A szerk.

Vizoviczki közleményt adott ki

A szerk.

A legutóbbi hír talán az, hogy valamelyik fideszes országgyűlési képviselő kettesével vitte szobára a művésznőket a most épp maffiavádak terhe alatt rabláncon sínylődő Vizoviczki László egyik kupoldájában. Nem nagy ügy, ugye?

Százszor mondtuk már, akkor a legnevetségesebbek, amikor megvalósítják az álmaikat. Szemernyit sem változnának tőle a közállapotok, ha megtudnánk, hogy ki volt az illető. Még ha kereszténydemokrata lenne az isten­adta. De így? Semmiség. Holnap megtudjuk, hogy ki volt, és minden marad a régiben, a kopaszok önfeledten verik tovább a Ligetvédőket vagy bárkit, akire kirendelik őket. Matolcsy valamelyik rokona még drágább lakással lepi meg Matolcsy valamelyik másik rokonát. Orbán költözik a Várba. Vizoviczki pedig leesküszi a csillagot az égről (közleményben!), hogy ő a büdös életben nem találkozott Rogán Antallal, hisz nem is találkozhatott, ha egyszer mindig máshol volt, s ezt bizonyítani is tudja fotókkal.

Az sem zavar ebben a történetben senkit, hogy nevezett különböző rendű és rangú segéderői minderről mást állítanak, hozzávetőlegesen azt, hogy raklapszám hordták a lóvét a címzetthez minden szezon elején. Mint ahogy az sem problémás, hogy a kutya nem kérdezte Vizoviczkit Rogánról. Milyen érdekes, a sameszokat sem kérdezték, ők is csak úgy mondták maguktól. Valahogy mindenkinek mindig Rogán jut eszébe azokban a körökben. Vizoviczkinek például még akkor is, amikor épp kiengednék végre – potom 250 millióért – az előzetesből; hopp, beugrik neki, hogy ja, bocs, el is felejtettem mondani, hogy „én, Rogánnal? Még véletlenül sem”.

false

 

Fotó: MTI-Szigetváry Zsolt

De tegyük inkább fel az előbbi kérdést: tényleg akkor sem történne semmi, ha kiderülne, hogy a házi őriztetését frissen elnyerni szándékozó Vizoviczki nem a teljes igazságot foglalta közleménybe, hanem inkább valami olyasmit, amiről úgy kalkulált, hogy segítségére lehet a hőn áhított lábperec elérésében?

Elcsapnának egy ilyen bukta után egy vezető fideszes politikust vagy sem? Belerendülne-e a hatalom vagy sem?

Csal, aki azt mondja, hogy tudja a választ. Mert a válasz azon múlik, hogy mennyire tartanak még ki Magyarországon a demokratikus keretek. S az elmúlt hat esztendőben ebben az országban abból, és semmi másból nem állt a kormányzás, hogy ezeket a kereteket ide-oda tologatták, ahogy az érdekeik megkívánták, vagy éppenséggel ütötték-verték, ahogy csak bírták. Demokratikus kereteink megtartó erejéről mára csak elképzeléseink lehetnek, még közelebbről illúzióink. Összeszámolta valaki, hogy hányszor hallotta azt a fordulatot, hogy „ezt úgysem merik megcsinálni”? S hányszor nem merték?
S hányszor úszták meg, hogy megcsinálták?

Ilyenformán éppoly mindegy tehát, hogy kapott-e pénzt Rogán az V. kerületi teraszok működési engedélyeiért cserébe, mint az, hogy ki ment szobára a két dolgozó lánnyal, vagy az, hogy járt-e Cecil a Török utcában. Ez az egész csak egy kis szennyes bohózat. Így élünk. Ha úgy élnénk, ahogy az megilletne mindenkit, akkor sem lenne kérdés mindez, mert akkor már e kérdések felmerülte előtt rég szégyenkezve bujdostak volna el; rögtön azután, hogy először említették őket jó okkal egy lapon gengszterekkel.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."