük Tóth Ilona és társai bírósági tárgyalásáról - tudósítanak, eredeti filmfelvételeken - a fogságban írt naplóból Mécs Károly olvas fel megfontolandó, tetté váltható gondolatokat.

Az epizódok önmagukban is kerek kompozíciók, a sorozat rendszeres nézői előtt pedig folyamatában rajzolódik ki a 95 évet élt tudós életének első negyvenhét esztendeje - a forradalomhoz vezető történések tükrében. Az életút második szakaszának lényegét az interjúalany önreflexiói, kommentárjai tartalmazzák, amint a "földgolyón tett látogatása" tapasztalatait értékeli, hol bölcs higgadtsággal, hol fölháborodott szenvedéllyel.

A történelmi tisztánlátás képességével megáldott "átutazó" szellemi testamentumának foglalata ez a film. Magatartásmintát mutat, önvizsgálatra és utánzásra késztet. (Remélhetőleg.)

Duna Televízió; hétfőn és szerdán esténként

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.