Tűzoltás a BKV-nál

Még kiállnak

Belpol

Egyelőre elmarad a jövő hétre tervezett BKV-sztrájk, Tarlós István főpolgármester ugyanis szóban beígért némi béremelést. A tárgyalások folytatódnak, ám a szakszervezetek úgy vélik, az állandó szakemberhiányra már a nagyobb fizetés sem megoldás.

A BKV vezetői is pontosan tudják, hogy a cégnél nagy a baj. Csak tavaly közel ezer ember ment el a közlekedési vállalattól (452 járművezető, 248 szakmunkás, 26 mérnök) – derül ki a BKV 2017–2020-ra vonatkozó humán stratégiájából. Ráadásul további 800 fő helyezte letétbe felmondását az alacsony és aránytalan bérek miatt. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke lapunknak azt mondta, hogy az elégedetlenség a munka törvénykönyvének 2012-es módosítása idején kezdődött, csakúgy, mint a MÁV-nál, ahol a fővárosi céghez hasonló állapotok uralkodnak (az új munka törvénykönyvéről lásd: Szabad kéz, Magyar Narancs, 2011. november 10., a MÁV-ról pedig A jövő kisiklott, Magyar Narancs, 2017. március 9.). Miközben a BKV vezetése saját tanulmányban vázolta, hogy várhatóan évente legalább ezer fő fogja elhagyni a céget (és ezért a menedzsment piacképes alapbéreket sürget), addig a bértárgyalások a szakszervezetekkel rendre kudarcba fulladtak. Igaz ugyan, hogy tavaly bruttó nyolc­ezer forintos emelésről állapodtak meg, ám ezt a vállalat máig nem teljesítette. A szakszervezetek azt is felháborítónak tartják, hogy a buszvezetők bére az elmúlt öt évben alig emelkedett, míg a BKV vezető beosztású dolgozóinak a fizetése ugyanennyi idő alatt bruttó 552 ezerről 723 ezerre nőtt.

A dolgozók elkeseredettségét jól mutatja, hogy sok buszvezető megy Bécsbe, ahol itteni bérük akár háromszorosára is számíthatnak. Az EKSZ részben ezért, az erősödő kivándorlás miatt is már tavaly 15+5 százalékos béremelési igénnyel állt elő, de óhajukra nem érkezett érdemi reakció. A BKV vezetősége rendszeresen a fővárosra mutogatott, az EKSZ pedig egy idő után megelégelte a helyzetet, és nyílt levélben szólította fel Tarlós István főpolgármestert, hogy tegyen valamit, hiszen a kormány nemrég fogadta el az állami vállalatoknál (MÁV, Volánbusz) a három év alatt megvalósuló 30 százalékos bérfejlesztést. Miközben Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter levélben biztatta a szakszervezetet, hogy kérésükkel bátran forduljanak a fővároshoz, a főpolgármester nagyokat hallgatott. A szakemberek egyébként most már attól tartanak, hogy például a MÁV-nál végrehajtandó bérfejlesztés miatt a maradék szakmunkásállomány jó része a BKV-tól az államvasúthoz igazolhat át. (Igaz, egy HÉV-dolgozó szerint – a HÉV tavaly nyáron került a MÁV-hoz – a vasúttársaság is inkább szavakban erős: „A 30 százalékos emelés 3 év alatt lett megígérve. Idén ez átlagosan 14 százalék. Van, akinek csak 10. De a lényeg: ezt a bért még mindig nem kaptuk meg. Új bérről szóló szerződésünk sincs. Körímélt kaptunk arról, hogy a kormány, a vezetőség és a szakszervezetek megállapodtak. Senki se tudja, hogy mikor és mennyit kap. Ahogy még az első két hónapra járó cafeteriát se kaptuk meg.”)

A buszvezetők átlag törzsbére bruttó 220 ezer forint körül mozog, a metróvezetők valamivel kevesebbet, maximum 212 ezer forintot kapnak, a szakmunkásoknál 224 ezer, a mérnököknél pedig 350 ezer ez az összeg. A szakszervezetek az állami cégekhez hasonlóan három év alatt összesen 30 százalékos béremelést követeltek, ám mivel sem a BKV, sem a fenntartó főváros nem mutatott hajlandóságot erre, a szakszervezetek összefogtak, és 3+5 napos sztrájkot hirdettek április második felé­re. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke akkor azt mondta, hogy alig érkezik új munkaerő a vállalathoz, egy-egy új szakember képzése pedig sok időbe telik, nem lehet azonnal munkába állítani őket. Például egy villamosvezető betanulási ideje kilenc hónap. És ami tetézi a bajt: egyes munkaköröknél már nincs is megfelelő képzés, például megszűnt a vasútijármű-szerelők iskoláztatása.

Kímélnék

A szakszervezetisek szerint ha az elvándorlás az eddigi ütemben folytatódik – és a BKV készítette tanulmány ezt valószínűsíti –, akkor a cég belátható időn belül a működőképesség határára sodródhat, járatkimaradások várhatók. Éppen ezért a szakszervezetek fokozatosan felépített „kampányt” készítettek elő, hogy nyomást gyakoroljanak a városvezetésre. A sztrájk meghirdetése előtt tömeges felmondással „fenyegetőztek”, majd megkezdték egymás között a sztrájk pontos menetének megbeszélését. Az egyeztetések során több szakszervezet hajlott arra, hogy a törvényben foglalt elégséges szolgáltatásnak úgy tegyenek eleget, hogy napközben zavartalanul indulna minden járat, azonban este hat és reggel hat között teljesen leállítanák a forgalmat – ez megfelelne a törvény előírásának, éreznék a budapestiek is, hogy sztrájk van, de csúcsidőben megkímélnék a fővárost a káosztól. A BKV vezetése egyébként tudomásul vette a bejelentést, és közleményben tudatta, hogy ők elkötelezettek a követelések teljesítése mellett. „A béremeléshez szükséges források megteremtése érdekében a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat a Kormányhoz fordult. Mindezek alapján a Társaság vezetése ismételten a szakszervezetek és a munkavállalók türelmét kérte és nyomatékosította, hogy a Társaság tisztában van a dolgozók helyzetével, és számol a munkaerőpiaci helyzettel, illetve tendenciákkal és (…) mindent elkövet annak érdekében, hogy ezek a források rendelkezésére álljanak” – áll a cég közleményében.

Tarlós egyébként korábban kijelentette, hogy a 30 százalékos béremelés töredékére sincsen pénz, de végül sikerült meggyőzni arról a városvezetést, hogy akkor kérjen segítséget a kormánytól. A főpolgármester a múlt hét elején találkozott Orbán Viktorral, majd szóban ígéretet tett januárig visszamenőleg egy 10 százalékos személyi alapbér-, illetve 5 százalékos bérfelzárkóztatási emelésre. Az EKSZ elnöke e bejelentést követően a Narancsnak azt mondta, hogy bár ez kicsit távol áll attól, amit ők szeretnének, és még nem ismerik a bérfejlesztés pontos részleteit, de arra elégnek tartják az ajánlatot, hogy egyelőre felfüggesszék az áprilisi sztrájkelőkészületeket.

Lapunk megjelenésekor már tisztábban látnak a szakszervezetek a béremelés ügyében, amely szükséges volna, de a legnagyobb gondokat aligha oldja meg – elegendő a hármas metró közelgő „kiváltására” utalni. Az index.hu írta meg, hogy a cég jelenlegi járművezetői létszáma 2412, holott az év második felére tervezett metrófelújítás miatt nagyjából 2700 kollégára lenne szükség.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.