Videó + cikk

Anna néni, lépjen ki! – kérlelték Jókai Annát a tüntetők

  • - urfi -
  • 2012. december 15.

Belpol

Az MMA közgyűléséről távozó ún. akadémikusokat a tiltakozó fiatal képzőművészek (akiket korábban erőszakkal vezettek ki az épületből) kórusban szólították fel lemondásra. Videó Jókai Anna és a fiatalok találkozásáról.

„Az MMA kirekesztő, a művészet szabad”. Ezt írták a transzparensre, amelyet a bejárattal szemben feszítettek ki, és tartottak másfél órán keresztül az esőben. Fiatal képző- és iparművészek, akik magukért, meg hát, akármilyen fellengzősen hangzik: a művészet szabadságáért akcióznak. „Követeljük, hogy az állam biztosítsa a kulturális szektor autonómiáját!” Szórólapjuk hat pontjának tulajdonképpen ez a summája.

Nem igaz, írják blogjukon – a Heti Válasz sokak által átvett tudósítására reagálva –, hogy a Műcsarnok jelenlegi igazgatója mellett, vagy hogy Fekete György leváltásáért demonstrálnának. Hanem az egész, köztestületi rangra emelt abszurditás ellen.

Bár a közgyűlés résztvevőiben volt annyi belátás, hogy leszavazták az indítványt (35-32 arányban), miszerint zárt ülést kell elrendelni, a korábban már kitaszigált tüntetőket mégsem engedték be az épületbe. Ezért azok megálltak a bejárat előtt, és minden, az épületből kilépő tagot „Lépjen ki!” skandálással búcsúztattak. Ottlétünk alatt két akadémikus is odamondott, hogy biztos valami titokzatos megbízó küldte őket. „Behülyítik a fiatalokat” – mondta egy akadémikus hölgy, míg a másik köztestületi művész „Ki pénzeli magukat?” kérdéssel támadt, de adta magát a válasz: „Miért, magukat ki pénzeli?”

A Vörösmarty téri irodaház második emeletén mindeközben az akadémikusok jóízűen falatoztak, a lift előtt éberen strázsáló biztonsági őrök pedig a tüntetőkről beszéltek nevetgélve. „Jól küzdöttek” – mondta az egyik kopasz szakember elismerően.

Lassan szállingóztak kifelé a nemzet művészei. Vidnyánszky Attila gyorsan bebújt az esernyője alá, Temesi Ferenc vigyorogva megemelte kalapját, Jókai Anna pedig (lásd videónkat) szúrósan maga elé nézve, a tüntetőkre még véletlenül se tekintve szállt be a biztonsági őr által kísért taxiba. A többség sietősen távozott.

Nem tudom, hogy mondják azt magyarul, hogy walk of shame?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.