Közgazdászok tiltakoznak Schmitt Pál kitüntetése ellen

  • narancs.hu
  • 2013. november 29.

Belpol

Nyilatkozat

A hazai közgazdászszakma számos képviselője megdöbbenéssel vette hírét annak, hogy a magyar pénzügytan és a pénzügyi oktatás példaképéről, a tanszékvezető egyetemi tanárról, az egykori Pénzügykutatási Intézet igazgatójáról, az Állami Számvevőszék alapító elnökéről elnevezett Hagelmayer István-díjat idén októberben Schmitt Pálnak ítélték. Az Állami Számvevőszék jelölésekre felhívó közleménye szerint „a kitüntetés azoknak adományozható, akik példaértékű tevékenységükkel hozzájárultak a közpénzek hatékonyabb felhasználásához”. A korábbi köztársasági elnök kitüntetése ezzel a díjjal az ÁSZ fenti indoklásának fényében érthetetlen, és beárnyékolja a szakmai tevékenysége mellett tisztességével, hitelességével is széleskörű elismerést kiváltó Hagelmayer István emlékét.

Budapest, 2013. november 28.

 

Akar László, Antalóczy Katalin, Atkári János, Balázs Ágnes, Bauer Tamás, Básthy Tünde, Berlinger Edina, Békesi László, Bokros Lajos, Borszéki Éva, Bozzai Rita, Csanádi Mária, Csillag István, Dezséri Kálmán, Draskovics Tibor, Farkas István, Farkas Zoltán, Fazekas Gergely, Felcsuti Péter, Fenyő György, Gáti Júlia, Halász György, Herczog László, Inzelt Annamária, Juhász Pál, Karsai Gábor, Kerényi Ádám, Király Júlia, Kopits György, Kovács Álmos, Laki Mihály, Lamberger Galina, Lengyel László, Madarász Aladár, Magyar Bálint, Major Iván, Mérő Katalin, Mihályi Péter, Nagy Zoltán, Neményi Judit, Pásztor Sára, Pázmándi Gyula, Petschnig Mária Zita, Polgár Miklós, Pulai Miklós, Riecke Werner, Rózsahegyi György, Simonovits András, Surányi György, Szalai Erzsébet, Szántó Anikó, Száz János, Tétényi Tamás, Varga György, Várhegyi Éva, Vértes András, Voszka Éva

Az A szerk. a kitüntetésről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.