Levelet kaptunk az operaháztól

  • narancs.hu
  • 2012. december 20.

Belpol

Újabb külföldi karmester intett be az operaháznak című cikkünkre levelet küldött a Magyar Állami Operaház. A levélből – amelyet teljes terjedelmében, reagálásainkkal együtt közlünk – egyértelműen kiderül, hogy Axel Kober fellépésével távolról sincs minden rendben.

Újabb külföldi karmester intett be az operaháznak című cikkünkben tévesen állítottuk, hogy Axel Kobernek nem volt szerződése a Magyar Állami Operaházzal. A cikk lényegi állítása azonban, hogy Axel Kober A bolygó hollandi januári bemutatója előtt távozott az operaházból, és a korábbi megállapodásnak nem kíván eleget tenni, az operaház leveléből kikövetkeztethető. Azt írják, Kober maga kérte a szerződésből való kiengedést; hogy gondoskodnak esetleges helyettesítéséről; s hogy akár kártérítési igénnyel léphetnek fel vele szemben.

A Magyar Állami Operaház levele:

A Magyar Állami Operaház arra kéri a Magyar Narancs szerkesztőségét, hogy az alábbi helyreigazítást közölje:

Axel Kober karmester hivatalosan nem mondta le szerepléseit;

Axel Kober arra kérte az operaházat, vizsgálja meg a lehetőségét a szerződésből való kiengedésének;

Axel Kober kérése A bolygó hollandi előadási változatai kapcsán fogalmazódott meg: mégsem dirigálná szívesen az úgynevezett drezdai ősverziót;

Az operák különböző változatai közötti dilemma része a nemzetközi operajátszásnak, nem magyar sajátosság;

Axel Kobert még októberben elsőnek Héja Domonkos mb. fő-zeneigazgató fogadta, és megbeszélték a hangszereléssel kapcsolatos kompromisszumok lehetőségét is;

Axel Kober karmester semmilyen problémát nem fogalmazott meg az operaházzal, a produkcióval vagy a szállással kapcsolatban;

Mi több – magukat érthető okokból megnevezni nem kívánó – forrástól úgy tudjuk, hogy Kober fogalmazott meg problémákat.

Axel Kober hónapokkal ezelőtt aláírta szerződését az operaházzal (mellékeljük);

Ez az a pont, amelyben igaza van az operaháznak, köszönjük a szerződést, és a tévedésért elnézést kérünk.

Axel Kober október végén járt Budapesten, próbákat tartott a drezdai verzióból;

Az énekesek körében bizonytalanságot az okozott, hogy Axel Kober decemberi próbákat mondott le, betegségre hivatkozva;

Axel Kober és Kovács János dirigálja A bolygó hollandi előadásait már a májusi Opera Műsor-kalendárium szerint is;

Az operaház lépéseket tett arra az esetre, ha Axel Kobert mégis helyettesíteni kellene megfelelő kaliberű, nemzetközileg elismert művésszel;

Ralf Weikert, a Zürichi Opera volt  fő-zeneigazgatójának opcionális szerződtetése folyamatban van;

Az operaház – tekintettel arra is, hogy közpénzből működik – természetesen jogot formál a szerződésben kikötött kártérítésre vagy a szokásos kárpótlásra, amennyiben az mégsem teljesülne;

Leo Nucci jelenleg is az operaházban próbál, a világhírű bariton most pénteken és vasárnap énekli a Rigoletto címszerepét, Ivan Magri tenoristával és Miklósa Erikával lép színpadra.

Utóbbi két előadásra – a telt ház ellenére – szívesen invitáljuk a Magyar Narancs újságíróit, hogy képtelen vádak hangoztatása helyett meggyőződhessenek a Magyar Állami Operaházban folyó művészi munkáról.

Köszönettel:

A Magyar Állami Operaház sajtóirodája

***

Az operaház, miután levelet küldött nekünk, másnap közös sajtóközleményt adott ki Axel Koberral együtt:

A Magyar Állami Operaház és Axel Kober, a Deutsche Oper am Rhein főzeneigazgatója egymással egyetértésben úgy döntöttek, hogy Axel Kober mentesül a Magyar Állami Operaházban 2013. január 19-ére műsorra tűzött Wagner-mű, A bolygó hollandi premierjének vezénylésére kötött szerződésének teljesítése alól. A döntés kizárólag művészi meggondolásból született meg, tekintettel arra, hogy a budapesti Operaház továbbra is a mű eredeti változatát szándékozik színpadra állítani, és a mostani megállapodás feltétele az volt, hogy Axel Kober helyett egy hasonló formátumú dirigens vállalja el a produkció zenei irányítását. A Magyar Állami Operaház örömmel jelenti, hogy a maestro Kobert is képviselő bécsi Raab and Boehm koncert-ügynökség Ralf Weikert nemzetközi hírű karmestert, a Zürichi Operaház volt főzeneigazgatóját delegálja a budapesti produkcióra. Maestro Weikert A bolygó hollandi első négy előadását fogja vezényelni 2013 januárjában.

Ókovács Szilveszter
mb. főigazgató

Axel Kober

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.