El a kerek egészig (Szemző Tibor zeneszerző-filmrendező)

  • 2004. április 1.

Film

Szemző Tibor: Amikor az ember gyerekkorában először hallja Kőrösi Csoma történetét, jeges borzongás vesz erőt rajta, mondjuk Simon Templar volt rám efféle hatással kiskoromban. Rendkívül kalandos, hogy valaki felkerekedik, és bejárja a fél világot. Gyerekkorom a bolsevizmus idejére esett, amikor nemigen lehetett utazni, Csoma alakja egzotikus volt - ez a vonzalom volt a primer motiváció. Aztán később időről időre visszatért az alakja valamilyen összefüggésben. Volt aztán egy pillanat, amikor elementáris erővel merült fel a személyén keresztül saját sorsunk megértése. Mert az ember sok mindent - alapkérdéseket - képes megérteni az ő életén, sorsán, útján keresztül. Hozzásegíthet a megfejtéshez.

Filmet forgatott Indiában Kőrösi Csoma Sándorról. A bemutatót a 2005-ös filmszemlére tervezi.

Magyar Narancs: Mikor találkozott először Kőrösi Csoma Sándor alakjával, és mi vonzotta benne?

Szemző Tibor: Amikor az ember gyerekkorában először hallja Kőrösi Csoma történetét, jeges borzongás vesz erőt rajta, mondjuk Simon Templar volt rám efféle hatással kiskoromban. Rendkívül kalandos, hogy valaki felkerekedik, és bejárja a fél világot. Gyerekkorom a bolsevizmus idejére esett, amikor nemigen lehetett utazni, Csoma alakja egzotikus volt - ez a vonzalom volt a primer motiváció. Aztán később időről időre visszatért az alakja valamilyen összefüggésben. Volt aztán egy pillanat, amikor elementáris erővel merült fel a személyén keresztül saját sorsunk megértése. Mert az ember sok mindent - alapkérdéseket - képes megérteni az ő életén, sorsán, útján keresztül. Hozzásegíthet a megfejtéshez.

MN: Helyén van ma Magyarországon Kőrösi Csoma Sándor? Megbecsüljük?

SZT: Nem tudom igazán, menynyire ismerik. Talán a tudományban, a tibetológiában, no meg a buddhisták között a helyén van. Pedig Csoma legalább annyira fontos nekünk, mint mondjuk Bartók vagy Szilárd Leó, most hirtelenjében őket említem. Mondják, azért indult el, hogy a magyarok eredetét kikutassa, az ötéves gyaloglás alatt százszor meghalhatott volna, nyilván nem véletlen, hogy nem halt meg. Soha magáról nem beszélt, de olyan hihetetlen belső energiája volt, amivel hadvezérek csatákat nyernek - ezt a szellemi potenciált mozgósította arra, hogy egy addig ismeretlen területet meghódítson. Szinte sorsszerű, hogy a magyarok forrásvidékét nem találta meg. Általában úgy tekintenek rá, mint akinek a küldetése kudarccal végződött, hiszen ami miatt elindult, az nem sikerült. Közben pedig az egyetemes tudomány számára óriási tettet hajtott végre - megnyitotta a tibeti buddhizmust a Nyugat számára. Belső fejlődés szempontjából igazi óriás volt. A célom azonban nem az volt a filmmel, hogy Kőrösi a helyére kerüljön, inkább személyes motívumok játszottak közre abban, hogy a Csoma legendáriumba belekezdtem.

MN: Mik voltak ezek?

SZT: Ahogy mondtam, sorsa alapkérdésekre világít rá: miért születik valaki, merre tart, miért pont arra, hol van a határ a véletlen és a szükségszerű között stb. Ezekre a kérdésekre a válaszokat azonban csak körülírni lehet, valamilyen szinten megközelíteni. Csoma motívumainak a megértése viszont segítheti ebben az embert. Nekem az a tapasztalatom, hogy a megértésnek több szintje létezik, van egy olyan szint, amikor az ember nem gondolati szinten ért meg valamit. Egy zenész játszhat többféleképpen, és van játékmód, ami tökéletes. Azt azonban, hogy mitől rendeződik össze a dolog megkérdőjelezhetetlenné, nagyon nehéz megmondani. Csoma Sándor itta a jakteát hosszú éveken át, fűtetlen cellában lakott, ahonnan azonban, ha kilépsz és körülnézel, egy pillanat alatt eljuthatsz a megértéshez. Nemcsak a buddhista hagyomány megértéséhez, de a kerek egészhez.

MN: Miért ilyen lett a film szerkezete?

SZT: Korábbi filmjeim meglehetősen mértéktartóak, ezért kezdetben arra gondoltam, jó lenne elvetni asulykot, kezdhetnénk úgy a filmet, hogy Csoma például egy nő után indul Tibetbe, vagy valami efféle. Aztán kitaláltuk Sári Lászlóval, a forgatókönyvíróval ezt a struktúrát, ami egyrészről Csoma vizualizált naplója, az ő szemén keresztül látjuk a dolgokat, amihez a másik oldalon az életútját követő székely legendák kapcsolódnak. Ezeket Törőcsik Mari meséli el a filmben, s a Roskó Gábor által tervezett és megfestett miniatűr színházban készült animációként jelennek meg. És persze folyamatosan halljuk Csoma belső hangját és ezeket a gyönyörű szövegeket, nem kevesebb mint 14 különböző nyelven. A forrásanyagok között ott vannak a VI. dalai láma szerelmes versei, Goethe-versek, a Tibeti halottaskönyv részletei és sok minden más.

MN: Vannak előképei?

SZT: Kapcsolódik a rövidfilmjeimben (Cuba, Túlsó part - a szerk.) kialakult eljáráshoz, azok zenei logika mentén szerveződtek. Olyan film készül, melyben a szereplők az arcukkal nem jelennek meg, amelyben csak állóképek szerepelnek, mindent kézikamerával rögzített az operatőr, Szaladják István. Mozgó-fényképészeti események sorát látjuk, a történet indirekt módon áll össze. Úgy hiszem, a film előképei nem a filmes szakma felől jönnek.

MN: Úgy tudom, hangjáték is készül.

SZT: Igen. Kész zenei anyag birtokában szeretnénk leülni vágni Losonci Terivel. Nagyon sokat segít a hanganyag abban, hogy megértsük azokat a jeleket, melyeket Indiában gyűjtöttünk. A hangokat már rendszereztük és összeraktuk egy értelmes folyammá, és ugyanezt tesszük most a képekkel is. A dolgokat irányítottan vettük fel, forgatókönyv alapján dolgoztunk. Ez egy jelenlétfilm, ahol a forgatókönyv nem konkrét jeleneteket határozott meg, hanem olyan képeket, snitteket és főként látásmódot, melyekből a történet végül összeáll, és amelyből, mint egy mozaik, az egész kialakul. Rengeteg képet rögzítettünk, és meglepő módon olykor a legprofánabb pillanatok szakralizálódtak, máskor viszont olyan képek, melyeket szakrális helyeken forgattunk, mintha kevésbé lennének érdekesek. A forgatás alatt meghatározott útvonalon haladtunk, méghozzá azon, amelyen Csoma is. Minden fontosabb helyszínen forgattunk, ahol megfordult.

MN: Kinek készítette?

SZT: Ezen sosem gondolkozom. Annyiban formabontó filmnek érzem a Csoma legendáriumot, hogy komoly szerep jut benne az akusztikumnak, mivel egy zenei ember készíti. Nem hiszem, hogy ez a film nagyon elvont lesz, hiszen a könyv, amelyből készült, nagyon szép és nagyon egyszerű. Amikor az ember valamit összerak, az számtalan apró, finom gyakorlati döntés sorozata. Ugyanakkor ezeken az apró gyakorlati részleteken felül kell emelkedni, és meg kell találni a formát. A szándékom az, mint ahogy minden eddigi munkámmal is, hogy a dolgokat harmóniába hozzam egymással. Olyan felületet hozzak létre, amit szeretni lehet.

Hungler Tímea

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.