Menekülttáborban élő gyermekek oktatása - Isten hozott! De miért ide?

  • 2010. július 8.

Belpol

Nyugat-Európához viszonyítva hazánkba kevés menekült érkezik. Ennek ellenére, vagy pont ezért, a közoktatási rendszer nem tud mit kezdeni a menekült gyerekekkel, ráadásul a szakpolitikusokat, szakértőket sem különösebben érdekli e probléma. Acsai N. Ferenc - Nagyivó Petra
Nyugat-Európához viszonyítva hazánkba kevés menekült érkezik. Ennek ellenére, vagy pont ezért, a közoktatási rendszer nem tud mit kezdeni a menekült gyerekekkel, ráadásul a szakpolitikusokat, szakértőket sem különösebben érdekli e probléma.

Május elején egy - főként egyetemi hallgatókból álló - csoport intézménylátogatáson vett részt a debreceni Csapókerti Általános Iskolában, amely a befogadóállomás egyetlen körzeti intézménye. Az iskolában eltöltött nap után az Educatio Nonprofit Kft. Esélyegyenlőségi Igazgatóságának munkatársa eljárást kezdeményezett az Oktatási Hivatalnál. A menekült gyerekek egy különálló, láthatóan rosszabb épületben tanulnak, az iskola, valamint a fenntartó önkormányzat feltehetően több szempontból megsérti a közoktatási törvényt, az uniós irányelveket és az egyenlő bánásmódról szóló jogszabályt - mondta.

Régi gondok

Magyarországra a legtöbb menedékkérő Szerbiából (beleértve Kosovót is) érkezik, ezt Afganisztán és Grúzia követi. Tavaly 170, kísérő nélküli kiskorú volt közöttük - egyetlen más közép-európai országban sem olyan magas a 18 évnél fiatalabb menedékkérők száma, mint Magyarországon. Hogy e gyerekek oktatási gondjai nem új keletűek, azt jól mutatja a Magyar Helsinki Bizottság tavaly őszi próbálkozása is. Akkor Pardavi Márta, a szervezet elnöke az UNHCR (ENSZ Menekültügyi Főbiztosság) szervezte 2009. szeptemberi látogatássorozatot követően az Educatio Esélyegyenlőségi Igazgatóságának írt levelében jelezte, hogy a debreceni befogadóállomáson 184 tanköteles korú gyerek közül harmincöten járnak iskolába, mivel a körzeti intézményben nincs elegendő hely. Az Educatio Nonprofit Kft. továbbította a bejelentést a közoktatási szakállamtitkárságnak. Az elmúlt nyolc hónapban semmi nem történt az ügyben, hogy miért nem, azt sajnos nem tudtuk meg az államtitkártól; kérdéseink közül egyet válaszoltak meg, továbbá figyelmünkbe ajánlották a közoktatási törvényt.

Pedig a problémát nyilván mindenki ismeri, beleértve a (volt) oktatási minisztériumot, az Oktatási Hivatalt, Debrecen város vezetését és a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalt (BÁH) is. "Választ mégiscsak az OKM-től vártunk volna, hisz képmutatás lenne azt hinni, hogy 150 kosovói roma gyerek beiskolázásával a debreceni pedagógusok meg tudnak birkózni segítség nélkül" - mondta Kováts András, a Menedék Migránsokat Segítő Egyesület igazgatója.

"2008-ban kezdődtek azok a folyamatok, amik odáig eszkalálódtak, hogy 2009 elejére nagyjából 300 fő körüli volt a debreceni befogadóállomáson tartózkodó tanköteles korú gyerekek létszáma. E gyerekeknek egyetlen oktatási intézmény van, volt kijelölve, amely 26, illetve 36 fős létszámban tudott gyerekeket fogadni. Annyira hirtelen duzzadt fel ez a létszám, hogy sem a civil szféra, sem az önkormányzat, sem pedig mi nem tudtunk rá reagálni. Tanköteles, de abszolút iskolaéretlen gyerekekről volt szó, nagy hányaduk a beiskolázásra teljesen alkalmatlan volt - tájékoztatta lapunkat Veres Annamária, a BÁH Menekültügyi Igazgatósága Ellátási és Integrációs Osztályának vezetője. - A helyzetet a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel közösen próbáltuk kezelni, akik TÁMOP-forrásból beindították a Tanoda programot, melynek célja az alacsony szocializációs készségű gyerekek felkészítése a beiskolázásra."

A 2009-es krízishelyzet végül magától megoldódott, amennyiben a szóban forgó menekültek nagy része elhagyta az országot - maradt is minden a régiben, és az illetékesek a Narancsnak elismerték, hogy egy, a tavalyihoz hasonló helyzetet - amikor 50-100 tanköteles korú menekült gyerekkel kellene valamit kezdeni hirtelenjében - a rendszer továbbra sem tudna megnyugtatóan kezelni.

Holott lenne teendő. "A nagy fluktuáció miatt egységes követelményrendszert kialakítani nagyon nehéz. A csoport összetétele heterogén, akár nemzetiségüket, akár életkorukat tekintve. Nemzeti kultúrájuk, szokásaik nemcsak a magyar kultúrától, hanem egymáséitól is eltérőek. Nagyon nehezen fogadják a magyar szokásokat, az iskolai kötöttségeket. Hazánkat nem célországnak tekintik, csak kevesen folyamodnak végleges letelepedésért" - sorolta a nehézségeket Nagy Zsolt, a Csapókerti Általános Iskola igazgatója.

Arról, hogy jelenleg hány tanköteles gyermek él a táborban, eltérő információkat kaptunk. Nagy Zsolt elmondása szerint intézményükbe 27 tanuló jár a debreceni befogadóállomásról: hat gyermek integráltan, magyar nyelvű osztályba jár, míg 21 fő a nemzetközi nyelvi előkészítő osztályban tanulja a magyar nyelvet, alapkészségeket sajátít el. Veres Annamária információi alapján a debreceni befogadóállomáson 11 fő jár óvodába és 25 fő iskolába, minden tanköteles gyermek ellátása megoldott. Az Educatio Nonprofit Kft. egyik munkatársa viszont 10-13 gyereket látott május elején a Csapókerti Általános Iskolában. Szász Ildikó, a Menedék szociális programjainak vezetője szerint félszáz 5-18 év közötti gyermek lehet az állomáson, és biztos benne, hogy vannak olyan tanköteles korú gyerekek, akik nem járnak iskolába.

Egy szinttel feljebb

Bicskére olyanok kerülnek, akiknek elismerték a menekült vagy oltalmazotti státuszát. Ennek ellenére az ottani 16 főből csak 11 jár iskolába. A táborban található egy speciális csoport is, a kísérő nélküli kiskorúak (knk). A menekültügyi határozatot követően ők fokozott védelmet élveznek, a gyermekvédelmi törvény alapján tartós nevelésbe vett gyerekeknek, a közoktatási törvény szerint halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknek tekintendők. De az 57 főből csak 41 jár iskolába - Gagyi Róbert, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Kísérő Nélküli Kiskorúak Otthonát működtető projekt koordinátora legalábbis így tudja. Noha Bicskén található az összes védett korosztályú menekült és a státuszhatározattal rendelkező, azaz egyértelműen tanköteles gyermek, az önkormányzat fenntartásában működő intézményekben elvétve jelennek meg. A jogszabályok tisztázatlansága miatt nehéz pontosan megítélni a helyzetet, de a hivatalos adatok szerint minden harmadik, menekülttáborban élő tanköteles gyermek nem jár iskolába. Könnyen elképzelhető azonban, hogy egy megfelelő vizsgálat során a tanköteles korú gyerekek száma ennél jóval több lenne.

Az uniós joggyakorlatban három hónap, a hazai jogszabály szerint egy év után válik a menekült gyermek tankötelessé; de ez nem zárja ki, hogy a szülő kérésére hamarabb biztosítsák a gyermek számára az oktatást. Valószínűsíthető, hogy erről nem kapnak tájékoztatást - így legalább kisebb a gond. Kováts András szerint egyértelmű az iskolák diszkriminatív gyakorlata: ő maga többször hallotta pedagógustól, hogy "márpedig ide menekült gyerek nem jön".

Azok a gyerekek, akik járnak iskolába, többnyire két órát töltenek az intézményben, holott ezt tudomásunk szerint semmilyen jogszabály nem rögzíti - kérdés az is, hogy ezzel teljesül-e a tankötelezettség. A hazai jogszabályok szerint ez a magántanulói státusznak felel meg, melyet a szülőnek kell kérvényeznie, és a szakértői bizottságnak jóváhagynia. Gagyi Róbert információi szerint ilyen vizsgálatot nem folytatnak a menekült gyerekek körében. Ennek hiánya újabb kérdéseket vet fel arról, hogy hazánk teljesíti-e az uniós irányelveket. Abban viszont valamennyi beszélgetőpartnerünk egyetértett, hogy bár a menekülttáborban élő gyerekek oktatásáért a helyi önkormányzat a felelős, segítség nélkül nem képes kezelni a problémát. Az ügy rendezése nem kényszeríthető ki pusztán jogi úton, hiszen rendkívül összetett pedagógiai problémáról van szó - és az érintett intézmények pedagógusai semmilyen segítséget nem kapnak ennek kezelésére.

Forgács András, a migráns tanulók oktatásával, nevelésével foglalkozó tárcaközi munkacsoport tagja úgy véli, hogy szükség van a felzárkóztató osztályokra, de fontos az integráció is. Szerinte rendkívül rossz gyakorlat, ha a gyerekeket a végzettségüknél, koruknál alacsonyabb osztályba helyezik, mert e megoldás kontraproduktív. Az elmúlt években történt azért pozitív változás is, például bevezették a "migránsnormatívát", amely alapján gyerekenként további 90 ezer forint kiegészítést igényelhetnek az intézmények - mondta.

Bár kevés menekült végső célja a magyarországi letelepedés, mégsem kirívó esetenként 50-100 új gyermek érkezése. Ha a tavaly nyárhoz hasonlóan ismét megjelenne száz kosovói cigány kisgyerek a debreceni befogadóállomáson, hazánk idén sem tudná teljesíteni az unió minimumelvárásait. Megismétlődne az egymásra mutogatás (amely a menekültügyekben oly jellemző) - miközben a 18 év alatti személyek kiemelt védelmét mind a hazai, mind a nemzetközi jogszabályok rögzítik.

Sokáig úgy tűnt, hogy a debreceni befogadóállomás vezetőjével, Motruk Istvánnal is sikerül beszélnünk, ám erre végül mégsem kaptunk lehetőséget. Az ügyről szerettük volna megkérdezni Ambrus Ágnest, az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság magyarországi irodájának jogi főtanácsadóját - már csak azért is, mert a tavaly őszi, Helsinki bizottsági bejelentés alapjául szolgáló körutat ők szervezték -, de nem kívánt lapunknak nyilatkozni.

Stációk

Hazánkra kötelező érvényű előírás a 2003/9/EK irányelv a menedékkérők befogadásának minimumszabályairól, amelynek 10. cikkelye szerint a befogadó állam köteles a státuszt kérelmezők számára hasonló oktatást biztosítani, mint az állampolgárai részére - maximum három hónapon belül.

A menekültekkel foglalkozó szervezetek és jogászok véleménye alapján a jogszabály nincs összhangban a hazai közoktatási törvény 110. §-ával, amely ezt az időt három hónap helyett egy évben szabja meg. Kováts András szerint mivel Magyarország nem kért felmentést ez alól az irányelv alól, ez tekinthető irányadónak. A közoktatási törvény további hiányossága, hogy nem utal az oltalmazotti státuszra, holott e csoport tagjai szinte azonos jogokat élveznek a menekültekkel.

A menekült státuszt kérelmező személyek a békéscsabai befogadóállomáson kezdik pályafutásukat, ahol átlagosan 15 napot töltenek. Az eljárásra érdemesített beadványozók Debrecenbe kerülnek; ez a legnagyobb ilyen intézmény, ahol gyakran egy évig is várhatnak a kérelmezők a menekültügyi határozatra. A menekültek a határozatot követően a bicskei befogadóállomásra utaznak, ahol a társadalmi integrációjukat készítik elő.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.