BKV: Végállomás, nem megy tovább

  • - zsip -
  • 2012. augusztus 6.

Belpol

Lassanként sorvasztja el a BKV-t – vonja el dolgozóit, döntési pozícióit, bevételeit, tulajdonát – az irányítását átvevő Budapesti Közlekedési Központ. Hamarosan a BKV nevet is elfelejtjük.

Szisztematikusan zajlik a BKV megkopott, besározódott nevének eltüntetése és a közlekedési vállalat kiürítése – értesült a narancs.hu városházi forrásokból. A nyíltan még ki nem mondott, de nem is titkolt cél a BKV mint márkanév kivezetése, ami egyúttal a BKV megsemmisítését is jelenti. Erről még nem hozott ugyan döntést a BKV tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Közgyűlés, csak arról, hogy a buszágazat nagy részének működtetését a BKV helyett magántársaságokra bízzák, mégis egyre több jel utal erre.

 


 

 

 

A vonaljegyeken, bérletszelvényeken már hiába keressük a BKV-emblémát, helyette a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. logóját találjuk. Ugyancsak fokozatosan eltűnik a BKV-név a közlekedési eszközökről is. A BKK a közelmúltban jelentette be, hogy egységes árnyalatú színre festik a felújított buszokat. Nos, a VT-Transman által helyrepofozott, bilikékre varázsolt Volvókra szintén felkerül a BKK retró buszmegállós emblémája. A nyilvánosság előtt szinte csak akkor jelenik meg a BKV, ha valami negatív történik, a pozitív eseményekhez mindig a BKK adja a nevét – fogalmazott a BKK törekvéseit, viszonyait ismerő informátorunk. A felszín alatt, szervezeti szinten még egyértelműbb az irány. A BKK, miután a BKV menedzsmentje felett totálisan átvette az irányítást, lépésről lépésre átvesz BKV-s dolgozókat is. Májustól a jegyellenőrök, jegypénztárosok, körülbelül 1200 fő került BKK-állományba, amivel természetesen a bevételek is a BKK kasszájába áramolnak. A buszsofőrök és a karbantartók maradtak a BKV-nál (miközben magát a buszágazatot kiszervezik), és ugyancsak a hajdani nagyvállalat foglalkoztatja a kötött pályás ágazat (villamos, HÉV, metró) munkavállalóit. A vasúti törvény ugyanis szigorúbb, ezért ezeknek a járműveknek a működtetését jelenleg nem lehet elvonni a BKV-tól.  Ma már inkább a kétezerhez közelít a BKK-s dolgozók létszáma. Ki is nőtték a Városházán használt irodákat, egy Rumbach Sebestyén utcai irodaházban több szintet készülnek elfoglalni – néhány saroknyira a BKV nagy időket megélt Akácfa utcai központjától.

A BKK-ra a BKV-n kívül a főváros az alábbi feladatokat bízta:

1. Parkolás. Különös tekintettel az egységes rendszerbe szervezésével kapcsolatos irányítási-stratégiai, fejlesztési, tervezési teendőkre.

2. Taxizás. A taxiállomások létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszűnésével kapcsolatos feladatok

3. Útfenntartás. Az úthálózat, a műtárgyak, forgalom­technikai eszközök zavartalan üzemeltetése, fejlesztése

(forrás: bkk.hu)

Mintha egy közlekedőedényt figyelnénk, a közlekedési vállalat kiürítése a BKK feltöltését vonja maga után, ami meg óhatatlanul párhuzamos irányítási szinteket hoz létre. Ennek leképeződése, hogy a BKV és a BKK is működteti az operatív felszíni irányítást végző fődiszpécseri rendszert. Igaz, azzal a jelentős különbséggel, hogy a járművezetőknek utasítást közvetlenül csak a BKV-s kollégák adhatnak. Úgy tudjuk, a BKK mindent tudni és irányítani akaró vállalatvezetési gyakorlata nem éri be ennyivel, a metró és HÉV közlekedésével kapcsolatos eseményekről – üzemzavar, baleset, forgalmi helyzet – is folyamatosan információt kér be a menetirányítástól. Ha pedig szükségét látja, közvetetten utasítást ad a BKV-dolgozóknak. A növekedésnek azonban pénzügyi vonatkozása is van, úgy tudjuk, idén még 4 milliárd forint hiányzik a BKK egyre duzzadó igényű költségvetéséből.

A BKK a közelmúltban a BKV vagyonkezelői jogosultságára is rátette a kezét, jóváhagyása nélkül nem lehet dönteni a BKV ingóságairól, ingatlanjairól, de a menedzsmentet érintő döntési pozíciót is kiharcolt. Felmenthet, kinevezhet BKV-s vezetőket. Azaz tulajdonosként járhat el. Ráadásul a BKV igazgatótanácsában 3:2 arányban többségbe kerültek BKK-s vezetők a BKV-sokkal szemben, ami szintén azt jelzi, hogy a BKK túllépett a klasszikus megrendelői státuszon, akár a BKV érdekeinek rovására is érvényesítheti érdekeit.

Mindezekre azért érdemes felhívni a figyelmet, mert a BKK-t azzal a céllal alapította a Budapest irányítását átvevő fideszes többség, hogy a BKV szolgáltatásainak megrendelője legyen. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, a Fidesz közlekedéspolitika szakértőjeként azokra a külföldi tapasztalatokra, uniós igényre hivatkozott,  amelyek szerint külön kell választani a szolgáltatói és a megrendelői funkciót, amelyeket a BKV egymaga látott el. Nem szerencsés – úgymond –, hogy ugyanaz a cég találja ki, hogy hol és milyen sűrűséggel fusson egy járat, mint amelyiknek az üzemeltetés is a feladata.  Az ennek megfelelően kialakított modell azonban nem tűrné a beavatkozást, azt, hogy a BKK akár egy kisebb probléma esetén is beavatkozzon a szolgáltatással megbízott, ekképpen nyilván kellő kompetenciával rendelkező cég munkájába. Azóta azonban, mint látható, inkább ebbe az irányba haladnak a folyamatok: a BKK tulajdonképpen saját magától kezdi megrendelni a szolgáltatásokat, ahogyan korábban a BKV tette. Mintha egy új BKV működne, csak BKK-egyenruhában. „Egyszerűbb lett volna a választások után Vitézy Dávidot a BKV vezérigazgatójává kinevezni. Akkor legalább a felelőssége is egyértelmű lenne, nem lehetne igazgatósági határozatok mögé bújva döntéseket hozni” – sommázta tapasztalatait egy másik BKV-s forrásunk.

Donorváltók kora

A donorbuszok után elérkezett a donorváltók ideje. Mivel a BKV-nak, vagyis a BKK-nak fogytán a pénze, váltóáttelepítéssel orvosolják a legutóbbi metróüzemzavart – értesült a narancs.hu. A 3-as metró újpesti végállomásán pályahiba miatt nehezebben tudtak megfordulni a szerelvények csütörtökön, ezért feltorlódtak a járművek, növekedett a követési távolság. Információink szerint a 2-es metró Pillangó utcai szakaszán a Fehér úti próbapályával és a járműteleppel kapcsolatot biztosító váltó kereszteződési részét operálták ki, és szerelték be Újpesten. A viszonylag ritkán használt részen a metrószerelvények nélkülözni tudják a berendezést, vagy ha kell, sínátkötéssel is elvégezhetik a váltó kiváltását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.