Tények és vélemények a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégiáról

Nem velük, nélkülük

  • Becker András
  • 2012. június 3.

Belpol

Az elfogadott jogszabályokból és intézkedésekből kirajzolódó "cigánypolitika" jól láthatóan nem esik egybe sem a kormányzat deklarált szándékaival, sem a magyar uniós elnökség idején elfogadott EU-s keretstratégiával.

"Áprilisban esedékes jelentésében az Európai Bizottság ne csupán általánosságban és összevontan értékelje az uniós országok romabefogadási stratégiáit, hanem adjon külön értékelést minden egyes tagállam romastratégiai dokumentumáról" - indítványozta Balog Zoltán, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára március végén Brüsszelben. Az államtitkárság - és ebből adódóan a kormány - láthatólag mélyen meg van győződve arról, hogy Magyarország a romastratégiában az uniós élmezőnyhöz tartozik, ha nem maga az élmezőny. Zajosan és kitartóan ünnepelte a kormány és az államtitkár Magyarország elsőségét a "ki adja le Brüsszelben elsőként a nemzeti romastratégiát?" versenyben is - kár, hogy a nemzetközi visszhangtalanság alapján úgy tűnik, erről a versenyről a többi tagállam nem tudott. Mégsem volt teljesen hiábavaló e magamutogatás: Viviane Reding, az Orbán-kabinettel szemben kritikus alapjogi biztos megdicsérte a magyar kormányt a romák európai befogadását célzó programokban vállalt aktív szerepéért.

Az uniós keretstratégia elfogadása - hivatalos nevén A nemzeti romaintegrációs stratégiák uniós keretrendszere 2020-ig - a féléves magyar elnökség talán egyetlen sikertörténete: érthető, hogy a kormány próbálja a témát napirenden tartani. A tagállamoknak tavaly december végéig kellett elkészítenie a maguk saját nemzeti stratégiáját - ezzel lett készen elsőként Magyarország (ennek címe: Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia - mélyszegénység, gyermekszegénység, romák 2011-2020).

A mi főztünk

Minderre némi árnyékot vet három tényező: a tényleges civil részvétel hiánya a stratégia megalkotásában; olyan, az elmúlt másfél évben elfogadott, a szegényeket, tehát a romák többségét hátrányosan érintő jogszabályok és döntések sora, melyek nyilvánvalóan nem harmonizálnak a stratégiában megfogalmazott szándékokkal és olyan (uniós finanszírozású) pályázatok kiírása, amelyek egyértelműen szembemennek a stratégia deklarált céljaival.

A civil vélemények de facto kizárása a folyamatból részben következhet a kormány szerepfelfogásából, de abból a szemléletbeli különbözőségből is, ami az Orbán-kabinet és a civilek jog- és társadalomfelfogása között van. A Balog-államtitkárság mindenesetre jobbnak látta, ha nem kavarnak bele mindenféle jogvédők és alapítványok az előkészítő munkába, ezért a valós társadalmi párbeszéd helyett a cigányügyi "Hazafias Népfront", a kormányrendelettel létrehozott Roma Koordinációs Tanács keretein belül zajló látszategyeztetéssel oldotta meg a kérdést - noha éppen a magyar kormány kidolgozta uniós keretstratégia 7. pontja hangsúlyozza a roma civil társadalmi részvétel jelentőségét a célok elérésében. De a magyar kormány nemcsak a roma szervezeteket ignorálta a stratégia megalkotásakor, hanem az összes olyan hazai, nem kormányzati szerveződést is, amely hosszú évek vagy évtizedek óta küzd a romák társadalmi befogadásáért. Persze a kormánynak van egy állandó partnere: a Farkas Flórián vezette Országos Roma Önkormányzat (ORÖ). Az ORÖ jogi értelemben vett legitimitásához nem fér kétség, hiszen tisztességes feltételekkel megtartott választásokon szerzett többséget az önkormányzat csúcsszervezetében a Lungo Drom, melynek Farkas az elnöke. Ugyanakkor tény: Farkas elfogadottságát erősen kikezdte, hogy egyetlen, a romákat súlyosan érintő ügyben sem szólalt meg az elmúlt években, és ez alól a stratégia körüli társadalmi párbeszédféle sem volt kivétel. Igaz, a kormány és a Farkas elnökölte ORÖ már egy éve stratégiai keretmegállapodást is kötött - abból, legalábbis a deklarált szándékokból kiolvashat mindent az érdeklődő. ("A dokumentum jogi zsánere nehezen meghatározható" - idézi Ujlaky András a stratégiáról írt értékelésében egy névtelenségbe burkolózó roma szervezet véleményét - a tanulmány a Haza és haladás blogon olvasható.)

E megállapodás rögzít néhány célértéket, amit 2015-ig kívánnak elérni: például 100 ezer munkanélküli bevonása a foglalkoztatásba, tízezer gyerek érettségit adó képzésbe juttatása, 2000 roma szociális gondozó kiképzése és munkába állítása. Ugyanakkor az ORÖ-nek a program végrehajtásához legfeljebb a megállapodásban deklarált együttdöntési jogosultsága van: a szükséges erőforrások a KIM egyik háttérintézményénél, a tavaly gründolt, kissé rejtélyes, ám hihetetlenül széles feladatkörrel felruházott Türr István Képző és Kutató Intézetnél (TKKI) vannak. Az intézet - a stratégiában felsorolt feladatai szerint - éppúgy kompetens óvónőképzésben, mint lakásfelújításban vagy komplett települések esélyegyenlőségi terveinek kidolgozásában, de kérés esetén kommunikációs tréningeket is tart, vagy javítja az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

Mostanra jól láthatóan kialakult a programban döntő szerepet játszó uniós források elosztásának a mechanizmusa: a kormány-ORÖ-megállapodásnak és a stratégiának megfeleltethető feladatokra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) "pályáztat ki" uniós pénzeket - nyilván az ORÖ-vel "együtt döntve". A kiírás a TKKI-nek van címezve, amely így a felzárkózási programoknak tényleges gazdája lesz. Ezt a feladatmegosztást és a cigány önkormányzat csúcsszervezetének már-már karikatúraszerű súlytalanságát három szervezet: a KIM Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkársága, az ORÖ és a TKKI közti megállapodás rögzíti is (lásd Egy atyai barát című keretes írásunkat). Ebben a megállapodásban viszontlátjuk mindazon célokat, melyeket a kormány-ORÖ-megállapodás rögzít: a 20 ezer piacképes szakmával rendelkező fiatalt, a 2000 szociális munkást és a többit. Ezek természetesen megjelennek a stratégiában, illetve a hozzá kapcsolódó kormányrendeletben is - egyértelműen kiderül, hogy a feladatokat szinte csak uniós forrásból finanszírozzák. Kérdés, hogy az újonnan alakult, teljesen tapasztalatlan TKKI képes lesz-e kezelni ezt a hatalmas feladathalmazt. Az ORÖ-t pedig azért is nehéz ebben a felállásban komolyan venni, mert az az elmúlt másfél évben a tárgyban mindössze egyetlen kerekasztal-beszélgetést tudott összehozni - bár a hírek szerint Farkas próbálkozott valamiféle infrastruktúra- és humánerőforrás-kapacitás megszerzésével: sikertelenül.

Akadékoskodók

A civil szervezetek egy része (az Amnesty Internationaltól a Városkutatás Kft.-ig) viszont kéretlenül is elmondta a véleményét a stratégiáról (ezek a www.tasz.huoldalon olvashatók). Az árnyékjelentés első mondata megállapítja: "A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégiából (...) szinte teljesen hiányzik az emberjogi megközelítés." A jelentés emberjogi fejezete felrója a kormánynak, hogy a stratégia sem horizontális elvként, sem külön fejezetben nem foglalkozik a diszkrimináció tilalmával, és az egyenlő bánásmód követelménye is - bár külön fejezetként - mindössze egyetlen oldalnyi terjedelemben jelenik meg a 120 oldalas szövegben.

"Az Európában élő körülbelül 10-12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel és a társadalmi kirekesztettséggel. Peremre szorulva, nagyon rossz társadalmi-gazdasági körülmények között élnek" - ezzel a felütéssel kezdődik az uniós dokumentum, míg a magyar stratégia első mondatában egyértelműen máshová esik a fókusz: "Ma Magyarország egyik legsúlyosabb gondja a szegénységben élők, közöttük a roma népesség helyzetének fokozatos romlása. Ennek következménye a leszakadás, a kiszorulás az életlehetőségekből (...)." Látszólag jelentéktelen különbségekről van szó: az általánosan használt kirekesztés helyett a magyar szöveg kirekesztődésről beszél, mintha az egy természeti jelenség lenne ("így találtuk, amikor először partra szálltunk" - jellemzi ezt az attitűdöt Ujlaky András), és a felzárkóztatás-felzárkózás párosból is inkább az utóbbit használja, értelemszerűen ezzel is áttolva a mindenkori állam felelősségének egy részét az érintettekre. De hogy ezek az árnyalatnyi különbségek a gyakorlatban milyen áthidalhatatlan szakadékká válnak, azt jól mutatja a Belügyminisztérium (BM) esete a "jogvédőkkel". E szervezetek már a stratégia néhány megfogalmazását is kifogásolták: "(...) a halmozottan hátrányos helyzetű népesség, köztük a romák nem csak a bűnelkövetői kör kibocsátói (...)" - mondván, hogy éppen ez a stigmatizáló megfogalmazás vezet a kirekeszt(őd)éshez, ami ellen amúgy a "kétirányú szemléletváltást" emlegetve a deklarációk szintjén maga a stratégia is fellép. A cérna akkor szakadt el, amikor a stratégia rá háruló feladatát a Belügyminisztérium megbízásából végrehajtó ORFK egy bűnmegelőzési stratégiát kidolgozó közös munkacsoportba invitálta a civileket, a BM megfogalmazásában "az iskolarendszerben nem elérhető cigánygyerekek és fiatalok jogkövető magatartási kultúrájának erősítésére". A meghívott civilek először javaslatot tettek az átfogalmazásra, és csak akkor utasították vissza a programban való együttműködést, amikor Felkai László, a BM közigazgatási államtitkára ezt kerek perec megtagadta, majd kijelentette, hogy legközelebb a "végrehajtás éves értékelését követően nyílik lehetőség tartalmi és szövegszerű változtatásokra". Így tehát a stratégia e célterületén civil támogatás nélkül fog dolgozni a BM megbízott szerve, miközben a frazeológia és a mögötte húzódó szemléletet egy karnyújtásnyi választja el a szélsőjobb kedvenc topikjától, a "cigánybűnözéstől". Nem sok jót ígér ebben maga a stratégia sem: mintha nem arról az országról lenne szó, ahol egy rasszista indíttatású sorozatgyilkosság tárgyalása folyik éppen, ahol jelentékeny erejű politikai pártot lehet építeni a cigányokkal szembeni gyűlöletre. A szöveg néhány vérszegény mondattal és konkrét javaslatok nélkül siklik át a gyűlöletbeszéd és a rasszista indíttatású bűncselekmények témakörén.

Egyenlő munka

"A közösségi jogharmonizáció első lépését a munka törvénykönyvének 2001. évi módosítása jelentette, amely először szabályozta az egyenlő munkáért egyenlő bér elvét" - írja a stratégia Egyenlő bánásmód című fejezete, elhallgatva azt a tényt, hogy az elv nemcsak a hatályos alkotmány szövegéből került ki, hanem a gyakorlatban sem érvényes már: arra az 50-60 ezer emberre, akit az állam közfoglalkoztatottként dolgoztat, nem vonatkozik a garantált minimálbér, csak a közfoglalkoztatotti, ami csaknem húszezer forinttal kevesebb. A stratégia foglalkoztatásról szóló részének civil értékelői szerint a foglalkoztatási helyzetet elsősorban a közfoglalkoztatásra támaszkodva próbálja a kormány javítani, holott köztudott, hogy az hosszabb távon sem segíti a visszatérést az elsődleges munkaerőpiacra. (Megjegyzendő, hogy éppen a közmunkából élők ezrei szenvedték el az elmúlt időszak legnagyobb bércsökkentését: aki tavaly még nettó 66 ezer forintért irtotta a bozótot a regionális vízügyi igazgatóság alkalmazásában, az ugyanezért a munkáért idén már csak 47 500 forintot kap.) Ebben az évben a kormány 130 milliárd forintot tervez közmunkára költeni - ennek az összegnek pályázati pénzekkel együtt is csak a töredéke áll rendelkezésre egyéb foglalkoztatási formák, például szociális szövetkezetek vagy akár az elsődleges munkaerőpiacon való boldogulás támogatására. Ugyanakkor a stratégia a jelentőségén messze alul kezeli a hátrányos helyzetűek egyéni és társas vállalkozásainak a támogatását; bár a szöveg név szerint is említi a Kiút-programot; az intézkedésekből az látszik, hogy sem a konkrét programmal, sem a mikrohitelezéssel nem számol a stratégia. (A Kiút-programról lásd: "Az eredményei nem minket gazdagítanak"Magyar Narancs, 2011. december 15.)

Ellenben kiírták azt a "Roma emberek foglalkoztatásba ágyazott képzését" támogató pályázatot, amelyben szociális és gyermekjóléti intézmények pályázhatnak 2-20 millió forintra. Mindössze annyit kell vállalni, hogy a támogatott 12 hónap után saját költségükön még három hónapig foglalkoztatják a felvett személyt. Szakértők szerint ezek a pályázatok két szempontból is minimum kockázatosak: bár sokba kerülnek, nem hoznak fenntartható eredményt, hiszen semmi nem garantálja, hogy a 15 hónap letelte után bármilyen formában biztosított lenne a további foglalkoztatás. Másrészt a kiírás alapján valószínűleg éppen a hátrányos helyzetű települések intézményeibe keresnek majd a pályázat alapján roma származású szakdolgozókat - vagyis az integráló nevelési környezet kialakítása helyett az intézkedés csak erősíti az etnikai elkülönülést.

A legkomolyabb hitelességi deficittel a stratégia oktatási célkitűzései küzdenek. Az uniós keretstratégia evidenciaként kezeli, hogy "azoknak a gyermekeknek, akik kimaradnak az iskolarendszerből, későn lépnek be, illetve túl korán lépnek ki belőle, a későbbiekben jelentős nehézségekkel kell megküzdeniük, az írástudatlanságtól és a nyelvi problémáktól kezdve a kirekesztettség és az alkalmatlanság érzéséig" - ehhez képest a magyar kormány közoktatással kapcsolatos, az elmúlt két évben meghozott intézkedései számos olyan zsákutcás pályát nyitottak meg, amelyek a fent említett hátrányok kialakulásához, végső soron a munkaerőpiacról való kiszoruláshoz vezetnek. A lista hosszú a tankötelezettség korhatárának csökkentésétől és a tanodahálózat tönkretételétől az állami finanszírozású felsőoktatási keretszám csökkentésén át a legutolsóig, a Matolcsy György által a múlt héten benyújtott, a szakképzési törvényt több ponton módosító javaslatig. (Utóbbi elfogadásával előfordulhat, hogy az a szakmunkástanuló gyerek, aki vélhetőleg épp az alapkompetenciái gyengesége miatt került szakiskolába - és negyven százalék körüli valószínűséggel roma származású - 15 éves kora után egyáltalán nem részesül közismereti oktatásban. Matolcsy indoklása szerint ez már középtávon is javítja a foglalkoztatottságot.)

Hasonlóképp a szociális, kulturális és etnikai elkülönülést erősítő irányba mutat jó néhány, mostanában kiírt uniós finanszírozású pályázat is: néhány napja jelent meg az az egymilliárd forintos keretösszegű pályázat, amit roma szakkollégiumok támogatására írt ki a kormányzat. A kiírás feltehetőleg elsősorban Balog Zoltán államtitkár kedvenceit, az egy éve létrejött Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat tagjait célozza, de a fenntartó személyétől függetlenül is kérdés, miért az etnikai megkülönböztetés, és nem bármilyen más szempont alapján működtetik ezeket az intézményeket a "történelmi" keresztény egyházak. És hasonlóképp: miért az elkülönített felzárkózás, miért nem az integráció, a befogadás és keveredés intézményeit támogatja az állam? (Lásd Így integrálunk mi című keretes cikkünket.)

Ennél is súlyosabb kérdéseket vet föl a "Roma felzárkózás módszertani támogatása" című pályázat. Az egymilliárdos keretösszegű kiírás expressis verbis az ORÖ-nek szól - a projekt háttereként hivatkozik is a kormány-ORÖ-keretmegállapodásra - és egyes félelmek szerint a spontán módon szegregálódott közoktatási intézményekből létrehozandó valamiféle speciális roma oktatási intézményhálózat előkészítését szolgálja. Nem kizárt, hogy az állam azokat a reménytelen helyzetbe került intézményeket, melyek nem kellettek az egyházi fenntartóknak sem, előbb-utóbb átadja az ORÖ-nek, de ehhez még ki kell találni azt a módszertant, amivel szalonképessé tehető egy párhuzamos, szegregált intézményhálózat. A "Roma felzárkózás módszertani támogatása" című projekt elvárt eredményei mindenesetre a következők: felkészülés a Roma Oktatási Integrációs Hálózat Integrált Pedagógiai Rendszer átdolgozásában való részvételre; a roma kisgyermekkori fejlesztés intézményhálózatának, roma közoktatási intézmények hálózatának, szakképzés intézményhálózatának létrehozása; Roma Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézmény létrehozása, amely OM-azonosítóval rendelkezik, és segíti a roma oktatási integrációs hálózatban részt vevőket a pedagógiai és szakmai programjaik megvalósításában. "Mindezeken túl fontos megjegyezni, hogy ezen fejlesztések pénzügyi hátterét épp azon EU-s források képezik, melyek az integráció támogatásával a mainstream rendszerek erősítését, és nem egy párhuzamos, a legrászorultabbak esélyeit a leginkább csökkentő rendszer kialakítását célozzák meg" - világít rá a helyzet pikantériájára a Romaversitas Alapítvány állásfoglalása.

Minimum bizonytalanok tehát a magyar romastratégia tényleges irányai: az eddigi megoldási kísérletek alapján még az is lehet, hogy az unió pénzén és a cigány önkormányzat égisze alatt jön létre egy, a harmadik világra emlékeztető, erősen szegregáló oktatási és foglalkoztatási rendszer.

Egy atyai barát

"A TKKI elsősorban a következő, a Kormány és az ORÖ közötti megállapodásban szereplő területeken működik közre a romák társadalmi felzárkózása érdekében:

- család- és gyermekügy, esélyegyenlőségének biztosítása (sic!)

- az esélyteremtés és esélyegyenlőség a közoktatás és a szakképzés

területén

- felnőttoktatás és felnőttképzés

- az érintettek mentorálása a szociális gazdaság fejlesztése érdekében

- közreműködés a Roma Közéleti Akadémia megvalósításában

- roma szociális munkások képzése

- Országos Roma Önkormányzat szervezetfejlesztése

- Országos Roma Önkormányzat nemzetközi képviselete"

(Részlet az ORÖ és a TKKI közötti megállapodásból)

Így integrálunk mi

"A görög katolikus egyház a Huszár-telepen működő általános iskola átvételével egy integrációs programot kezdett el, amelyhez a kormányzat a szükséges anyagi források biztosításával, illetve a romák felzárkóztatását szolgáló módszertani központ, a Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) helyi szervezetének megalakításával járul hozzá." - így magyarázza Balog államtitkár, miért támogatja a kormány a nyíregyházi Guszev-telep bezárt cigányiskolájának újraindítását. Nem átvételét, hiszen az iskolát 2007-ben éppen az orvosolhatatlan szegregáló gyakorlat miatt szüntette meg jogutód nélkül a városi önkormányzat. E megoldáson kívül az etnikai elkülönítés felszámolásának egyetlen - teljesen irreális - alternatívája az lehetett volna, ha a többségi gyerekek járnak ki a városból a telepi iskolába. Persze van még egy harmadik lehetőség, a most alkalmazott: hívjunk össze sajtótájékoztatót az eseményre, és egyszerűen nevezzük integrációnak a szegregációt.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.