Olimpia nélkül is sok pénzt el lehet lopni, pardon!, költeni

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 12.

Belpol

Friss lapszámunkban az olimpiarendezés vaskos költségeiről olvashat. Olcsó olimpia? Az egy vicc. Sőt, rengeteg pénzt el lehet szórni a haveroknak csak a pályázás időszakában.

A Narancs kérdésére napjaink egyik elismert sportközgazdásza, Andrew Zimbalist elmondta, nem nagyon lehet olcsó olimpiát rendezni. (...) Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy az elmúlt évtizedek olimpiáinak elemzései alapján a rendező országok nyereség helyett évtizedekig nyögik a játékok két hetének a terheit.

Amúgy az olimpia megrendezése nélkül is sokat kell költeni, hiszen a pályázati szakaszra is több tízmilliárd megy el. A PwC tanulmánya csak 10 milliárd forinttal számol, Zimbalist szerint azonban ez nem reális, ennek az összegnek legalább a két-háromszorosát kell elkölteni, hogy komolyan vegyék a magyar ajánlatot: Chicago 100 millió, Tokió 150 millió dollárt (28, illetve 42 milliárd forint) tett bele a végül vesztes pályázatába.

Az említett PwC-tanulmány frissítése egyébként önmagában 480 millióba került (ha ehhez hozzávesszük a két előző verzió árát is, már egymilliárd forintnál tartunk), a pályázat kidolgozása pedig ennek a sokszorosa. A végső döntést megelőző időszakban jelentéseket kell írni, külföldi találkozókra és konferenciákra járkálni, valamint fogadni kell a hozzánk látogató sportdiplomatákat. Szükség van nemzetközi tanácsadó és lobbicégek felbérlésére és komoly marketingre is, és ez nem pusztán drága mulatság, hanem az árazás is minimum szürkezónának tekinthető. A költés mindenesetre beindult: a MOB 136,5 millió forintot – figyelemre méltó körülmények között – már ki is adott. (...)

KERET

Elkezdődött

Az Egyenlítő blog vette észre, hogy a MOB augusztusban az olimpiához kapcsolódó hat közbeszerzési eljárásban hirdetett eredményt. A Combinatory Kommunikációs Kft. 24,75 millió forintért alakíthatja ki egy látogatóközpont szerkezetét és arculatát. A Poór Csaba tulajdonában lévő Poor Consulting szintén 24,75 milliót kap „kommunikációs feladatok” ellátására. Poór a 2010-es választások alatt a Fidesz szegedi jelöltjeinek kampányát segítette. Egy szintén az esetleges olimpiához kapcsolódó rendezvényt a Humán Telex Kft. 21,75, illetve 21,8 millió forintért szervezhet meg, e rendezvény technikai feltételeit pedig a Piccanteria Kft. biztosítja 21,8 és 21,65 millió forintért. A Piccanteria és a Humán Telex is Hajnal Tamás tulajdonában van, az utóbbi cégben pedig érdekelt Orosz Pál, az FTC Labdarúgó Zrt. vezérigazgatója, valamint Losonczy Pál, a Jobbik V. kerületi képviselője is. Hiába kapcsolódik több pályázat is ugyanahhoz a feladathoz, és nyerte el azokat egy cég, az egyes kiírások értéke 25 millió forint alatt maradt, így nyílt verseny nélkül lehetett dönteni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.