Olimpia nélkül is sok pénzt el lehet lopni, pardon!, költeni

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 12.

Belpol

Friss lapszámunkban az olimpiarendezés vaskos költségeiről olvashat. Olcsó olimpia? Az egy vicc. Sőt, rengeteg pénzt el lehet szórni a haveroknak csak a pályázás időszakában.

A Narancs kérdésére napjaink egyik elismert sportközgazdásza, Andrew Zimbalist elmondta, nem nagyon lehet olcsó olimpiát rendezni. (...) Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy az elmúlt évtizedek olimpiáinak elemzései alapján a rendező országok nyereség helyett évtizedekig nyögik a játékok két hetének a terheit.

Amúgy az olimpia megrendezése nélkül is sokat kell költeni, hiszen a pályázati szakaszra is több tízmilliárd megy el. A PwC tanulmánya csak 10 milliárd forinttal számol, Zimbalist szerint azonban ez nem reális, ennek az összegnek legalább a két-háromszorosát kell elkölteni, hogy komolyan vegyék a magyar ajánlatot: Chicago 100 millió, Tokió 150 millió dollárt (28, illetve 42 milliárd forint) tett bele a végül vesztes pályázatába.

Az említett PwC-tanulmány frissítése egyébként önmagában 480 millióba került (ha ehhez hozzávesszük a két előző verzió árát is, már egymilliárd forintnál tartunk), a pályázat kidolgozása pedig ennek a sokszorosa. A végső döntést megelőző időszakban jelentéseket kell írni, külföldi találkozókra és konferenciákra járkálni, valamint fogadni kell a hozzánk látogató sportdiplomatákat. Szükség van nemzetközi tanácsadó és lobbicégek felbérlésére és komoly marketingre is, és ez nem pusztán drága mulatság, hanem az árazás is minimum szürkezónának tekinthető. A költés mindenesetre beindult: a MOB 136,5 millió forintot – figyelemre méltó körülmények között – már ki is adott. (...)

KERET

Elkezdődött

Az Egyenlítő blog vette észre, hogy a MOB augusztusban az olimpiához kapcsolódó hat közbeszerzési eljárásban hirdetett eredményt. A Combinatory Kommunikációs Kft. 24,75 millió forintért alakíthatja ki egy látogatóközpont szerkezetét és arculatát. A Poór Csaba tulajdonában lévő Poor Consulting szintén 24,75 milliót kap „kommunikációs feladatok” ellátására. Poór a 2010-es választások alatt a Fidesz szegedi jelöltjeinek kampányát segítette. Egy szintén az esetleges olimpiához kapcsolódó rendezvényt a Humán Telex Kft. 21,75, illetve 21,8 millió forintért szervezhet meg, e rendezvény technikai feltételeit pedig a Piccanteria Kft. biztosítja 21,8 és 21,65 millió forintért. A Piccanteria és a Humán Telex is Hajnal Tamás tulajdonában van, az utóbbi cégben pedig érdekelt Orosz Pál, az FTC Labdarúgó Zrt. vezérigazgatója, valamint Losonczy Pál, a Jobbik V. kerületi képviselője is. Hiába kapcsolódik több pályázat is ugyanahhoz a feladathoz, és nyerte el azokat egy cég, az egyes kiírások értéke 25 millió forint alatt maradt, így nyílt verseny nélkül lehetett dönteni.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.