Változatlan viszonyok: Tarlós és a Fidesz

Fuccs a puccsnak

Belpol

A Narancs információi szerint odáig fajult Tarlós István és a Fidesz-frakció közötti ellenségeskedés, hogy a képviselő-csoport a közelmúltban megszabadult volna főpolgármesterétől. Úgy tudjuk, az egyik fővárosi fideszes vezető ellenzéki támogatást kért, hogy Tarlós jogköreit elvonják, ám e segítséget nem kapta meg.

"Itt mindenki lő mindenkire, sokszor nem lehet tudni, honnan kapod a találatot" - jellemezte a fővárosi Fideszben kialakult lövészárkokat városházi forrásunk. A múlt héten Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója szolgáltatta az apropót: ahogyan arról a Narancs is beszámolt, a főpolgármesteri hivatal belső ellenőrzése a BKK 2011-es működését vizsgálva több esetben talált indokolatlan, kockázatos, drága külsős megbízást, hiányzó teljesítési dokumentumot, több százezer forintos bírságokat halmozó autóhasználatot, százezer forintos szabálytalanul kifizetett éttermi számlát. (Lásd: Elbokáztuk, Magyar Narancs, 2012. szeptember 20.)

Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője azonnal védelmébe vette Vitézyt: az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a sajtóban megjelent megállapítások a főváros egyik legszabályosabban működő társaságára vonatkoznak. Több forrásunk ugyanakkor arról számolt be, hogy Tarlós István főpolgármester Vitézy Dávid pozíciójának megnyirbálására tett kísérletet, amit végül nem a fővárosi, hanem a "nagy" Fidesz hiúsított csak meg.

A fővárosi Fidesz nem először ment szembe Tarlóssal. Városházi informátorunk szerint a főpolgármesterrel szembeni elégedetlenség odáig fokozódott, hogy a közelmúltban fideszes kezdeményezésre Tarlós levadászására is kísérlet történt. Forrásaink szerint az akció a fővárosi Fidesz-frakció felső szintjéről indult. A fideszes partizánok ellenzéki támogatást szerettek volna kapni a főpolgármester jogfosztásához, de hiába próbálkoztak. Tarlós ellenfeleinek azért lett volna szükségük a külső segítségre, mert a Fidesznek csupán egyfős a többsége a közgyűlésben, amit épp a főpolgármester szavazata biztosít; márpedig Tarlós aligha adná voksát a saját hatáskörei elvonására. Minimum egy ellenzéki igenre szükség volna tehát ehhez; ez esetben Tarlós jogköreit helyettesei vehetnék át, illetve részben a bizottságok. Ez utóbbi kevésbé valószínű, tekintettel arra a hatalmi központosításra, amit a Fidesz 2010 októbere után a főváros irányításában is végrehajtott. Hogy csak egyetlen példát említsünk: míg az antidemokratikusnak hirdetett Demszky-korszak utolsó éveiben a gazdasági bizottság döntött a fővárosi cégvezetők kinevezéséről, addig a Fidesz-modellben ezt a jogkört is magához vonta a főpolgármester. Amit persze azóta már nagyon bán a Fidesz-frakció. Például Pető György miatt, aki 2002-2006-ban Tarlós oldalán alpolgármester volt Óbudán, a rendszerváltozás előtt pedig kémelhárító a Belügyminisztérium III/II-es csoportfőnökségnél. A főpolgármesteri hivatalhoz a BRFK gazdaságvédelmi osztályáról érkezett, miután Tarlós rábízta a fővárosi belső "elhárítás", a kis FBI-ként emlegetett Fővárosi Biztonsági Iroda Kft. vezetését, amelynek jószerivel mindenhova bejárása van a városházán. Az index.hu fideszes forrásokra hivatkozva azt írta, hogy Tarlós Pető segítségével akarta lejátszani Vitézy menesztését, ám a frakció György István főpolgármester-helyettes vezetésével a főpolgármester értésére adta, hogy ez elképzelhetetlen. Ellenben, tanácsolta a városházi Fidesz Tarlósnak, baráti lépésként értékelnék, ha a főpolgármester megszabadulna Petőtől - amire viszont Tarlós nem hajlandó.

Ki nyer ma?

A puccsot végül nem támogatta az ellenzék, hiszen nem érdekük Tarlós idő előtti menesztése. Tarlós egy ilyen szituációból egyértelműen a pártok ármánykodásának áldozataként jönne ki, ami idővel - ha mégis indulna függetlenként - szavazatokban mérhető rokonszenvet keltene a személye iránt. Tarlós jogkörelvonása amúgy a Fidesznek nem volna kockázatmentes, hiszen ha Tarlós válaszként lemondana posztjáról, a kormánypárti főpolgármester-jelölt nagy eséllyel elbukna az időközi választáson. Annál is inkább, mert az országgyűlési frakcióvezetői posztot elvállaló, és így a saját kerületéből és a fővárosi ügyekből is (legalább ideiglenesen) kivonuló Rogán Antal aligha menne bele ebbe a kalandba. Tudomásunk szerint a Fideszben inkább azzal számolnak, hogy Tarlós még jogkörei csorbítása esetén is a helyén maradna. Tarlós büszkeségét, rátartiságát és küzdőszellemét ismerve erre nem vennénk mérget. Maga Tarlós a távirati irodának azt nyilatkozta, a személyére vonatkozó közvélemény-kutatási adatok jelenleg biztatóak, márpedig döntése az újraindulásról a felmérések eredményeitől is függ majd.

A Tarlós és a Fidesz-képviselőcsoport közötti ellentétre maga György István főpolgármester-helyettes is utalt, amikor azt mondta: a frakció és a főpolgármester között párbeszéd zajlik az elmúlt két évről, a vita azonban nincs még publikus szakaszában. Pedig a ciklus elején megvolt Tarlós és György között az összhang, közösen vágtak bele a főváros átalakításába, sőt György István egy 2010. őszi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a közösen létrehozott városüzemeltetési modell cégvezetőit "valakik" el akarják lehetetleníteni (még ha Simicska Lajos nevét nem is mondta ki).

A régi lemez

A városházi Fidesz-frakcióból származó információink szerint a képviselők egyre nehezebben nyelik le, hogy Tarlós egy személyben hoz döntéseket. Ahogyan informátorunk fogalmazott, 2010 októbere után hamar vége lett az ellenzéki idők azon gyakorlatának, amikor Tarlós a hozzáértésükben és lojalitásukban bízva feladatot adott a Fidesz-frakció tagjainak, és hagyta önállóan dolgozni őket. Ráadásul Tarlós a kormányzati körökben sem növelte rokonszenvindexét, köszönhetően például a Fellegi Tamásnak, majd Matolcsy Györgynek címzett bírálatai miatt. (Orbán Viktort viszont egyszer sem vegzálta.) Kritikára továbbra is lesz módja: az állam jövőre 40 milliárdot (normatív támogatást és fogyasztói árkiegészítést) csíp le a BKV támogatásából. Cserébe kompenzálást ígért ugyan - például jóváhagyná a dugódíj bevezetését -, de az nem elég a BKV-s lyuk betömésére. Áprilisban úgy tűnt, a főváros és a kormány megállapodott a kérdésben, ám a Fidesz az Országházban mégis leszavazta a BKV-finanszírozás részbeni fedezetéül szánt új adót.

Tarlós júliusban erre a hónapra ígérte, hogy a kormány meghozza a végső döntést a BKV finanszírozásáról, erre azonban lapzártánkig nem került sor. A városvezetés ezért nem várt tovább, a szeptemberi közgyűlésen egy 2013-as hitelfelvétel előkészítéséről döntött. Tízmilliárd forint hitel és 25 milliárd forint folyószámlahitel folyósítására írnak ki pályázatot, az utóbbi a Fidesz által 16-ról 25 milliárdra emelt keret megújítása. Az indoklás szerint "a 2013-as központi költségvetés fővárost érintő hatásai még nem ismertek, így az ebből fakadó finanszírozási kockázatok kivédése érdekében szükséges egy középlejáratú hitelkeret-szerződés megkötése". Ez mindenképpen újdonság a főváros történetében, mert működési céllal az elmúlt húsz évben nem vettek fel kölcsönt. Atkári János, Demszky Gábor gazdasági főpolgármester-helyettese, aki februárig Tarlós tanácsadójaként is dolgozott, lapunknak meglepőnek és a főváros gazdálkodása szempontjából a végjáték kezdetének értékelte a lépést. "A Demszky-korszak végét lezáró átadás-átvétel után a közgyűlés határozatban mondta ki, hogy nem növeli az adósságállományt. Ha pedig a főváros mégis venne fel hitelt, azt a ciklus végéig visszafizeti. Ehhez képest a főváros 2015-2016-os lejáratú hitelfelvételben gondolkodik" - mondta a Narancsnak. Atkári emlékeztetett arra is, hogy a főváros már korábban elérte hitelképessége felső határát, újabb pénzeket valódi fedezetre nemigen vehet fel, a bankok legfeljebb erős politikai nyomásra adnak majd kölcsön, józan megfontolás alapján aligha. A volt főpolgármester-helyettes szerint a városvezetés is azzal számol, hogy a kormányzat jövőre annyi forrást von el, hogy a maradék nem lesz elég a feladatellátáshoz.

Négymilliárddal drágábban?

Ami a Tarlós-Fidesz-deathmatch Vitézy-epizódját illeti, információink szerint a főpolgármester nem feltétlenül a belső vizsgálati jelentésben kifogásolt (és fentebb idézett) tételek miatt akadt ki elsősorban, hanem a BKK vadonatúj irodaháza miatt. Úgy tudjuk, a főpolgármester szerette volna leállíttatni a szerződéskötést is - sikertelenül.

A BKK 3000 négyzetméter alapterületet bérel 2500 négyzetméterrel bővíthető opcióval a Rumbach Sebestyén utcában. A BKK azzal párhuzamosan nőtte ki szűkös városházi irodáit, ahogy egyre több feladatot és embert vett át a BKV-tól - a központ létszáma már közelíti az 1500 főt. Az "A" kategóriás irodaházban a bérleti díj havonta nettó 11,5 euró/négyzetméter, ami 5 ezer négyzetméterrel és 286 forintos euróval számolva évi 197 millió forint. Az első évben ennek a felét kell kifizetni. A bérleti díj mellett a rezsi négyzetméterenként nettó 1,065 euró, évente összesen további 18 millió forint, míg a 15+25 parkolóhely négyzetmétere nettó 80 euró. A belső ellenőrzési jelentés szerint a BKK 2011-ben a nem megfelelő körülményeket biztosító, zsúfolt irodák használatáért nettó 34 millió forintot fizetett. A BKK a nyílt versenyt mellőző, meghívásos pályázaton három ajánlattevőt kért indulásra; a finisben kettő maradt, a szerződést végül az RBZ Rumbach Utcai Irodaközpont Tervezési Kft.-vel kötötték tavaly decemberben. Az RBZ a 43. számú Állami Építőipari Vállalat utódja, osztrák tulajdonba került, 2007-2009 között a Raiffeisen Evolution Project Development GmbH-hoz tartozott, azóta a ciprusi Niva Holding 1 Limited offshore cég a gazdája. (A Raiffeisen Evolution Project Development Kft. fejlesztette volna a BKV Kőbánya-Kispest metróvégállomásánál lévő telken a bevásárlóközpontot, de végül kiszállt az üzletből. Lásd erről: Cserebere, Magyar Narancs, 2006. február 23.)

Úgy tudjuk, Vitézy nemcsak a főpolgármester bizalmát veszítette el, hanem több, korábban őt támogató kerületi fideszes polgármester is egyre kritikusabban szemléli tevékenységét. Tarlós hétfőn sajtótájékoztatón ismételte meg a revizori bomba robbanása előtti álláspontját, miszerint tehetségesnek tartja Vitézyt, nincs szándékában kirúgni, főleg, hogy az elhíresült belső ellenőri jelentés nem is szorgalmaz jogi lépéseket a BKK-tisztviselőkkel szemben. Ám egyúttal ismét jelezte: a fiatalembernek van még mit tanulnia cégvezetőként. Az ügy hátteréről homályosan úgy fogalmazott: minden nagyobb közösségben (és Tarlós "közösség" alatt általában a saját pártpolitikai közösségét érti) vannak nemtelen módszerekkel dolgozó bajkeverők, akik ha lehetőséget látnak rá, rögtön elkezdenek mesterkedni, és a saját emberi gyengeségük termékét ügyességként vagy intellektuális politikai teljesítményként könyvelik el.

Csatlakozásra várva

A Vitézy Dávid által is szorgalmazott buszkiszervezés az első lendület után megakadt. Ahogyan arról a magyarnarancs.hu elsőként beszámolt, a 150 darabos busztender - amelyet az egyedüli pályázó VT Transman Kft. nyert el - "beélesítése" egyelőre elmarad. A BKV igazgatósági ülésén nem is szavaztak erről, a BKK indoklása szerint a közlekedési cég igazgatósága műszaki és gazdasági információkat kért be.

Ha a nyertes ajánlatot összevetjük a BKV vezetésének készült azon számsorral, amely augusztusban 500 busz üzemeltetését tekintette át többféle konstrukcióban, a következőket látjuk: a VT-Transman 150 buszos ajánlatában a csuklós buszokra kilométerenként 797, a szóló buszokra 663 forintos, átlagosan 730 forintos ajánlatot tett. A BKV-vonalakon a járművek évente átlagosan 66 ezer kilométert futnak, egy busz költsége így alvállalkozói üzemeltetés esetén körülbelül 48 millió forintra jön ki, ami 500 busznál 24 milliárd forint. A BKV nyári vezetői elemzése szerint 500 buszt 19,5 milliárd forintért tudna bérleti konstrukcióban üzemeltetni a cég. Azaz a különbség - 500 busz esetén - 4,5 milliárd forint a BKV javára. A gazdasági ésszerűséget jócskán alulmúló tényadatok, a többmilliárdos extra kiadás miatt érthető a nem a BKK által delegált igazgatósági tagok ellenállása, arról nem is beszélve, hogy a BKK favorizálta buszkiszervezésre nem is kapnának fedezetet a közlekedési központtól.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.