Az Iparművészeti Múzeum is megújul a választásokra, méghozzá 25 milliárdból

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 3.

Belpol

Döntött a kormány a múzeum régen várt, többször megígért rekonstrukciójáról és továbbépítéséről. Jelenleg kosárszámra hullik a Zsolnay-kerámia az épületről.

A hírt Horváth Judit, az intézmény egyik osztályvezetője közölte egy szerdai nyilvános beszélgetésen, és azt a Narancsnak Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum (IMM) főigazgatója is megerősítette – bár a Magyar Közlönyben még nem jelent meg. Cselovszki hozzátette, hogy a rekonstrukció idejére el kell hagyniuk az épületet, a szakaszos kiköltözést 2016 nyarán kell befejezniük. A múzeum átmeneti otthonáról még nem született döntés. A tervek szerint 2018 márciusára fejezik be a munkálatokat: a Lechner Ödön építette régi épület teljes, műemléki rekonstrukcióját és egy új szárny felépítését a Hőgyes Endre utca felé.

Az európai szecesszió kiemelkedő épületének számító palota olyan rossz állapotban van, hogy – mint Horváth Judit elmondta – a magyaros ornamentikával gazdagon díszített Zsolnay-kerámiaburkolatból és tetőcserépből minden héten egy kosárnyi hullik le. A balesetveszély miatt az épület körüli járdák fölé már évek óta védőtetőt ácsoltak. Az előző, viharos körülmények között távozó vezető, Takács Imre erre hivatkozva szereltette le az épület tetejéről a Zsolnay-kerámiából készült díszes lanternát.

false

 

Fotó: MTI

Ismeretes, hogy az Iparművészeti Múzeum 1896-ban átadott épülete súlyosan megsérült a II. világháborúban és az 1956-os forradalom során is, néhány esetben még az akkori károk sem lettek teljes egészében helyreállítva. Az sem volt kérdés soha, hogy a múzeum épülete bár építészetileg roppant értékes, múzeumnak szűkös és korszerűtlen. A kiállítótér csekély, ezért nem sikerült máig valamirevaló állandó kiállítást építeni, a múzeum legendásan gazdag gyűjteménye alig látható, nem beszélve a mostoha raktárviszonyokról. Ezért már több ízben felmerült, hogy az épülethez tartozó telken „befejezik” az eredetileg is továbbépíteni szándékozott múzeumot. A felújításra, valamint az új épületszárny megtervezésére 2012 májusában nemzetközi tervpályázatot írt ki az intézmény. Ezt a budapesti Lukács és Vikár Építész Stúdió Kft. nyerte meg. Cselovszki Zoltán kinevezésekor azt nyilatkozta, hogy a terveket jónak tartja, csak kisebb módosításokat tart szükségesnek. A rekonstrukció során az eddigi 18,3 ezer négyzetméterről 24 ezerre növekszik a múzeum alapterülete. Ennél is többet mond, hogy az eddigi 2,1 ezer négyzetméteres kiállítótér a négyszeresére, 8,4 ezerre növekszik majd. Így a jelenlegi 500 műtárgy százszorosát, 60 ezret tudnak kiállítani.

Miközben az NKA például nem írta ki a művészeti, irodalmi folyóiratok pályázatát, így azok a megszűnés szélére sodródtak, a legjobb alternatív színházi társulatok szűnnek meg néhány hiányzó millió miatt, és miközben sok múzeumban teremőrre sincs pénz, a kormány bő kézzel osztja a pénzt kulturális beruházásokra. 200 milliárdnál tart a Liget Budapest, 33 milliárdnál a kastély- és várprogram, 8 milliárd megy a Budavári Palota már elhatározott felújítására (Lovarda, Főőrség, Stöck-lépcső), Lázár János az új Országos Széchényi Könyvtár felépítését 30-40 milliárdot saccolta. Az Iparművészetivel együtt csak ezek a tételek 300 milliárd forintra rúgnak. A költekezés mértéke a dualizmus korát idézi, de valahogy mégsem érezzük a kultúra, azon belül a múzeumügy akkori virágzását.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.