BKV: Végállomás, nem megy tovább

  • - zsip -
  • 2012. augusztus 6.

Belpol

Lassanként sorvasztja el a BKV-t – vonja el dolgozóit, döntési pozícióit, bevételeit, tulajdonát – az irányítását átvevő Budapesti Közlekedési Központ. Hamarosan a BKV nevet is elfelejtjük.

Szisztematikusan zajlik a BKV megkopott, besározódott nevének eltüntetése és a közlekedési vállalat kiürítése – értesült a narancs.hu városházi forrásokból. A nyíltan még ki nem mondott, de nem is titkolt cél a BKV mint márkanév kivezetése, ami egyúttal a BKV megsemmisítését is jelenti. Erről még nem hozott ugyan döntést a BKV tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Közgyűlés, csak arról, hogy a buszágazat nagy részének működtetését a BKV helyett magántársaságokra bízzák, mégis egyre több jel utal erre.

 


 

 

 

A vonaljegyeken, bérletszelvényeken már hiába keressük a BKV-emblémát, helyette a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. logóját találjuk. Ugyancsak fokozatosan eltűnik a BKV-név a közlekedési eszközökről is. A BKK a közelmúltban jelentette be, hogy egységes árnyalatú színre festik a felújított buszokat. Nos, a VT-Transman által helyrepofozott, bilikékre varázsolt Volvókra szintén felkerül a BKK retró buszmegállós emblémája. A nyilvánosság előtt szinte csak akkor jelenik meg a BKV, ha valami negatív történik, a pozitív eseményekhez mindig a BKK adja a nevét – fogalmazott a BKK törekvéseit, viszonyait ismerő informátorunk. A felszín alatt, szervezeti szinten még egyértelműbb az irány. A BKK, miután a BKV menedzsmentje felett totálisan átvette az irányítást, lépésről lépésre átvesz BKV-s dolgozókat is. Májustól a jegyellenőrök, jegypénztárosok, körülbelül 1200 fő került BKK-állományba, amivel természetesen a bevételek is a BKK kasszájába áramolnak. A buszsofőrök és a karbantartók maradtak a BKV-nál (miközben magát a buszágazatot kiszervezik), és ugyancsak a hajdani nagyvállalat foglalkoztatja a kötött pályás ágazat (villamos, HÉV, metró) munkavállalóit. A vasúti törvény ugyanis szigorúbb, ezért ezeknek a járműveknek a működtetését jelenleg nem lehet elvonni a BKV-tól.  Ma már inkább a kétezerhez közelít a BKK-s dolgozók létszáma. Ki is nőtték a Városházán használt irodákat, egy Rumbach Sebestyén utcai irodaházban több szintet készülnek elfoglalni – néhány saroknyira a BKV nagy időket megélt Akácfa utcai központjától.

A BKK-ra a BKV-n kívül a főváros az alábbi feladatokat bízta:

1. Parkolás. Különös tekintettel az egységes rendszerbe szervezésével kapcsolatos irányítási-stratégiai, fejlesztési, tervezési teendőkre.

2. Taxizás. A taxiállomások létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszűnésével kapcsolatos feladatok

3. Útfenntartás. Az úthálózat, a műtárgyak, forgalom­technikai eszközök zavartalan üzemeltetése, fejlesztése

(forrás: bkk.hu)

Mintha egy közlekedőedényt figyelnénk, a közlekedési vállalat kiürítése a BKK feltöltését vonja maga után, ami meg óhatatlanul párhuzamos irányítási szinteket hoz létre. Ennek leképeződése, hogy a BKV és a BKK is működteti az operatív felszíni irányítást végző fődiszpécseri rendszert. Igaz, azzal a jelentős különbséggel, hogy a járművezetőknek utasítást közvetlenül csak a BKV-s kollégák adhatnak. Úgy tudjuk, a BKK mindent tudni és irányítani akaró vállalatvezetési gyakorlata nem éri be ennyivel, a metró és HÉV közlekedésével kapcsolatos eseményekről – üzemzavar, baleset, forgalmi helyzet – is folyamatosan információt kér be a menetirányítástól. Ha pedig szükségét látja, közvetetten utasítást ad a BKV-dolgozóknak. A növekedésnek azonban pénzügyi vonatkozása is van, úgy tudjuk, idén még 4 milliárd forint hiányzik a BKK egyre duzzadó igényű költségvetéséből.

A BKK a közelmúltban a BKV vagyonkezelői jogosultságára is rátette a kezét, jóváhagyása nélkül nem lehet dönteni a BKV ingóságairól, ingatlanjairól, de a menedzsmentet érintő döntési pozíciót is kiharcolt. Felmenthet, kinevezhet BKV-s vezetőket. Azaz tulajdonosként járhat el. Ráadásul a BKV igazgatótanácsában 3:2 arányban többségbe kerültek BKK-s vezetők a BKV-sokkal szemben, ami szintén azt jelzi, hogy a BKK túllépett a klasszikus megrendelői státuszon, akár a BKV érdekeinek rovására is érvényesítheti érdekeit.

Mindezekre azért érdemes felhívni a figyelmet, mert a BKK-t azzal a céllal alapította a Budapest irányítását átvevő fideszes többség, hogy a BKV szolgáltatásainak megrendelője legyen. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, a Fidesz közlekedéspolitika szakértőjeként azokra a külföldi tapasztalatokra, uniós igényre hivatkozott,  amelyek szerint külön kell választani a szolgáltatói és a megrendelői funkciót, amelyeket a BKV egymaga látott el. Nem szerencsés – úgymond –, hogy ugyanaz a cég találja ki, hogy hol és milyen sűrűséggel fusson egy járat, mint amelyiknek az üzemeltetés is a feladata.  Az ennek megfelelően kialakított modell azonban nem tűrné a beavatkozást, azt, hogy a BKK akár egy kisebb probléma esetén is beavatkozzon a szolgáltatással megbízott, ekképpen nyilván kellő kompetenciával rendelkező cég munkájába. Azóta azonban, mint látható, inkább ebbe az irányba haladnak a folyamatok: a BKK tulajdonképpen saját magától kezdi megrendelni a szolgáltatásokat, ahogyan korábban a BKV tette. Mintha egy új BKV működne, csak BKK-egyenruhában. „Egyszerűbb lett volna a választások után Vitézy Dávidot a BKV vezérigazgatójává kinevezni. Akkor legalább a felelőssége is egyértelmű lenne, nem lehetne igazgatósági határozatok mögé bújva döntéseket hozni” – sommázta tapasztalatait egy másik BKV-s forrásunk.

Donorváltók kora

A donorbuszok után elérkezett a donorváltók ideje. Mivel a BKV-nak, vagyis a BKK-nak fogytán a pénze, váltóáttelepítéssel orvosolják a legutóbbi metróüzemzavart – értesült a narancs.hu. A 3-as metró újpesti végállomásán pályahiba miatt nehezebben tudtak megfordulni a szerelvények csütörtökön, ezért feltorlódtak a járművek, növekedett a követési távolság. Információink szerint a 2-es metró Pillangó utcai szakaszán a Fehér úti próbapályával és a járműteleppel kapcsolatot biztosító váltó kereszteződési részét operálták ki, és szerelték be Újpesten. A viszonylag ritkán használt részen a metrószerelvények nélkülözni tudják a berendezést, vagy ha kell, sínátkötéssel is elvégezhetik a váltó kiváltását.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”