Nem minden vesztes fordul panaszával a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB), ha közbeszerzési pályázaton alulmarad a Közgép Zrt.-vel szemben. Sőt van, aki eleve neki se fut egy amúgy ígéretes felhívásnak. A Heves megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás "működési területén bezárt települési szilárdhulladék-lerakók rekultivációja" tárgyú 2010-es közbeszerzés értéke 3,772 milliárd forint volt. Csupán egyetlen ajánlat érkezett, az Érsek-Kert Konzorciumé, amelynek tagjai a Közgép Zrt., a Penta Általános Építőipari Kft., a DHJ Építő Építőipari Kft., a Design Termelő Szolgáltató Kft. és a RexTerra Építőipari Fővállalkozó és Környezetvédelmi Kft.
A közbeszerzési eljárásnak mindig van bonyolítója. Ebben az esetben érdemes megemlíteni, hogy a bonyolító az Anpast Europroject Szolgáltató Kft. volt. A társaság székhelye 2011. június és 2012. március között a Hidegkuti Nándor utca 8-10. szám alatt volt; ott, ahol a Fidesz szellemi és gazdasági erőterétől nem messze eső, 2010 márciusában alapított Századvég Gazdaságkutató Zrt. található ma is. A kutató cég egyik igazgatója Giró-Szász András volt mindaddig, míg tavaly ősszel kormányszóvivő lett.
A hulladékgazdálkodási rekultivációs bizniszben nemcsak a hevesi 4 milliárdos, de egy mecseki 9 milliárdos projekt sem volt elég csábító a hazai építőipar szereplőinek ahhoz, hogy összeszedjék magukat és érvényes ajánlatot nyújtsanak be. A Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulás "szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerek fejlesztése" tárgyú felhívására csak az SK-2012 M-D RHK Konzorcium jelentkezett, amely a Strabag-MML Kft., a Közgép Zrt. és a Geohidroterv Kft. együttműködéséből állt össze. Az eljárás csak másodszorra lett eredményes, mivel 2011-ben senki nem tudott olyan ajánlatot adni, amire a kiírónak elég pénze lett volna. Másodjára jelentősen szűkítette a pályázók körét a mecseki társulás: versenyt kizáró, hirdetmény nélküli közbeszerzési eljárást indított, amire csak a közgépes konzorciumot hívta meg. Hogy a többieket miért nem, az nem is fontos, bár megjegyezzük, ők ugyanúgy érvénytelenül pályáztak előzőleg, mint a Közgép - vagyis ezek szerint az érvénytelenebbnél is létezik érvénytelenebb ajánlat. Mindenesetre a Közgép ezt a megrendelést elvitte. Nem is akárhogyan: a beruházás becsült értéke 2011-ben 8 milliárd 974 millió volt, a 2012-es kiíráskor is ugyanennyi. Csakhogy a második eljárásban a kiíró már akceptálta a Közgép árajánlatát, és belement, hogy 8,9 milliárd helyett - ami, ugye, először az érvénytelen ajánlatok oka volt - 9,3 milliárdért létesüljön a mű a Közgép kivitelezésével.
A jól bevált hirdetmény nélküli eljárást választotta Keszthely város önkormányzata is, amikor a történeti városközpont rehabilitációja II. üteméhez keresett kivitelezőt. Meg is találta, a Közgép és a Reneszánsz Zrt. konzorciumában. (Erről lásd korábbi cikkünket: Aggályos a milliárdos Közgép-pályázat, magyarnarancs.hu, 2012. május 4.) A beruházás becsült értéke 415 millió forint volt, amit a nyerteseknek sikerült 559 millióra felhúzni. Mint arról beszámoltunk, az első ütem 1,8 milliárdos munkálatai miatt (melyeket szintén a Közgép végzett) vizsgálódik az EU korrupcióellenes hivatala. Itt ugyancsak az a forgatókönyv érvényesült, hogy első nekifutásra a felhívás érvénytelen lett, aztán másodjára jött a hirdetmény nélküli, meghívásos "pályáztatás".
A Narancs által megkérdezett közbeszerzési szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a hirdetmény nélküli eljárást kivételes esetekben lehet alkalmazni. Ám tapasztalatai szerint az utóbbi időben megnőtt azon hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások száma, amelyekre a Közgépet felkérik - lásd például a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. eljárásait.
Kettő az egyért
Természetesen nem az összes tendernél mellőzik a versenyt. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) például igenis pályáztatott a "Szamos-Kraszna-közi árvízszintcsökkentő tározó" projekt megvalósítására. A beruházás becsült értéke 11,1 milliárd forint volt, de az OVF elfogadta a nyertes, a Ke-Víz 21 Zrt.-KÖTIVIÉP Kft.-Közgép Zrt. konzorcium által megajánlott 11,298 milliárdos árat. Az A-Híd Zrt. hoppon maradt (és csak sovány vigasz lehet számára, hogy a Közgéppel alkotott konzorciuma elnyerte a vásárosnaményi Tisza-híd építéséhez kapcsolódó ellenőrző hely kialakításának 29 millió forintos közbeszerzését.) Ezt a fejlesztést május elején a parlamentben is birizgálták, de a szerződést aláírták, e hónap közepén kezdődhetnek a 126 millió köbméteres víztározó földmunkái. E közbeszerzés érdekessége az volt, hogy az ajánlati ár (55 súlyszám) mellett az elbírálás során nagy súllyal estek latba a szubjektivitásra lehetőséget adó szempontok. A 45 súlyszámból a minőségügyi és környezetvédelmi terv kidolgozottsága 30 súlyszámot érhetett. Ez a pontozás gyakorlatilag azt jelentette, hogy az ajánlati árral képtelenség volt versenyezni.
Püspökladány önkormányzata az újtelepi városrész szennyvízcsatorna-hálózatának kiépítésére tett közzé felhívást 2011. novemberben. A beruházás becsült értéke 435 millió forint volt. A felhívásra hárman pályáztak, akik különböző konzorciális együttműködésükből már jól ismerték egymást: a Keviép Kft., a Magyar Aszfalt Kft. és a Közgép Zrt. Rendben le is zajlott volna az eljárás, ha a pályázatra nem jelentkező miskolci Fer-3331 Kft. meg nem támadja a felhívás műszaki, szakmai alkalmassági részét. A kifogás a műszaki alkalmasság meghatározására vonatkozott. Püspökladány ugyanis a vizsgálható 5 éves időszakból kizárólag a 2009-2010-ben elvégzett munkákat fogadta el referenciaként. A panaszos szerint az ilyen alkalmassági szempontok alkalmasak arra, hogy a versenyt leszűkítsék, hiszen e kritérium alapján eleve korlátozott számú szereplő adhat csak ajánlatot. Ez a korlátozás ebben az esetben - ki nem találnák! - a Közgépnek kedvezett volna, ám a KDB a felhívást megsemmisítette, és az eljárást eredménytelennek nyilvánította.
Se út, se vasút
Nem esett ilyen kedvező elbírálás alá a Porr Építési Kft., amely a váci vasútvonal 14 milliárdos felújítása után (lásd: Megint nem nyert!, Magyar Narancs, 2012. június 28.) az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakaszának és a csatlakozó építmények 41 milliárd forintos kivitelezési munkáit is - várhatóan - elbukja. (Egyelőre egyiknél sem hirdettek eredményt: a vasútnál azért, mert az egyetlen érvényes ajánlatot beadó közgépes konzorcium 18 milliárdért teljesítené a feladatot, az autópálya-projektnél pedig még nem értékelték az ajánlatokat.)
A Porr Építési Kft. két pontban kifogásolta a NIF Zrt. eljárását: először is azt, hogy az szóba sem állt vele. Amikor a Porr április 2-án vitarendezési eljárást kezdeményezett, a NIF április 5-én a következőket válaszolta: "Az előzetes vitarendezés kérelmét ajánlatkérő elutasítja. Álláspontja szerint az előzetes vitarendezési kérelemmel érintett alkalmassági követelmény a törvény előírásaival összhangban van." Ezt már a KDB sem nyelte le, és május 22-én kimondta: a NIF törvényt sértett azzal, hogy nem indokolta a vitarendezési kérelem elutasítását. Igaz, a NIF törvénysértését nem tartotta olyan súlyúnak, hogy bírságot szabjon ki.
A 23 kilométeres makói útépítési história legizgalmasabb eleme azonban nem ez volt, hanem az aszfalt- és betonkeverő gépek holléte, amelyek miatt a Porr a tender érvénytelenítését kérte. A NIF kiírása szerint alkalmatlan az az ajánlattevő, aki nem rendelkezik "az építési helyszíntől közúton mért maximum 50 km távolságra 1 db minimum 240 tonna per óra kapacitású, működő aszfaltkeverő teleppel, továbbá 1 db minimum 100 köbméter per óra kapacitású működő betonkeverő teleppel". A Porr szerint ennek az előírásával a NIF indokolatlanul szűkítette le a versenyt. A szerződés teljesítésére egyébként képes gazdasági szereplők ugyanis e megszorítás miatt ajánlatot sem tudnak adni. A Porr arról is nyilatkozott, hogy mobil aszfalt- és betonkeverő telepeivel képes a szükséges mennyiséget előállítani; ha pedig ezek üzembe helyezése előtt kellene az anyag, az aszfaltot a Délút Építő és Bányászati Kft. algyői telepéről - ami 42 kilométerre van a helyszíntől -, a betont pedig a hódmezővásárhelyi Csomiép Kft. 35 kilométerre lévő telepéről viszik oda. A Google Earth felvételére hivatkozva bizonyította továbbá, hogy a kiírás alkalmassági feltételeinek egyedül az Euroaszfalt Kft. 320 tonna kapacitású, földeáki aszfaltkeverő telepe felel meg. Az Euroaszfalt a Betonút csoporthoz tartozik, amelynek tagjaival a Közgép számos alkalommal nyer el megbízásokat; köztük az Euroaszfalttal is. (A Betonút anno a Vegyépszer elválaszthatatlan partnere volt.) A szegedi, hódmezővásárhelyi keverőtelepek az alacsony kapacitás és az 51 kilométeres távolság miatt kihullanak a rostán.
A NIF-et mindez nem hatotta meg. Kiderítette, hogy a Porr említette algyői telepen csak 160-120 tonna aszfaltot tudnak óránként bekeverni, ami nagyarányú csúszáshoz vezetne a kivitelezésben.
A vita e pontján aztán színre lépett a Közgép is, amely ahol tud, segít. "Egyéb" érdekeltként megkereste a Délút Kft.-t és tájékoztatást kért arról, hogy a Porr milyen formában igazolhatja az algyői keverőtelepre hivatkozva ajánlattevői alkalmasságát. A Délút Kft.-től kapott válaszlevélből kiderült, a Porr a munka elvégzésére való alkalmasságát a Délút Kft. által nem igazolhatja. A Közgép bizonyítékként becsatolta a hivatkozott levelet (lásd Széllel szemben nem érdemes című keretes írásunkat). A Közgép szakmailag is a KDB hóna alá nyúlt, amikor előadta, hogy a Porr által bevethetőnek ítélt termós aszfaltszállítókat Magyarországon nem szokás alkalmazni, legfeljebb télen, helyben. És ha a KDB magától nem jött volna rá, a Közgép "egyéb" érdekeltként a Porr álláspontjának cáfolatául előadta, hogy a Porr hivatkozott korábbi eljárásai nem igazolják a cég ügyfélképességét, alkalmasságát és a hasonló beruházásokban való jártasságát.
A keverőtelepek versenyt korlátozó kijelölése okán a KDB végül nem foglalt állást, mivel a Porr Kft. ügyfélképességét egyszerűen elutasította. A Porr mintha lemásolta volna a múlt heti cikkünkben ismertetett váci teljesítményét: hiába pályázott, nem tudta igazolni ügyféli mivoltát a KDB előtt - hiszen a KDB szerint a Porr ezúttal sem akarta elnyerni a tendert. Igaz, adott ajánlatot, de 2010-ben negatív eredményt mutatott a mérlege, így nem felel meg a kiírás követelményeinek.
"Leminősítése" után az anyacég, az osztrák Porr Bau Gmbh adott be kérelmet, egy nappal a jogorvoslati eljárás miatt felfüggesztett tender május 25-i lejárta előtt. A KDB ezt is elutasította, mivel úgy ítélte meg, egy nap alatt nem lehet érvényes ajánlatot beadni. Így aztán se a budapesti, se a bécsi cég nem lehetett ügyfél. Hogyan is lehetett volna, hiszen a napnál is világosabb, hogy egyiküknek sem állt érdekében megnyerni a 41 milliárdos útépítést.
| Széllel szemben nem érdemes"A Porr Építési Kft. részéről telefonos megkeresés érkezett címünkre, melyben keverőtelepünk mint telephely, illetve keverőgépünk mint eszköz rendelkezésre bocsátása, valamint aszfaltkeverék beszállítás tárgyában kínáltak fel számunkra - közelebbről meg nem határozott formában történő - együttműködést. Illetékes főépítés-vezetőségünk rövid időn belül, hangsúlyozottan tájékoztató jelleggel, mennyiségi adatok és határidők nélkül küldte meg a kért egységárakat, árajánlatot azonban nem adott. Tekintettel arra a körülményre, hogy cégünk már előrehaladott tárgyalásokat folytatott egy másik ajánlattevővel, a további együttműködéstől elzárkóztunk. Ennek megfelelően tájékoztatjuk Önöket (a Közgépet - Zs. P.), hogy az M43 autópálya Makó-országhatár közötti szakasz építése vonatkozásában a Porr Építési Kft. ajánlatának elkészítésében nem vettünk részt, arra tekintettel dokumentumokat nem készítettünk és nem adtunk át, illetve kapacitást nem kötöttünk le, tehát - mivel a közbeszerzési eljárás információink szerint még nem zárult le - a Porr Kft. alkalmasságát általunk nem is igazolhatja." Forrás: Közgép, Közbeszerzési Döntő Bizottság | 



 
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        