A NER magángépét is „megsétáltatták” a bérüket keveslő légiirányítók

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 16.

Belpol

Sztrájkolniuk tilos, de a repülési útvonalakat még ők jelölik ki: a jelek szerint trükkös módszerhez folyamodott a ferihegyi légiirányítók csoportja.

Miután munkabeszüntetésüket a kormány megtiltotta, a jelek szerint munkalassításba kezdtek a ferihegyi légiirányítók: a fapadosok és az oligarchák magángépei is kacskaringózhatnak a levegőben - írja a 24.hu.

A lap pilótáktól értesült róla, hogy július végétől jócskán megnyúltak egyes Budapestre érkező és innen induló járatok le- és felszállási útvonalai.

Nagyjából azóta érzékelhető a változás, hogy bő két hete megjelent Orbán Viktor miniszterelnök aláírásával az a kormányrendelet, amely megtiltotta a béremelést keveslő légiirányítók tervezett sztrájkját. Azóta a repülők a korábbi – a lehető legrövidebb – útvonal helyett gyakran nagyobb kanyarokat, hurkokat tesznek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében. Természetesen nem a légitársaságok viszik városnéző repülésekre utasaikat: a térképeken is kivehető kacskaringókat a légiirányítók jelölik ki a gépek számára.

Megjáratták a Wizz Air rodoszi járatát is, és nem tettek kivételt az OE-LEM lajstromjelű Bombardier-vel sem. E magángépet Mészáros Lőrinc rendszeresen használja, de utazott már rajta Orbán Viktor is.

A hírportál információja szerint a hosszabb útvonalakat szabályosan, a biztonsági előírásoknak megfelelően jelölik ki a gépeknek, de jellemzően csak akkor szokták bejárni, ha túlságosan megtelik a főváros felett a légtér, illetve arra készülve határozzák meg őket, ha megszakadna a rádiókapcsolat, és a pilótának az irányítók segítsége nélkül kellene földet érnie.

Tény, hogy tavalyhoz viszonyítva jelentősen megnőtt a forgalom Budapest légterében, ám légtér zsúfoltsága ez alapján nem feltétlenül indokolná a kacskaringózást. A lap úgy tudja,  hosszabb utak mögött inkább „masszív munkalassítás” rejlik, és a légiirányítók „bosszúja” már internetes szakmai fórumokon is vitákat váltott ki.

A légitársaságoknak mindenesetre komoly extrakiadást jelenthet a hosszabb útvonal, az alkalmanként akár 5-10 perces késlekedés pedig a menetrend csúszását okozhatja.

A légiirányítók július 27-én kezdtek volna határozatlan idejű sztrájkba, miután a Fővárosi Törvényszék másodfokon is jogszerűnek minősítette tervezett munkabeszüntetésüket, amit azért határoztak el, mert régóta nem tudtak dűlőre jutni a béremelésről az állami tulajdonú HungaroControllal. A kormánypárti sajtóbirodalomhoz tartozó Magyar Nemzet nem mulasztotta el megjegyezni, hogy a légiirányítók havi fizetése jellemzően 1-2 millió forint, a juttatásokkal együtt még több, a Hungaro­Control pedig évi öt százalékos emelést ajánlott a szakszervezetnek az ágazatban a járvány miatt jellemzővé vált elbocsátások és fizetéscsökkentés helyett.

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet. De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket itt.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Az elszalasztott lehetőségek városa: fejlődik, vagy csődközelben van Szolnok?

  • Massay-Kiss Andrea

Jó pár kihívással kell szembenéznie annak, aki 2024-ben Szolnok polgármestere lesz: a megyeszékhelyen korábban elkezdett beruházások egy része a mai napig nem készült el, vagy egész egyszerűen ígéret maradt, a lakosság csökken, kevés az igazából versenyképes vállalkozás, megszűnt a város közlekedési csomópont jellege, nincs önálló felsőoktatási intézménye.