A Fidesz államtitkára a diáktüntetőkről: „Nincs semmi, ami alapján komoly partnerként kellene tekinteni” rájuk

  • narancs.hu
  • 2018. február 23.

Belpol

Kiderült, miért nem tárgyal a kormány a diáktüntetőkkel.

„Nincs semmi, ami alapján komoly partnerként kellene tekinteni egyes olyan szervezetekre, amelyek ezt a jogot maguknak követelik.” Ezt Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család- és ifjúságügyért felelős államtitkára válaszolta a Zoom.hu újságírójának azon kérdésére, hogy miért nem tárgyal a kormány a diáktüntetőkkel. Mint ismert, a január közepén tüntető diákok 12+1 pontos követeléslistát hoztak nyilvánosságra, és azt szerették volna, ha Orbán Viktor vitázik velük. Követeléseiket semmibe vette a kormányzat, Orbán Viktor pedig hű maradt régi szokásához, és nem állt ki nyilvános vitára. Ma délután a diákok újra tüntetni fognak, a Deák Ferenc tértől vonulnak a Parlament épülete elé.

A diákok nem hagyják magukat megfélemlíteni, nem maradnak otthon, holnap megint tüntetnek

Amit a diáktüntetőkkel művelt a hatalom az elmúlt hetekben, pontosan megmutatja a rendszer lényegét. Amikor január közepén utcára vonultak a diákok, hogy egy jobb oktatási rendszerért demonstráljanak, valójában csupán egyetlen dolgot kértek a kormánytól: hallgassák meg végre őket.

Novák Katalin azt is elmondta a budapesti Európa Pontban tegnap rendezett eseményen, hogy „veszélyesnek tartja, ha valaki két hét után ifjúsági szervezetnek nevezi magát, egyértelműen pártpolitikai indíttatásból, egy kampány kellős közepén, és azt a benyomást kelti, hogy a magyar fiatalokat képviseli. Mindezt úgy, hogy valódi tagsága nincsen, valódi eredményeket még nem tud felmutatni.” Mindeközben az államtitkár nem nevezte nevén a diáktüntetéseket szervező Független Diákparlamentet (FDP).

Novák Katalin

Novák Katalin

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Szerinte egyébként „kormányzatként meg kell őrizniük a komolyságukat és azokkal kell tárgyalni, akik már eredményeket tudnak felmutatni, komoly tagsággal rendelkeznek, ügyeket és értékeket képviselnek”. Novák Katalin valószínűleg a Fidelitasra gondolt, mert 2012-ben Orbán Viktor a felsőoktatás legégetőbb kérdéseit a Fidesz ifjúsági szervezetének tagjaival tárgyalta meg egy romkocsmában.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.