A szürke nővér

Slachta Margit (1884-1974)

Belpol

Keresztény feminista volt és a Szent István-i állameszme elkötelezett híve, a vészkorszak hőse és a koalíciós évek tán legtöbbet gúnyolt politikusa, a klerikális reakció vasorrú bábája. Slachta Margitról hosszú évtizedeken át jószerével csak féligazságok meg egész hazugságok hangzottak el.

Tekintélyes felvidéki nemesi família, a lengyel eredetét nevében őrző Slachta család második gyermeke volt. Ám az ősi előnév (zadjeli) dacára a kassai születésű, katolicizmusát gyermekkorától buzgón gyakorló leányzó mondhatni a kezdetektől a női munkavállalás terepére készült, s a tanítóképzőt, majd polgári iskolai tanárképzőt kijáró Margit hamar megtapasztalta a dzsentri deklasszálódásának vigasztalan végkifejletét is. A bohém hajlamú takarékpénztári igazgató papa ugyanis a múlt századelő első évtizedében csődbe vitte a teljes családot, s a szégyen elől gyermekei többségével Amerikába bujdokolt. A diplomás nagylány azonban itthon maradt, s akaratlanul is kiszabadulva a családi kötöttségekből, egyszerre engedett vallásos és szociális vonzalmainak, s csatlakozott az éppen formálódó hazai keresztény nővédelmi mozgalomhoz. A XIII. Leó szociális enciklikái (főként az 1891-es Rerum novarum) nyomában megélénkülő katolikus társadalmi élet, a belső misszió, a modernitás sajátos problémái felé forduló érdeklődés női vonulatának első számú magyar úttörője, Farkas Edith hamar felfedezte az agilis tanárnőt, s így 1908-ban Slachta a Szociális Missziótársulat alapító tagjává vált.

A hagyományos jótékonykodáson túllépő, "lélek-mentésre" szövetkezett társaság nem volt egyházjogi értelemben vett apácarend, s az alapítói szándék tudatosan e köztes helyzet ("a világ szemében nem egyházi, s az egyház szemében nem világi") kiaknázását célozta. Slachta mint szónok és szervező hamar a devóciótól áthatott tömörülés oszlopa lett, s 1915-től immár a Keresztény Nő elnevezésű egyesületi periodika szerkesztőjeként hirdette a keresztény feminizmus eszméjét. A radikális feminizmus és a hagyományos férfijogú rend frontvonalai között tábort ütő irányzat a női jogok mellett a kötelességeket, a nyilvános működés mellett pedig a családban kifejtett "csöndes, rejtett gyökérmunkát", valamint a kikezdhetetlen valláserkölcsi alapot hirdette, ám e kissé felemásnak tetsző program így is több ponton (különösképpen a női szavazójog kérdésében) érintkezett a kor progresszív törekvéseivel. Így nem meglepő, hogy az 1918-ban nevét Magyar Nőre változtató orgánum, akárcsak a Szociális Missziótársulat, fenntartás nélkül csatlakozott az őszirózsás forradalomban győztes Károlyi-féle Nemzeti Tanácshoz. Slachta mindazonáltal e fennkölt vezércikkel búcsúztatta IV. Károlyt és hitvesét: "Néma sorfalat, magyar nők: egy könnyel, vérrel és dicsőséggel egybeforrt kilencszázados tradíció határkövét teszi le a történelem a múlt és jelen mezsgyéje közé, mikor Szent István koronájának utolsó hordozói hagyják el az országot."

Világháborútól világháborúig

A Károlyiék által megadott női szavazójog boldog birtokában a frissen megalakult Keresztény Női Tábor hiába készült az országgyűlési választásra: a Tanácsköztársaság hatalomra kerülése egyszerre akasztotta meg a demokratikus átalakulás folyamatát és a keresztényszocialista politikusok, köztük Slachta barátkozását a köztársasági államformával. A tevékeny misz-sziós nővér mindazonáltal a kommün 133 napja alatt sem tétlenkedett, s a Forradalmi Kormányzótanács elnökéhez, Garbai Sándorhoz címzett kérelmével életre hívta a XI. számú termelőszövetkezetet, amely Budapest közterületein konyhakerteket létesítve igyekezett orvosolni a főváros élelmezési problémáit. A politikai működés lehetősége 1919 őszén nyílt meg újra Slachta előtt, s október végén már ő vezette a magyar nők többezres - megértést, igazságot és szabadságot igénylő - menetét az antant megbízottja, a koncentrációs kormány életre hívásán ügyködő Sir George Clerk elé.

A Prohászka Ottokár rokonszenvező jóindulatát régente élvező Slachta 1920 márciusában azután a Keresztény Nemzeti Egység Pártjának hivatalos jelöltjeként lépett fel a főváros I. kerületének mandátumáért kiírt pótválasztáson. "Az államháztartásba több nőiesség kell, több gazdasszonyi érzés kell" - hangoztatta Prohászka, míg az erősen szociális jellegű programot hirdető Slachta e szavakkal állt választói elé: "Az én személyemben itt áll Önök előtt a XX. század viharvert, nagykorú leánya, hogy nemzeti létünk romjai fölött szellemi frigykötést kérjen." Az antiszemita közbeszéd szárba szökkenésének idején választási beszédében ekképp fogalmazott: "Akár tetszik valakinek, akár nem, én mindig hangsúlyozom, hogy az a mostani antiszemita irányzat nem keresztény. Amelyik gyűlöletet hirdet, az nem keresztény. Ez az a pont, amelynél azt mondjuk: Keresztény társadalom! Ne tessék a zsidót gyűlölni, de a magunk fajtáját tessék jobban szeretni!"

Slachta programja és női mivolta egyaránt komoly politikai ellenérzéseket keltett, ám a választás mégis az ő fölényes győzelmét hozta, s így a magyar parlamentarizmus első női képviselőjeként az 1922-ig működő Nemzetgyűlés tagja lett. Ez idő alatt 28 beszédet mondott a Házban, ám leghíresebbé és egyszersmind leghírhedtebbé bizonnyal e kitétele vált: "...nem létezhetik olyan gyenge ember, még egy haldokló sem, akinek a botbüntetés valamilyen alakban kiszolgáltatható nem volna." Jóformán a húszas évektől egészen a rendszerváltásig ezzel az idézettel kapcsolták Slachta személyét az 1920. évi XXVI. számú, a vagyon, az erkölcsiség és a személyiség hatályosabb védelméről rendelkező törvénycikk, közismertebb nevén a "bottörvény" elfogadásához, noha az ominózus mondat az árdrágító visszaélések ellen meghozott XV. törvénycikk tárgyalása során hangzott el. Mint az Mona Ilona életrajzi munkájából (Slachta Margit, Corvinus Kiadó, 1997) kiderül, Slachta a rendszer politikai ellenfeleit fenyegető bottörvény tárgyalásán és szavazásán éppúgy nem vett részt, mint a numerus clausus gyászos intézményéről rendelkező voksoláson.

Slachta, aki képviselőként szenvedélyesen harcolt a női szavazójog megnyirbálása ellen, 1922-ben nem indulhatott újra a választáson. A Horthy házaspárral összemelegedő főnök asszony, a Slachta közszereplését rosszul viselő Farkas Edith ugyanis csak azzal a feltétellel engedélyezte volna "Margit testvér" további politikusi működését, ha a képviselőnő a szabad királyválasztó irányzathoz áll. A Horthy iránt bizalmatlan Slachta azonban nem akarta feladni konzervatív legitimizmusát, s 1923-ra nemcsak az országházon, de a Szociális Missziótársulaton is kívül találta magát. A két nehéz természetű nő a politikai és emberi ellentéteken túl a szervezet irányvonala felett is összekülönbözött, s a társadalmi aktivitást a szerzetesi szigor és ájtatosság elé helyező Slachta 1923 májusában megalakította a Szociális Testvérek Társaságát (SZTT). Az elkövetkező évek a szürke nővérek közösségének megszervezésével teltek, s a két évig Észak-Amerikában vendégszereplő, agitáló és pénzt gyűjtő főnöknő komoly eredményeket ért el. Mert jóllehet az egyházi hivatalosság igencsak tartózkodóan szemlélte az újsütetű egyesületet, a szociális képzést és a valláserkölcsiség hirdetését ötvöző SZTT nemcsak itthon, de több más országban is megvetette a lábát.

Megszállások idején

A kommunizmust és a nácizmust egyaránt a kezdetektől elítélő Slachta ("Etikai szempontból méltók egymáshoz. Ez esetben az Úristen az egyik fenevaddal eteti a másik fenevadat.") szóban és tettleg is fellépett a jogkorlátozó intézkedések ellen. A Szent Kereszt Egyesület társelnökeként hol sikerrel, hol sikertelenül próbált közbenjárni a deportálások megakadályozásáért Csíkszeredában és Körösmezőn (Kamenyec-Podolszkij) csakúgy, mint Tiso Szlovákiájában. Ez utóbbi ügyben 1943 tavaszán még XII. Pius színe elé is eljutott, s ugyanez évben nyílt levélben hirdette a munkaszolgálatosokat is megillető, "Isten-adta és senkitől el nem vehető természetjogok" eltörölhetetlenségét. A német megszállással Slachta 1938 óta megjelentetett lapja, a Lélek Szava megszűnt, s a Szociális Testvérek (sorukban az azóta boldoggá avatott Salkaházi Sárával) hozzáláttak az embermentéshez. A szürke nővérek főnökasszonya elvitathatatlan bátorságról tett tanúbizonyságot a vészkorszak napjaiban, s része volt Heltai Jenő megmenekítésében éppúgy, akár az ekkor már nyolcvan felett járó "szőke csoda", azaz Márkus Emília megoltalmazásában. (Ilyesformán 1985-ben jócskán megérdemelten jutott számára hely a jeruzsálemi Jad Vasemban.)

1945-ben előbb fővárosi képviselőnek, majd a Polgári Demokrata Párt listáján országgyűlési képviselőnek választották, s ezzel Slachta egyszerre lett országosan ismert politikussá és démonizált, olykor még a jobboldalon is anakronisztikusnak ítélt figurává. Egyedüliként szólalt fel a köztársasági államforma bevezetése ellen (mondván, hogy e kérdésről a békeszerződés után megrendezendő népszavazásnak kellene döntenie), s egyedül maradt a "demokratikus államrend és a köztársaság büntetőjogi védelméről" rendelkező, s utóbb valóban merőben problematikusnak bizonyult törvényjavaslat ellen leadott szavazatával is. Így akárcsak a vele jórészt párhuzamos karriert befutó Kéthly Anna, ő is kiérdemelte az elismerő formulát - "egyetlen férfi a parlamentben" -, de egyúttal bőven kijutott neki a szimplán modortalan, becsületsértő és fenyegető kitételekből is. Marosán Györgynek a trágárságot súroló parlamenti közbekiáltásai vagy a Ludas Matyi élcei csak még durvábbakká váltak az 1947-es választást követően, amikor az újraéledt Keresztény Női Tábor négy önálló mandátumot szerzett. "S. M. megtartotta aggszűzbeszédét" - írta például Darvas Szilárd, míg a Slachta a jósnőnél című gúnyrajz jövendőmondója e mondattal mutatott a Rajk belügyminisztert ábrázoló kártyára: "Ez a barna fiatalember sokat gondol magára."

Az erkölcsi kérdésekben valóban roppant konzervatív Slachtának egyetlen parlamenti fellépése aratott sikert a koalíciós években, amikor is szót emelt az iskolákba eljuttatott nemi felvilágosító brosúra terjesztése ellen. Egyéb fölszólalásai szinte menetrendszerűen a mentelmi bizottság elé kerültek, s több ízben is a parlamentből való ideiglenes kizárást vontak maguk után. Ez lett a vége az egyházi iskolák államosítása ellen tervezett, ám megakasztott beszédének is, miután a törvény 1948. júniusi elfogadását követő Himnusz-éneklés alatt a konok Slachta osztentatív módon ülve maradt. A Farkas Mihály elnöklete alatt összeülő mentelmi bizottság kétszer hat hónapra kizárta az Országgyűlés munkájából, s ezzel az aktussal a "szószátyár, farizeus, rágalmazó" Slachta képviselői működése gyakorlatilag véget ért.

Miután törekvéseinek legfőbb támasza, Mindszenty hercegprímás börtönbe került, Slachta 1949 nyarán elhagyta az országot. Hatvanöt éves volt ekkor, s bár még egy teljes negyedszázadot megélt, életének hátralevő része a feltartóztathatatlan hanyatlásé: egészségi és szellemi állapota látványosan romlott, Magyarországon feloszlatott társasága külföldön is szakadásokat szenvedett el. Az emigrációs politikából is kiszorult, olyannyira, hogy a Belügyminisztérium 1958-ban egyszerűen kiselejtezte az addig Slachtáról gyűjtött iratokat. "Nagymamát a jó Isten 1974. január 6-án magához szólította" - terjedt el a hír az egykori rendtagok között, míg a hivatalos nyilvánosságban mindössze mínuszos hír jelent meg a klerikális reakció elaggott őskövületének haláláról.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.