Operaház

Rejtélyes tanácsadók

A szerk.

Lassan egy hónapja próbáljuk megtudni, hogy a Magyar Állami Operaház új tanácsadói mekkora juttatásban részesülnek. Az összegről (egyelőre) nem kaptunk felvilágosítást, így csak annyi biztos, hogy egymást foglalkoztatják a zeneművészeti intézmények vezetői.

Az operaház közvetlenül Orbán Viktor által kinevezett kormánybiztosa, Ókovács Szilveszter négy új tanácsadói szerződést kötött hivatalba lépése óta, többek közt (a jelenleg Müpa-igazgató) Káel Csabával – aki filmművészeti munkássága mellett arról is híres, hogy komoly érdekeltséggel bírt az első Fidesz-kormány idején hatalmas állami megbízásokat nyerő Happy End Kft.-ben –, illetve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (barátainak csak Zeneakadémia) rektorával, Batta Andrással. Ahogy Battát az operaház, úgy Ókovácsot a Zeneakadémia látja el pluszmunkával: idén márciustól az operaház igazgatója a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gazdasági tanácsának tagja, április 28-tól elnöke.

Bár az utóbbi hetekben többször feltettük az operaház vezetésének a kérdést, hogy fizet az intézményüknek való tanácsadás, egyelőre nem kaptunk értékelhető választ. A törvényes válaszadási határidő lejárta után mindössze annyit közöltek velünk, hogy a négy tanácsadó havi fizetése nem éri el Ioan Holender 5000 eurós megbízási díját. A bécsi Staatsoper volt igazgatója 2008-tól mostanáig volt az operaház tanácsadója – s miután nem hosszabbított vele szerződést Ókovács –, az ő juttatásának összegét minden további nélkül megismerhettük. A kissé szöveges feladatszerű válasszal azért is nehéz mit kezdeni, mert Holender és Káel Csaba elismertsége nehezen vethető össze.

A négyek feladatáról annyit árultak el, hogy „az előadásokat naplózzák, és ki-ki saját szakterületének megfelelő munkát végez az operaház részére”. Ókovács szerint azért sem ildomos a pénzükről faggatózni, mert ők tesznek szívességet: „baráti segítséget nyújtanak: a piacról sem őket, sem mást nem kapnánk meg ennyiért”. Hogy mennyi az ennyi, azt ugye nem tudni, az viszont kiderült, hogy a 2008-ban – a jogi szolgáltatások „kiszervezésekor” – a törvényben előírt végkielégítéssel távozó jogi osztályvezető nemrég lényegében azonos munkakörben tért vissza az operaházhoz, és immár a „kabinetfőnök” teendőit is ellátja.

A felkért tanácsadók szerződése állítólag december 31-én lejár, amit bemondásra kell elhinnünk, hisz' nem tekinthettük bele a kontraktusokba. Arra a kérdésre, hogy meghosszabbítják-e majd őket, szintén nem érkezett válasz. Levelezésünk azzal az ígérettel zárult, hogy az információkat nemsokára feltöltik az operaház honlapjára.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.