Videó + cikk

Anna néni, lépjen ki! – kérlelték Jókai Annát a tüntetők

  • - urfi -
  • 2012. december 15.

Belpol

Az MMA közgyűléséről távozó ún. akadémikusokat a tiltakozó fiatal képzőművészek (akiket korábban erőszakkal vezettek ki az épületből) kórusban szólították fel lemondásra. Videó Jókai Anna és a fiatalok találkozásáról.

„Az MMA kirekesztő, a művészet szabad”. Ezt írták a transzparensre, amelyet a bejárattal szemben feszítettek ki, és tartottak másfél órán keresztül az esőben. Fiatal képző- és iparművészek, akik magukért, meg hát, akármilyen fellengzősen hangzik: a művészet szabadságáért akcióznak. „Követeljük, hogy az állam biztosítsa a kulturális szektor autonómiáját!” Szórólapjuk hat pontjának tulajdonképpen ez a summája.

Nem igaz, írják blogjukon – a Heti Válasz sokak által átvett tudósítására reagálva –, hogy a Műcsarnok jelenlegi igazgatója mellett, vagy hogy Fekete György leváltásáért demonstrálnának. Hanem az egész, köztestületi rangra emelt abszurditás ellen.

Bár a közgyűlés résztvevőiben volt annyi belátás, hogy leszavazták az indítványt (35-32 arányban), miszerint zárt ülést kell elrendelni, a korábban már kitaszigált tüntetőket mégsem engedték be az épületbe. Ezért azok megálltak a bejárat előtt, és minden, az épületből kilépő tagot „Lépjen ki!” skandálással búcsúztattak. Ottlétünk alatt két akadémikus is odamondott, hogy biztos valami titokzatos megbízó küldte őket. „Behülyítik a fiatalokat” – mondta egy akadémikus hölgy, míg a másik köztestületi művész „Ki pénzeli magukat?” kérdéssel támadt, de adta magát a válasz: „Miért, magukat ki pénzeli?”

A Vörösmarty téri irodaház második emeletén mindeközben az akadémikusok jóízűen falatoztak, a lift előtt éberen strázsáló biztonsági őrök pedig a tüntetőkről beszéltek nevetgélve. „Jól küzdöttek” – mondta az egyik kopasz szakember elismerően.

Lassan szállingóztak kifelé a nemzet művészei. Vidnyánszky Attila gyorsan bebújt az esernyője alá, Temesi Ferenc vigyorogva megemelte kalapját, Jókai Anna pedig (lásd videónkat) szúrósan maga elé nézve, a tüntetőkre még véletlenül se tekintve szállt be a biztonsági őr által kísért taxiba. A többség sietősen távozott.

Nem tudom, hogy mondják azt magyarul, hogy walk of shame?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.