Ki engedélyezte Orbánéknak az oszlopbontást?

Belpol

A főváros tulajdonát vették semmibe, amikor gyalogosokat védő oszlopokat vettek ki az Astoriánál, hogy Orbán Viktor a járdán parkolhasson, amíg hajat vágat. A Miniszterelnökség, a Főpolgármesteri Hivatal, a közutakat kezelő önkormányzati cég is hallgat arról, volt-e erre engedélye Orbánéknak.
Karódból húzok

Karódból húzok

Fotó: MTI

Amikor a miniszterelnök gépkocsija a járdán áll, amíg Orbán Viktor a haját vágatja a Belvárosban, az a közlekedési jogszabályokon túl – parkolni akkor lehet járdán, ha ezt KRESZ-tábla engedélyezi – a Fővárosi Önkormányzat tulajdonjogát, önrendelkezését is sérti. Az Orbán használta kisbusz az Astoriánál szokott a járdán várakozni a Kossuth Lajos utca 17. előtt, ahol a kormányfő hajszobrásza dolgozik. A 444.hu által publikált fotón jól kivehető, hogy a gyalogosokat védő parkolásgátló oszlopok se akadályozzák ebben Orbánt és kíséretét, mivel ott éppen hiányoznak. A portálnak azt mondták az ott lakók, korábban ott is voltak, és azért vették ki, mert útban voltak – így viszont fel tud hajtani a járdára az OVi-busz.

A magyarországi önkormányzatokról szóló törvény a Fővárosi Önkormányzat feladatául szabja a kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelését, fejlesztését, üzemeltetését, valamint e területeken a közterület-felügyelet működtetését, a forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátását, szervezését. Idetartoznak a Kossuth Lajos utca közforgalmú részei, a közút és a járda is, amelyek a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában vannak.

A Fővárosi Önkormányzat a közútkezeléssel, fenntartással, üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a tulajdonában lévő Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-hez (BKK) tartozó BKK Közút Zrt.-re bízta. A BKK Közút (vezérigazgatója a hajdan a Dávid Ibolyával szemben az MDF elnöki székéért bejelentkező Almássy Kornél, az UD-botrány egyik figurája), a Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt. utódja látja el a fővárosi utak, hidak, műtárgyak, a forgalomtechnikai létesítmények, valamint a nem fővárosi tulajdonú, de a közösségi közlekedés által igénybe vett utak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Az ő dolga az „úttartozékok létesítése és fenntartása”, például a parkolásgátló oszlopok telepítése és pótlása.

A magyarnarancs.hu több kérdést is feltett a BKK-nak, illetve a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatnak, hogy megtudja, ki vagy mely szervezet kezdeményezte, hagyta jóvá és kivitelezte a Kossuth Lajos utca 17. szám előtti parkolásgátló oszlopok eltávolítását. Sem a Vitézy Dávid vezette BKK, sem Tarlós István főpolgármester hivatala nem válaszolt. A Miniszterelnökségnél ugyancsak hiába tudakoltuk, hogy Orbán hivatala vagy más kormányzati szerv kezdeményezte-e a Demszky-karók eltávolítását. Arra sem kaptunk választ, mikor fogják a gyalogosokat védő oszlopokat visszahelyezni a járdára. Okkal feltételezhető, hogy a BKK Közútnak tudomása lehet a hiányukról, hiszen a cég folyamatosan ellenőrzi a fővárosi utak, műtárgyak, forgalomtechnikai eszközök állapotát.

Tarlós 2009-ben Orbán Viktorral együtt mutatta be a Nemzet Fővárosa című főpolgármester-jelölti programját. Ebben az olvasható, hogy a közösségi, közúti, kerékpáros és gyalogos közlekedés folyamatosságát és biztonságát forgalomtechnikai beavatkozások sorával, P+R parkolórendszer széles körű kialakításával fogja javítani. A főpolgármester tehát elkötelezett a gyalogosok védelmében. Éppen ezért nem érthető, miért tűri a gyalogosok érdekeit sértő oszlopbontást.

Amennyiben a hivatalos válaszok beérkeznek, cikkünket természetesen frissítjük.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.