Transglobal Underground: Psychic Karaoke

  • - marló -
  • 1996. október 4.

Zene

Az angol alternatív tánczenék egyik legvonzóbb irányzata a Transglobal Underground nevével fémjelzett ethno-techno. Az eredendően DJ-kollektívaként működő társaság 1991 tavaszán alakult Londonban, majd Temple Head címmel megalkotta a mozgalom himnuszát. Azóta több hasonszőrű követője futott be, így a Fun-Da-Mental, az Asian Dub Foundation vagy a Loop Guru - valamennyi a Nation Records égisze alatt.

Az angol alternatív tánczenék egyik legvonzóbb irányzata a Transglobal Underground nevével fémjelzett ethno-techno. Az eredendően DJ-kollektívaként működő társaság 1991 tavaszán alakult Londonban, majd Temple Head címmel megalkotta a mozgalom himnuszát. Azóta több hasonszőrű követője futott be, így a Fun-Da-Mental, az Asian Dub Foundation vagy a Loop Guru - valamennyi a Nation Records égisze alatt.

A TGU magját a billentyűs Alex Kasiek, a programokkal, ritmusokkal ügyködő Hamid Mantu és a basszista/sampleres Count Dubulah alkotja, de gyakorlatilag az indulástól velük énekel - arabul, franciául, spanyolul, angolul - a brüsszeli születésű, egyiptomi származású Natacha Atlas, és mögöttük üt, penget, von, fúj, énekel közel tucatnyi "élő" muzsikus is, mint például a költő Neil Sparkes, az afrikai rapper, T.U.U.P. és a klarinétmágus Larry Whelan.

Száz nemzet álma, Nemzetközi idők - jelezte az első két album címe, és valóban: az afrikai és ázsiai dallamok és ritmusok, a rap és a dub, a tradicionális és a gépi hangzás, a többnyelvű ének egymásba bolondulása korábban ismeretlen multikulturalizmusról, "globális" zenei szemléletről tett bizonyságot (akkor is, ha nem feledkeztünk meg Eno-Byrne inspiratív My Life In The Bush Of Ghosts című 81-es albumáról). Dubulah egy Option-interjúban tagadja, hogy különösebben kiagyalt koncepcióról lenne szó; egyszerűen összeengedik mindazon avantgárd, tánc- és népzenéket, amelyeket kedvelnek, és kiderül, miként boldogulnak egymással.

Úgy tűnik, nagyon.

A Psychic Karaoke a megjelenését követő két-három hónapban a nemzetközi világzenei lista középmezőnyében állt, s most az MCD terjesztésében nálunk is kitarolhatja magát. Ha transzglobális profilja nem változott is, az árnyalataiban mutatkozik módosulás: még több hangsúlyt kaptak az akusztikus hangszerek. S amikor - a számok felében - Natachát is birtokolják, egészen úgy fest, mintha (Atlas) tavalyi Diaspora című szólóalbuma folytatódna, márpedig az csúcsa volt úgy a Nation Records, mint a TGU megjelenéseinek. Nincs mese. Az olyan muzsika ma ezeregy éjszakán száz nemzet legszebb álma.

- marló -

Nation Records

Figyelmébe ajánljuk