"Azt gondoltam, azonos oldalon állunk" - Márkus Ferenc, az Õrségi Nemzeti Park nemrégiben leváltott igazgatója

  • Barabás Dániel
  • 2010. szeptember 16.

Belpol

Huszonhét éve van a környezet- és természetvédelem területén. Dolgozott a környezetvédelmi minisztérium természetvédelmi referenseként, alapítója és három évig igazgatója volt a Balaton-felvidéki Nemzeti Parknak, hat évig a World Wildlife Fund magyarországi szervezetét vezette. Az Õrségi Nemzeti Park pályázat útján elnyert igazgatói posztjáról két és fél év után, indoklás nélkül menesztették.

Magyar Narancs: 2008-ban a WWF Magyarország igazgatói székét hagyta ott, hogy az Õrségi Nemzeti Parkot vezethesse. Így nyilván kevésbé volt beleszólása a környezetpolitikába, mint egy nemzetközi természetvédelmi szervezet élén. Nem visszalépés ez egy környezetvédőnek?

Márkus Ferenc: Való igaz, hogy új munkahelyemen szakmapolitikával kevesebbet foglalkoztam, de úgy láttam, hogy helyben könnyebben megvalósíthatom a terveimet. És egy környezetvédelmi szabályozás is akkor lehet jó, ha mindenki küld visszajelzést a maga területéről a szaktárca és a civil szervezetek felé. Sok esetben csak helyben látszik, hogy egy íróasztalon megrajzolt tervet miért nehéz megvalósítani az adott területen. Azért távoztam a WWF-től, mert közelebb akartam jönni a természethez, és a gyakorlati környezetvédelmet választottam.

MN: Mi volt az első dolga a park élén?

MF: Az előző vezetés alatt a park elvesztette önállóságát, és a Fertő-Hanság Nemzeti Park igazgatóság kezelésébe került. Nagy volt a várakozás, hogy az újra kivívott önállóságot hogyan tudjuk megtölteni szakmai tartalommal. Az első feladat az volt, hogy megteremtsük a park saját identitását, és megmutassuk magunkat a helyi postásnak, az erdőgazdálkodónak, a kistérségi vezetőnek, a megyei vezetésnek és persze a szomszédos országok nemzeti parkjainak. Készítettünk egy hétéves fejlesztési tervet, amit felzárkóztatási programnak is szántam. Azt a célt szolgálta, hogy a park valóban megfeleljen egy nemzeti park kritériumainak.

MN: Mit kell érteni felzárkóztatás alatt?

MF: Ez nemcsak infrastruktúrát, szakembergárdát jelent, hanem több év információs anyagát is a környezet, valamint a védett és veszélyeztetett fajok állományának változásáról, kopásáról. Ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy tudjuk, projektekkel, beavatkozásokkal, társadalmi összefogással hogyan tehetünk a negatív folyamatok ellen. Szükség van továbbá olyan referenciaterületekre, ahol vizsgálhatjuk, hogyan működik a természet emberi behatás nélkül, és miként tudjuk a változásokat kicsi beavatkozással korrigálni.

MN: Milyen forrásokat tudtak szerezni az új feladatokhoz?

MF: Azt nem állíthatom, hogy a minisztérium hatalmas összegekkel sorakozott volna fel ehhez a tervhez, de az európai uniós és a határ menti osztrák-magyar és szlovén-magyar együttműködések forrásaiból tudtunk pénzt szerezni a programunkhoz. Itthonról maximum annyi segítséget kaptunk, hogy az uniós pénzekhez, kemény lobbimunka árán, a kormányzat hozzátette az önrész 5-10 százalékát, így még a felvett szakemberek bérét is nekünk kellett kigazdálkodnunk. Én annak idején egyedül, harmincnyolcadiknak jöttem a stábba, még gazdasági vezetőt sem kaptam. Jelenleg hetvenegy fő dolgozik a parknál, új specialistákat, projektvezetőket és adminisztrátorokat vettünk fel, bizonyos feladatokra pedig a helyi lakosok közül alkalmaztunk közmunkásokat.

MN: A helyiek hogyan viszonyulnak a nemzeti parkhoz?

MF: Mikor elkezdtem a munkát, azt láttam, hogy a lakosoknak fogalmuk sincs, tulajdonképpen mivel is foglalkoznak a nemzeti park dolgozói. Ezen mindenképp változtatni akartam. Igenis el kell mondanunk például, hogy a sötét hangyaboglárka, az 'NP jelképállata csak nálunk él, egyfelől hogy a helyiek büszkék lehessenek, másfelől hogy tudják, mire van szükség ahhoz, hogy megmaradjon ez a csodálatos állat. Magyarul: el kell kezdenünk kommunikálni. Lehet ezt kizárólag hatósági eszközökkel tenni, felszólításokat, büntetéseket kiküldeni, aminek van is létjogosultsága, ha valaki károsítja a környezetet. De ennél sokkal árnyaltabb párbeszédre van szükség - és a társadalmi visszajelzésekből úgy vettem észre, javult is a nemzeti park megítélése. Ehhez persze nagymértékben hozzájárult, hogy a területkezelési munkákhoz számos közmunkást alkalmaztunk a helyiek közül. Jelenleg a park a térség legnagyobb munkáltatója.

MN: Kikkel kellett a nagyobb csatákat megvívnia?

MF: A természetvédelemben mindig vannak ütközések. Ha például az 'rség és Zala határában gázmezők vannak, nyilván jön valaki, aki ki akarja termelni, mások a heiligenkreuzi hulladékégetőben vagy a vegetációs időben történő fakivágásokban érdekeltek. Mi azonban nem engedhetjük meg, hogy a nemzeti parkból bányaterület legyen, szemétégetőt húzzanak fel a tőszomszédságában vagy fákat vágjanak ki, mikor zöldül az erdő és fészkelnek a madarak. A természetvédelem javarészt erről szól, és nem arról, hogy valaki leszed egy csokor védett hóvirágot. Így ezek a konfliktusok hozzátartoznak a munkámhoz.

MN: Léteznek azonban úgymond felsőbb érdekek is. Önnek mint köztisztviselőnek meny-nyire kellett igazodnia új munkáltatóihoz a kormányváltás után?

MF: Nyilván valamennyire lojálisnak kell lenni a felülről érkező tervekhez, ha például bejelentik, hogy idáig a turizmus volt a fontos, mostantól az agrár-környezetvédelem. Az új kormány szakpolitikusai közül azonban senki nem látogatott el a nemzeti parkba, sem vizsgálat, sem értekezlet nem volt, nem vázoltak új irányvonalat sem. Sőt azt gondoltam, hogy mi Illés Zoltánnal azonos oldalon állunk - azonos oldalon én a környezetvédelem ügyét értem. ' agrár-környezetvédelmi, erdőprivatizációs, nemzetközi környezeti vagy klímaügyekben mindig is harcos környezetvédőként lépett fel, és sosem éreztem, hogy konfliktus lenne közöttünk.

MN: A környezetvédelmi tárca megszüntetéséből és a nemzeti parkoknál történt leváltásokból a szakma újrastrukturálása rajzolódik ki. Ön szerint ebben a közegben milyen lehetőségei maradnak a környezetvédelemnek?

MF: Ez a visszahátrálási folyamat már korábban megkezdődött. A szakma akkor volt a legerősebb, amikor a környezet- és természetvédelmi törvényt és a termékdíjat a 90-es évek közepén bevezették, akkortól lett ugyanis pénze a környezetvédelemnek. Ebből aztán fokozatosan kezdett kihátrálni a kormányzat. A befolyt termékdíj a szaktárcától a központi költségvetésbe vándorolt, a szocialista-liberális kormányzat pedig egyszerűsítő hatósági rendszereket hozott az autópálya-építésbe, hogy ne kelljen végigcsinálni a megszokott környezeti felméréseket, mondván, kiemelt országos érdekről van szó.

MN: Magyarország uniós pozícióján mit változtat az, hogy a környezetvédelem önálló tárca nélkül maradt?

MF: Az unióban a környezetvédelmi miniszterek találkoznak egymással, ha szakmai ügyekről van szó. Ezekre a találkozókra mostantól mi vagy a vidékfejlesztési miniszterünket küldjük - aki nyilván nem tud majd lépést tartani az öszszes mezőgazdasági, vízügyi, halászati, környezetvédelmi vagy klímatéma szakpolitikusaival -, vagy a környezetvédelmi államtitkárt, aki viszont alacsonyabb szinten áll, ezért kevesebb befolyása lesz a döntésekre.

MN: Mi állhat a visszahátrálás mögött?

MF: A mostani kormányzat, úgy látom, a környezetügyet technikai kérdésként kezeli: lát a környezetiparban fantáziát, de a környezetvédelmet, amelynek legtöbbször gazdasági korlátozó szerepe van, a háttérbe szorítja. Minden jel szerint a központi cél az, hogy gazdaságilag növekedjünk, de ha csak a tőkére bízzuk a világ fejlődését, minden szürkévé és egyformává válik. Nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy lássuk, ennek idővel konzekvenciái lesznek.

MN: Hacsak a tőke egy része nem egy nemzeti parkhoz kerül, teszem azt természetvédelmi területekért cserébe. Ön hogy reagálna egy ilyen megkeresésre?

MF: Természetvédelmi területet nem szabad eladni, nekem ez az álláspontom.

MN: Mit tudott megvalósítani a hétéves fejlesztési terv vállalásaiból?

MF: Sajnos nem sokat. Megteremtettük a park identitását, és végre gyökeret ereszthettünk az 'rségben. De a rehabilitációs folyamatokat még csak elkezdeni tudtuk. Ennek három szakmai irányt szabtunk: a tervek szerint visszaállítottuk volna az őrségi rétek fajgazdagságát, több természetes állapotú erdőt, erdőrezervátumot hoztunk volna létre, és rehabilitáltuk volna az 'rség vizeit és vizes élőhelyeit. A parkhoz pedig új területet, a Körmend és Vasvár irányában fekvő Csörnöc-Herpenyőt, egy több ezer hektáros, nagyon változatos vizes élőhelyet csatoltunk volna. Ezek a fejlesztések félbemaradtak.

MN: Hogyan látja a magyar nemzeti parkok fejlődését?

MF: Talán furcsa, de én ezt sikertörténetként értékelem. Az elmúlt években a parkok több milliárdnyi uniós támogatást tudtak megszerezni és beépíteni a fejlesztéseikbe. Aggteleken barlangrendszereket, világítást, járdákat építettek ki és látogatóközpontot, szállodát emeltek. Az 'rségi Nemzeti Park is így tudta könyvjóváírással megszerezni a környezetvédelmi tárcától a privatizálásra szánt Farkasfa Meteorológiai Állomást. Ez pedig egykor olyan látogatóközpont lehet, ahol csodásan bemutathatók a klímaváltozási és időjárási anomáliák, valamint az ökológiai változások összefüggései.

MN: Bejárva az államigazgatást, a civil szférát és a nemzeti parki igazgatói posztot, milyen motivációi maradtak a környezetvédelemben?

MF: Huszonhét éve foglalkozom hivatásszerűen természetvédelemmel. Látom, mi minden pusztulna el, ha nem avatkoznánk közbe időben. Mikor középiskolás voltam, minden októberben láttam, ahogy hatalmas számban a tatai tóhoz érkeznek a vadlibák, az olasz vadászok pedig a tó medréből lövik őket. Húsz év múlva, mikor már a természetvédelmi hivatalban dolgoztam, az első feladataim közé tartozott, hogy védett vizes területté nyilvánítottuk a tatai tavat, így kikerült a vadászati zónából. Ha most októberben elmegyünk Tatára, a libáknak már biztos leszállóhelyük van a tavon. Az ilyen eredmények miatt nem vesztettem el a természetvédelembe vetett hitemet.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?