Videó + cikk

Anna néni, lépjen ki! – kérlelték Jókai Annát a tüntetők

  • - urfi -
  • 2012. december 15.

Belpol

Az MMA közgyűléséről távozó ún. akadémikusokat a tiltakozó fiatal képzőművészek (akiket korábban erőszakkal vezettek ki az épületből) kórusban szólították fel lemondásra. Videó Jókai Anna és a fiatalok találkozásáról.

„Az MMA kirekesztő, a művészet szabad”. Ezt írták a transzparensre, amelyet a bejárattal szemben feszítettek ki, és tartottak másfél órán keresztül az esőben. Fiatal képző- és iparművészek, akik magukért, meg hát, akármilyen fellengzősen hangzik: a művészet szabadságáért akcióznak. „Követeljük, hogy az állam biztosítsa a kulturális szektor autonómiáját!” Szórólapjuk hat pontjának tulajdonképpen ez a summája.

Nem igaz, írják blogjukon – a Heti Válasz sokak által átvett tudósítására reagálva –, hogy a Műcsarnok jelenlegi igazgatója mellett, vagy hogy Fekete György leváltásáért demonstrálnának. Hanem az egész, köztestületi rangra emelt abszurditás ellen.

Bár a közgyűlés résztvevőiben volt annyi belátás, hogy leszavazták az indítványt (35-32 arányban), miszerint zárt ülést kell elrendelni, a korábban már kitaszigált tüntetőket mégsem engedték be az épületbe. Ezért azok megálltak a bejárat előtt, és minden, az épületből kilépő tagot „Lépjen ki!” skandálással búcsúztattak. Ottlétünk alatt két akadémikus is odamondott, hogy biztos valami titokzatos megbízó küldte őket. „Behülyítik a fiatalokat” – mondta egy akadémikus hölgy, míg a másik köztestületi művész „Ki pénzeli magukat?” kérdéssel támadt, de adta magát a válasz: „Miért, magukat ki pénzeli?”

A Vörösmarty téri irodaház második emeletén mindeközben az akadémikusok jóízűen falatoztak, a lift előtt éberen strázsáló biztonsági őrök pedig a tüntetőkről beszéltek nevetgélve. „Jól küzdöttek” – mondta az egyik kopasz szakember elismerően.

Lassan szállingóztak kifelé a nemzet művészei. Vidnyánszky Attila gyorsan bebújt az esernyője alá, Temesi Ferenc vigyorogva megemelte kalapját, Jókai Anna pedig (lásd videónkat) szúrósan maga elé nézve, a tüntetőkre még véletlenül se tekintve szállt be a biztonsági őr által kísért taxiba. A többség sietősen távozott.

Nem tudom, hogy mondják azt magyarul, hogy walk of shame?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.