Ha nem tudnánk, hogy Garancsi István a miniszterelnök egyik kedvenc nagyvállalkozója, és hogy többek között az ő érdekeltségébe tartozik a Duna Lízing Zrt., nem értenénk, hogy az államilag támogatott gépkocsivásárlások során miért kényszerítik rá a mozgáskorlátozottakat egy pofátlanul magas kamatú hitelre.
A speciális autók beszerzéséhez állami támogatást kaphatnak az arra jogosultak, az új gépjárműre 1 milliót, a használt vásárlására 600 ezer forintot. De ahhoz, hogy be lehessen zsebelni az állami segítséget, a mozgáskorlátozottaknak kötelező hitelt is felvenni, még akkor is, ha a vásárló (a támogatással együtt) a teljes vételárat le tudná tenni. Hitelért csak a Garancsi-érdekeltséghez fordulhatnak, de az itt kínált kölcsön mutatói a jelenlegi piaci helyzetet nézve egészen katasztrofálisak: a Duna Lízing változó kamatokkal és jelenleg 17,73 százalékos THM-mel dolgozik.
|
Vagyis, a kocsi nélkül nagyon nehezen boldoguló mozgáskorlátozottaknak előírták: ha államilag támogatott gépjárművet szeretnének vásárolni, akkor igényeljenek egy nagyon rossz kondíciókkal kínált kölcsönt. Ha például valaki felvesz egy 2,4 millió forintos hitelt a ráerőltetett konstrukcióban, akkor Garancsiéknak a 17 százalékos kamattal közel 800 ezer forinttal fizet vissza többet, mintha egy olyan bankkal szerződhetne, amely az aktuális piaci hitelezési gyakorlatnak megfelelő kondíciókat ajánl.
A furcsa konstrukciót a Magyar Narancs egyik júniusi számában részletesen feltártuk, de a napokban ismét előkerült az ügy, miután ez volt az egyik fő téma Hadházy Ákos legutóbbi korrupcióinfóján. A Fidesznél valamiért csak ezután sikerült „felfogni”, hogy mennyire védhetetlen ez az irányított eljárás, és Lázár János kancelláriaminiszter végül a napokban bejelentette: a kormány megszünteti a kötelező kölcsönszerződést, és felülvizsgálják a rendszert.
Persze hisszük, ha látjuk, de a (költői) kérdés így is felmerül: miért kellett idáig várni, és miért nem voltak képesek a program elején kialakítani egy méltányos rendszert pont azoknak, akik különösen rászorulnának a segítségre.
Piacvédelem
Csak Suzukit vásárolhatnak azok a mozgássérültek, akik állami támogatáshoz jutnak, ráadásul egyetlen cégen keresztül, egyetlen biztosítóval, bankkal szerződve. Utóbbinál a meglévő önerő mellett is kötelező a kölcsönfelvétel. Az állami támogatások felett őrködő konzorcium uniós versenyjogot sérthet, a háttérben pedig megjelenik Garancsi István is.