Beteges sorosozásba fulladt Orbán Viktor húsvéti interjúja

  • narancs. hu
  • 2017. április 15.

Belpol

A Magyar Idők „kérdezte” a miniszterelnököt, aki feltette a régi lemezt, mindenért az ellenzék, Brüsszel, na és Soros a hibás. A civilek pedig úgyis magukra maradnak, ha kiderül, kik pénzelik őket.

A Magyar Időkben szombaton jelent meg egy interjú Orbán Viktorral, aki már évek óta csak a kormánybarát médiumoknak hajlandó hosszabban nyilatkozni. Utóbbi nyilván nem véletlen, hiszen ellenkező esetben még az is előfordulhatna, hogy valódi kérdésekre valódinak látszó válaszokat kellene adnia. Mivel ez nincs így, maradnak a maihoz hasonló beszélgetések.

A mostani interjú központi témája a migráció, a folyamatos harc és természetesen Soros György volt. Orbán sorosozott akkor is, ha nem ez volt a kérdés, szóba került a CEU, amelyet egyszer sem nevezett meg, az intézményt végig mint „Soros-egyetemet” említette.

Imád harcolni

Azután, hogy Orbán kijelentette, nem szeretne az ellenfelei helyében lenni, hiszen szerinte a rezsicsökkentéssel, a munkahelyteremtéssel és az államadósság leszorításával a Fidesznek sikerült, ami az ellenzéknek korábban nem, a Magyar Idők rákérdezett arra, hogy nem tolta-e túl a biciklit a kormányfő, és nem túl széles-e az a front, amely ellen hadjáratot folytat. Orbán vagy háromszor megismételte, hogy itt a nemzet függetlensége a tét, és közölte: „Ha elfogadnánk, hogy Brüsszelből vagy más politikai, pénzügyi központokból diktáljanak, hogy magyar vagy amerikai milliárdosok mondják meg, hogy mi legyen hazánkban, akkor konfliktusaink sem lennének. De hát a magyarok története a szabadságharcok története”.

Reformellenzék

Mivel a Magyar Idők képtelen volt feltenni épkézláb kérdéseket, és szinte szóba sem került az ország valódi gazdasági helyzete, esetleg a kormányközeli nagyvállalkozók gyarapodása, a korrupció, a paksi beruházás kényes részletei, vagy az, hogy korábban ő maga is jelentős támogatásokat kapott Soros Györgytől, így az egész interjú gyakorlatilag a folyamatos ellenségkeresés jegyében csordogált. Orbán valahogy mindig igyekszik visszatérni arra, hogy szerinte minden középpontjában a migráció áll.

A kormányfő azt állítja: ők egyenesen beszélnek, "az ellenfeleink meg egy kitalált nyelven, modern kori eszperantón, ezt hívják PC-nek. Mi leírjuk, kimondjuk a valóságot, ők meg kitalálják, még pontosabban: megkonstruálják". Orbán szerint hazánk Brüsszelben „reformellenzéknek” számít, úgy látja, hogy szükség van az Európai Unió működésének megreformálására, miközben a britekkel szemben mi maradunk az EU-ban.

Az egész ügy arról szól, hogy Soros György

A CEU-val kapcsolatban Orbán Viktor kijelenti, hogy fontos az intézmény sorsa, még akkor is, ha ott sok külföldi tanul, és először úgy tesz, mintha a kormány botrányos akciójának nem is Soros állna a középpontjában: „Lassan mindenki rá fog jönni, hogy nem egyetembezárásról van szó, hanem arról, hogy a törvények minden magyar egyetemre egyformán vonatkoznak”. Aztán máris jön a fordulat: „Kiváltságok nincsenek, senki sem állhat a törvények felett, még Soros György emberei sem.” Ezután pedig a végszavazás előtt álló civiltörvényre utalva azt mondja Orbán: „Nem hiszem, hogy a polgári értelmiség szívesen árulna egy gyékényen azokkal, akikről a hamarosan elfogadandó törvény eredményeképpen világosan kiderül: külföldi pénzen, külföldi érdekeket szolgálva, külföldi megbízásból végzik a tevékenységüket”.

A nagy ámításból mégis eljutunk oda, hogy mindenért Soros a hibás: „Az egész ügy arról szól, hogy Soros György a nyilvánosság elől rejtetten, magyarországi szervezetein keresztül temérdek pénzzel támogatja az illegális bevándorlást”, továbbá: „Számos civilnek álcázott lobbiszervezetet fizet, hogy érvényesítsék az érdekeit. Valóságos hálózatot tart fenn, saját szószólókkal, saját médiával, sok száz emberrel, saját egyetemmel. Nyomás alatt akarja tartani azt a Magyarországot, amely még egy Soros Györgytől is elvárja, hogy betartsa a törvé­nyeit”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.