3+5 napos sztrájk lesz a BKV-nál

  • narancs.hu
  • 2017. március 31.

Belpol

Sztrájk! Sztrájk! Sztrájk!

A BKV szakszervezetei megunták a béremelésükről tartott reménytelen egyeztetéseket. Április 18-tól 20-ig, majd április 24-28 között az egész fővárosi közösségi közlekedést érintő munkabeszüntetést tartanak.

A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és tagszervezetei péntek délelőtt átadták a BKV vezetésének sztrájkbejelentésüket a sokadik sikertelen tárgyalást követően – tudta meg a Magyar Narancs. Két időpontban tartják a munkabeszüntetést áprilisban, három majd öt napon át: 2017. április 18-án 00 órától 20-án 24 óráig, majd 2017. április 24-én 00 órától 28-án 24 óráig. A sztrájk a BKV valamennyi területét érinti, abban egységesen vesznek részt a buszos, kötöttpályás üzletág érdekvédelmi szervezetei.

A sztrájkot azért tartják, mert a március 8-i, béremelés érdekében tartott kollektív munkaügyi vita nem vezetett eredményre. A BKV egyik tárgyalási fordulóban sem tudott érdemi béremelési javaslatot tenni.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke a Magyar Narancsnak elfogadhatatlannak nevezte, hogy a központi költségvetésből fenntartott közszolgáltató cégek között megkülönböztetést alkalmazzanak. A BKV dolgozóinak ugyanolyan mértékű  béremelés jár, mint amit más állami cégeknél, a MÁV-nál vagy a Volánbusznál végrehajtanak. A szakszervezeti vezető kiemelte, a BKV-nál súlyos a helyzet, követelésük nem csak egyszerű béremelés, az elvándorlás miatt a vállalat munkaerőhiánnyal küzd. Ez olyan mértékű, hogy a szolgáltatás fenntartását veszélyezteti, és így sokkal nagyobb zavarokat okozhat a főváros közlekedésében, mint egy esetleges sztrájk. Ennek pedig nemzetgazdasági hatásai lesznek, csak az a kérdés, mekkora mértékű.

A szakszervezetek a február 17-én megfogalmazott alapkövetelése a 2017- 2018- 2019-re szóló bérmegállapodás, ennek keretében összesen 30 százalékos bérfejlesztés. Ezt súlyozottan kérik végrehajtani, az első évben legyen magasabb a bérfejlesztés aránya. Ezen felül 2017-re további 5 százalékos bérfejlesztési igényük van a BKV-n belüli bérfelzárkóztatás végrehajtásához. Ez egy korábbi követelésük. A három éves bérmegállapodás keretében évenként 36 ezer forinttal megemeltetni az egy főre eső jelenlegi cafeteria keretet.

A sztrájkban résztvevő szakszervezetek

Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete, Óbuda Autóbusz Szakszervezete, Récsei Autóbusz Üzem Szakszervezete, BKV Központi Dolgozók Szakszervezete, Kőbánya Autóbusz Szakszervezet, Metró Észak-Déli Motorkocsivezetők Független Szakszervezet, Városi Autóbusz Közlekedési Szakszervezet, Villamos Független Szakszervezet, Független HÉV Szakszervezet, Busz Független Szakszervezet, BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet, Közlekedési, Jegyellenőri Szakszervezet, Forgalmi Kontroll Közlekedési Szakszervezet és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) és tagszervezetei: Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete, BKV Gazdasági Igazgatóság Szakszervezete, Budapesti Közlekedési Részvénytársaság HÉV Dolgozók Szakszervezete, Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezete.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.