Jól képviseli – szépen megnőtt Vidnyánszky színházának állami támogatása

  • - ngm -
  • 2013. június 26.

Belpol

A debreceni Csokonai Színház központi dotációja két év alatt több mint százmillióval nőtt. Nagyot ugrott még a Thália állami támogatása is, a zenés színházak viszont rosszul jártak az utóbbi években.

A holnap megjelenő Magyar Narancsban nagy terjedelemben foglalkozunk a kárpátaljai Nagymuzsajról induló Vidnyánszky Attila pályafutásával. Ennek részeként a 2010-es kormányváltás után egyre nagyobb teret nyerő igazgató kultúrpolitikai ténykedését is górcső alá vesszük, ám megjelenő írásunkban csupán érintjük, hogy miután Vidnyánszky lett a 2011 őszén alakult Színházművészeti Bizottság elnöke, hogyan változott meg a hazai színházak támogatása – itt azonban ezt részletezni is tudjuk. A grémiumnak (melyről bővebben keretes írásunkban olvashat) egyik feladata javaslatot tenni a támogatási elosztásra. Ezt később a Nemzeti Érdekegyeztető Tanács (NEÉT) véleményezheti és jóvá is hagyhatja, míg a végső döntést a miniszter (Balog Zoltán) hozza meg. Ám mint azt hamarosan látjuk: nem kizárt, hogy minden épp Vidnyánszky elképzelése szerint történik.

Mit csinál a bizottság?

A lassan két éve működő bizottság további tagja még Vasvári Csaba, Fekete Péter, Novák János és Dobay Dezső. Az előadó-művészeti törvény értelmében a bizottság „kidolgozza, és a NEÉT-nek véleményezésre és javaslattételre, a miniszternek jóváhagyásra továbbítja a felosztási szabályzatot”, az előadó-művészeti szervezet vezetője „munkakörének betöltésére kiírt pályázati eljárás során tagokat delegál a szakmai bizottságba” (így történt a Nemzeti esetében), szakmai vélemény kialakításával segíti a minisztert, illetve „javaslatot tesz az előadó-művészeti tevékenységet érintő szabályozási kérdésekben”.

Forrás: http://www.eloadomuveszetiiroda.hu




Az Emmi lapunk számára megküldött adataiból kiderül: jelentős módosulások is voltak a támogatásokban bizonyos színházaknál az elmúlt években. A táblázatból kitűnik: két év alatt, 2011-től 2013-ig a debreceni Csokonai Színház állami támogatása 412,6 millióról 514 millióra emelkedett. (A színház igazgatója ez idő alatt az a Vidnyánszky Attila volt, aki július elsejétől veszi át a Nemzeti Színházat Alföldi Róberttől.) Szintén jelentősen emelkedett a Thália Színház (itt tavaly januártól Kálomista Gábor a menedzserigazgató) dotációja: ebben az időszakban 142 millióról 215-re ugrott. Szerényebb mértékű növekedés látható a Budapesti Katona József Színház (328/367), az Örkény István Színház (210/243,9) és a Vígszínház (506/549) adatai közt is, míg a szolnoki Szigligeti Színház (335/333) esetében nem tapasztalható jelentősebb változás.

A Békéscsabai Jókai Színház – noha az igazgató, Fekete Péter szintén a bizottság tagja – támogatása csökkent (357/278), ahogy a Veszprémi Petőfi Színházé (266,8/248,9) is. Igazán jelentős mértékben a fővárosi zenés színházak dotációja esett: a Madách Színházé (379/250) majdnem 130, míg az Operettszínházé (625/555) 70 millió forinttal. (Még több adatot talál alábbi táblázatunkban!)

Vidnyánszky Attila egy Népszavának adott interjújában így beszélt az év elején: „Ami a pénzosztást illeti: az általam vezetett Színházi Bizottság elvett a piacról jelentős bevételt termelő Madách Színháztól 100 millió forintnyi állami támogatást, és szétosztotta a több kockázatot vállaló művész színházak, például az Örkény, a Radnóti és a Katona József Színház között.”

A támogatási adatokból úgy látszik: a miniszter által hozott végső döntés pont ennek szellemében született.

Nagyobb képért katt ide.

.false


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.