Az Iparművészeti Múzeum is megújul a választásokra, méghozzá 25 milliárdból

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 3.

Belpol

Döntött a kormány a múzeum régen várt, többször megígért rekonstrukciójáról és továbbépítéséről. Jelenleg kosárszámra hullik a Zsolnay-kerámia az épületről.

A hírt Horváth Judit, az intézmény egyik osztályvezetője közölte egy szerdai nyilvános beszélgetésen, és azt a Narancsnak Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum (IMM) főigazgatója is megerősítette – bár a Magyar Közlönyben még nem jelent meg. Cselovszki hozzátette, hogy a rekonstrukció idejére el kell hagyniuk az épületet, a szakaszos kiköltözést 2016 nyarán kell befejezniük. A múzeum átmeneti otthonáról még nem született döntés. A tervek szerint 2018 márciusára fejezik be a munkálatokat: a Lechner Ödön építette régi épület teljes, műemléki rekonstrukcióját és egy új szárny felépítését a Hőgyes Endre utca felé.

Az európai szecesszió kiemelkedő épületének számító palota olyan rossz állapotban van, hogy – mint Horváth Judit elmondta – a magyaros ornamentikával gazdagon díszített Zsolnay-kerámiaburkolatból és tetőcserépből minden héten egy kosárnyi hullik le. A balesetveszély miatt az épület körüli járdák fölé már évek óta védőtetőt ácsoltak. Az előző, viharos körülmények között távozó vezető, Takács Imre erre hivatkozva szereltette le az épület tetejéről a Zsolnay-kerámiából készült díszes lanternát.

false

 

Fotó: MTI

Ismeretes, hogy az Iparművészeti Múzeum 1896-ban átadott épülete súlyosan megsérült a II. világháborúban és az 1956-os forradalom során is, néhány esetben még az akkori károk sem lettek teljes egészében helyreállítva. Az sem volt kérdés soha, hogy a múzeum épülete bár építészetileg roppant értékes, múzeumnak szűkös és korszerűtlen. A kiállítótér csekély, ezért nem sikerült máig valamirevaló állandó kiállítást építeni, a múzeum legendásan gazdag gyűjteménye alig látható, nem beszélve a mostoha raktárviszonyokról. Ezért már több ízben felmerült, hogy az épülethez tartozó telken „befejezik” az eredetileg is továbbépíteni szándékozott múzeumot. A felújításra, valamint az új épületszárny megtervezésére 2012 májusában nemzetközi tervpályázatot írt ki az intézmény. Ezt a budapesti Lukács és Vikár Építész Stúdió Kft. nyerte meg. Cselovszki Zoltán kinevezésekor azt nyilatkozta, hogy a terveket jónak tartja, csak kisebb módosításokat tart szükségesnek. A rekonstrukció során az eddigi 18,3 ezer négyzetméterről 24 ezerre növekszik a múzeum alapterülete. Ennél is többet mond, hogy az eddigi 2,1 ezer négyzetméteres kiállítótér a négyszeresére, 8,4 ezerre növekszik majd. Így a jelenlegi 500 műtárgy százszorosát, 60 ezret tudnak kiállítani.

Miközben az NKA például nem írta ki a művészeti, irodalmi folyóiratok pályázatát, így azok a megszűnés szélére sodródtak, a legjobb alternatív színházi társulatok szűnnek meg néhány hiányzó millió miatt, és miközben sok múzeumban teremőrre sincs pénz, a kormány bő kézzel osztja a pénzt kulturális beruházásokra. 200 milliárdnál tart a Liget Budapest, 33 milliárdnál a kastély- és várprogram, 8 milliárd megy a Budavári Palota már elhatározott felújítására (Lovarda, Főőrség, Stöck-lépcső), Lázár János az új Országos Széchényi Könyvtár felépítését 30-40 milliárdot saccolta. Az Iparművészetivel együtt csak ezek a tételek 300 milliárd forintra rúgnak. A költekezés mértéke a dualizmus korát idézi, de valahogy mégsem érezzük a kultúra, azon belül a múzeumügy akkori virágzását.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.