Omlásveszély - Költségvetési zárolás vagy elvonás?

  • Bogár Zsolt, Miklósi Gábor
  • 2005. szeptember 15.

Belpol

Összeomló közintézmények, ellehetetlenülő civil szervezetek, a túlélésért koldulni kényszerülő gazdasági vezetők: az utóbbi napok drámai nyilatkozatai alapján ehhez hasonló apokaliptikus fejleményekre számíthatunk a kormány - egyes kalkulációk szerint - 540 milliárd forintos takarékossági intézkedése nyomán.

Összeomló közintézmények, ellehetetlenülő civil szervezetek, a túlélésért koldulni kényszerülő gazdasági vezetők: az utóbbi napok drámai nyilatkozatai alapján ehhez hasonló apokaliptikus fejleményekre számíthatunk a kormány - egyes kalkulációk szerint - 540 milliárd forintos takarékossági intézkedése nyomán.

Az államháztartási hiány kézben tartása érdekében a minisztériumok egy fillért sem költhetnek el az évtizedek óta görgetett és mára óriási összegűre duzzadt maradványpénzeikből. A lépés drasztikusnak tűnik, és nemcsak a laikus közvéleményt rázta meg, de láthatóan egyes költségvetési intézményeket is felkészületlenül ért. Pedig valójában egy elhanyagolt tákolmány eresztékei ropognak a megszokottnál hangosabban.

Mi a maradvány?

Az augusztusi szigorítás, bár sokakat meglepett, olyannyira benne volt a pakliban, hogy az intézkedésre az idei költségvetésről szóló törvényben a kormány még tavaly megkapta a felhatalmazást az Országgyűléstől (a vonatkozó normaszöveg Zárvány című keretes írásunkban olvasható). Tény azonban, hogy erre először a 2005-ös költségvetésben került sor, miként az is, hogy a Narancs több informátora úgy véli: nem véletlen, hogy az új opció a törvény vitájakor nem lett nagydobra verve.

A "költségvetési fejezetek", azaz elsősorban a minisztériumok gazdálkodásának szükségszerűségei miatt az elmúlt mintegy tíz évben kialakult az a gyakorlat, hogy jelentős, el nem költött költségvetési pénzek kerülnek át "előirányzat-maradványként" a következő év büdzséjébe (korábban az el nem költött pénzt központilag elvonták). A folyamat természetes: a nagyobb beruházások éven túli költségei, a nagy adminisztrációigényű közbeszerzési eljárások miatt elhúzódó kifizetések, a nehézkes bürokrácia által késedelmesen elbírált pályázatok vagy akár csak a decemberi villanyszámla januári esedékessége miatt bizonyos összegeket nem lehet az adott évben elkölteni. A ki nem fizetett pénzt az állam nem teszi vissza a nagy zsebbe, hanem az érintett minisztérium következő évi költségvetésében jóváírja. A maradvány főösszege normális esetben évről évre az infláció és a GDP-növekedés összegének megfelelő arányban nő.

Minden egyes költségvetési forint, amivel a maradvány főösszege nagyobb az előző évinél, javítja az államháztartás egyenlegét. Ha csökken a maradvány, nő az államháztartás hiánya, hiszen a pénz bevételként korábban már megjelent, viszont csak most költik el. Az akut hiánymenedzselés eszközeként a maradvány terhére történő kincstári kifizetések kézi vezérlésű korlátozása már korábban is jelen volt. Idén azonban változott a helyzet: kimondatott, hogy a maradvány főösszege nem lehet alacsonyabb a tavalyinál, és ha a helyzet indokolja, a kormány jogosult lépni az ügyben. A Gyurcsány-kormány így augusztusban, feltehetően a romló egyensúlyi adatokra tekintettel úgy döntött, hogy a fűnyíró elvet érvényesítve elrendeli a teljes körű és azonnali maradványképzési kötelezettséget. Nyilvánvalóan nem igaz ugyanakkor, hogy az intervenció elmaradása esetén idén a teljes 500 milliárdos összeget kifizették volna, és ennek vették elejét a fiskális szigor jegyében: a kirívóan nagy összegű maradványköltést magának az államigazgatásnak a mindenkori nehézkessége akadályozza.

Tavaly ősszel az új törvénypasszus keltett ugyan némi turbulenciát az Országgyűlés költségvetési bizottságában, de a maradványképzés elvi kötelezettségét végül különösebb polémia nélkül cikkelyezték be. A költségvetési törvény születésének körülményeit jól ismerő forrásaink szerint azért övezte viszonylagos csend a változást, mert fennállt a veszély, hogy mivel a jellemzően az érintett előirányzatokból fedezett helyi fejlesztések elmaradása sok kormánypárti képviselőt is rosszul érint, ők a végső változatból kivetették volna a kormánynak kvázibiankó felhatalmazást adó klauzulát. A képviselők többsége azonban nem olvassa el az irdatlan betűtengert, így feltehetően fogalma sem volt arról, hogy mi készül. A jelek szerint ugyanakkor egyes minisztériumokban is csak a költségvetési törvény rájuk vonatkozó fejezetének adatait ismerik, és a főszöveget nem tanulmányozták kellő figyelmességgel, másképp nem érhette volna őket és a hozzájuk tartozó intézményeket is villámcsapásként az augusztusi kormányrendelet.

Kulturális modellérték

Máshol, így a számszerűen legnagyobb összegű spórolásra kényszerített Gazdasági és Köz-lekedési Minisztériumban (GKM) nem okozott pánikot a szigorítás, mivel arra - tájékoztatásuk szerint - a költségvetési törvény ismeretében már év eleje óta számítottak. Szerettük volna megtudni, hogy például a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) és a hozzá tartozó intézmények háza táján miképp okozhatott ribilliót az év eleje óta érvényben lévő törvényi kötelezettség, ám az NKÖM tájékoztatása egy sajtóközlemény továbbítására szorítkozott. Eszerint a kulturális miniszter szeptember 14-én a megszorítás ellen nyílt levélben tiltakozó szervezetek képviselőivel találkozik ("hogy mindenki számára elfogadható megoldás szülessen"), másnap pedig részt vesz a Kulturális Ágazati Érdekegyeztető Tanács ülésén ("ahol szintén napirendre kerülnek a pénzügyi kérdések"). A kommüniké zárómondata értelmében leginkább csak egy szebb jövőben bízhatunk: "a kötelező maradványképzésben érintett pénzek az intézmények kincstári számláin maradnak, azokat januárban felhasználhatják, kötelezettséget azonban az idén is vállalhatnak a keret terhére".

Más szóval idén az NKÖM alá tartozó szervezetek, intézmények már nem reménykedhetnek semmiben, viszont jövőre újra megnyílnak a csapok, úgyhogy már most kezdhetnek tervezni, szerződni. Mindez azt valószínűsíti, hogy az év első felében is ilyesmi történt: a lassan csordogáló fejlesztési támogatásokat az intézmények a működési költségvetésükből pótolták, most pedig nagy a riadalom, hogy az év végén miből fizetik a rezsit és a béreket. Bár igazságtalan egy régóta rosszul működő, komplex rendszert egyetlen kipécézett minisztérium apropóján modellezni, az NKÖM szemlélete pont azt a hozzáállást tükrözi, amit az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a jelentéseiben évek óta rendszeresen kifogásol (a 2004. évi költségvetés végrehajtásáról szóló ÁSZ-jelentés releváns észrevételei az Írás marad című keretes anyagunkban találhatók). Egy névtelenséget kérő ÁSZ-munkatárs a Narancsnak kijelentette: mivel a pénzmaradvány összességében már évek óta azonos szintű, nem ad hoc jelenségről, hanem tendenciáról van szó, aminek az okait a Pénzügyminisztériumnak (PM) fel kellene tárnia.

A PM azonban a jogszabályban előírt májusi határidőig rendszeresen elmulasztja ellenőrizni, hogy a pénzmaradványból mekkora részt terhel reális, jogszerű kötelezettségvállalás, és melyek azok az összegek, melyek indokolatlanul szerepelnek maradványként. Az utóbbi esetben ugyanis értelemszerűen dönteniük kellene az öszszeg végleges leírásáról, illetve a pénz visszafizettetéséről a központi költségvetésbe. E nélkül a tervezés mindig újratermeli a rendszerben a pénzbőségeket és a pénzhiányokat: akik korábban magasabb bázisértéket tudtak elérni, azok mindig kedvezőbb helyzetben vannak, mint akik alacsonyabbról indultak.

"Újra neki kéne futni, hogy töröljük vagy elszedjük a kötelezettséggel nem fedett pénzeket"- nyilatkozta ugyanerről lapunknak Draskovics Tibor, a 2005-ös költségvetésért felelős, azóta távozott pénzügyminiszter is. Szerinte mivel nem volt kötelező nyilvántartás a költségve-tési intézmények kötelezettségeiről, "utólag könnyen lehetett hazudni". A 2005-ös költségvetés egyik fontos újdonságának Draskovics éppen ezért az éven túli kötelezettségvállalások kötelező bejelentési és nyilvántartási rendszerét tartja. Az Államkincstár ugyanis a jövőben csak azokat a kifizetéseket teljesítheti, amelyek mögött korábban regisztrált kötelezettségvállalás van. A manipuláció lehetősége persze egy ideig továbbra is fennáll, de a kapu évről évre jobban zár majd. A kérdés persze az, hogy lesz-e apparátus a bejelentések valóságtartalmának ellenőrzésére: az ÁSZ sem további adminisztratív lépéseket javasol, hanem a meglévő ellenőrzési jogosítványok erélyes használatát hiányolja.

Draskovics Tibor úgy látja: annyira elszaladt az idei költségvetési hiány, hogy azt a maradvány elköltésével nem szabad tovább rontani, ezért a kormány intézkedését indokoltnak tartja: "ha több lauf lesz, akkor lehet a maradványt elkezdeni ledolgozni". Számvevőszéki forrásunk ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az ÁSZ a maradványkövetelmények teljesítésének előírását a költségvetési gazdálkodás logikájával ellentétesnek ítéli. "A maradványképzési kötelezettség létrehozásával a mindenkori kormányzat lényegében elismeri, hogy nem mindig a reális feladathoz biztosít forrást. A tabula rasa persze rengeteg régi struktúrát bontana meg, amihez a kilencvenes évek eleje óta egyik kormányzat sem fogott hozzá. Az érdekek nem csak egyszeri alkalommal sérülnének, hiszen a költségvetésben a későbbiekben is csak olyan előirányzatok szerepelhetnének, melyek konkrét feladatokhoz köthetők."

Egy alvadt struktúra

A probléma gyökere az - és ebben valamennyi forrásunk egyetért -, hogy a költségvetési szférában évek óta nem alkalmazkodnak a szűk forráslehetőségekhez. "Csak az államháztartási reform és a pénzügyi menedzsment-szemlélet mérsékli a pénzigényt. Csakhogy az intézmények nem csökkentik a működési költségeiket és az alkalmazotti létszámot, ehelyett mindig lobbizással próbálnak meg pénzt ki-zsarolni, ezért egyre nő a feszültség" - mondja Draskovics, aki a zárolások miatti hisztériát is elsősorban kommunikációs és érdekérvényesítési praktikának tartja, amivel vagy a "fejezetek", vagy az intézmények gazdálkodási hibáit próbálják most utólag helyrehozni. Egyetért ugyan-akkor Katona Tamással, a PM közigazgatási államtitkárával, aki a sajtóban felhívta rá a figyelmet, hogy jelenleg maximum 350 milliárd forintra rúghatna a valójában jóval 500 milliárd forint feletti maradvány. Az eltérés oka szerintük az a 2001-es őszi intézkedés, amellyel a kétéves költségvetésben jócskán alultervezett infláció eredményeképpen jelentkező pluszbevételt az Orbán-kormány jóváírta. Elkölteni azonban csak "pro forma", tényleges kifizetések nélkül tudta, így a pénz maradványként tevődött át a minisztériumok következő évi költségvetésébe, és az akkori kötelezettségvállalások zöme mostanában érik be, nehéz helyzetbe hozva az országot.

Hargitai János, az Országgyűlés költségvetési bizottságának fideszes tagja eme érvelésről a Narancsnak kijelentette: álszentnek tartja a négy évvel ezelőtti intézkedés kárhoztatását. "Ezzel az erővel a Horthy-korszakot is hibáztathatnák a mostani költségvetési hiányért: ahogy a polgárokat, úgy a Fideszt sem a múlt, hanem a mostani döntések jövőbeni hatása érdekli." Hargitai úgy látja, a fő probléma az a labilis makrogazdasági pálya, amit a kormány választott. Az augusztusi kormánydöntéssel - amellett, hogy a rossz fiskális politika következményeit egyes közintézményekre hárítja - ugyanakkor elvi problémája is van: "Miért az Országgyűlés viselje a költségvetési döntések ódiumát, ha olyan felhatalmazás van a törvényben, ami alapján a kormány teljesen átírhatja a büdzsét?"

A kopint-datorgos Bartha Attila lapunknak aggályosnak és szomorúnak nevezte, hogy az állam az előirányzatok kifizetésének visszatartásával, elhalasztásával "az országban amúgy is jelen lévő körbetartozást gerjeszti a maga területén". Ugyanakkor elismeri, hogy akadnak olyan "tömbök" a kultúra vagy az egészségügy területén, melyek gazdálkodása nem hatékony, és ahelyett, hogy a fenntartó állam az intézmények belső struktúraváltását szorgalmazná, végül mindig megadja a működésükhöz szükséges forrásokat. A különös helyzet tehát az, hogy miközben széles körű szakmai és politikai konszenzus övezi a közigazgatási reform elvi fontosságát, az érdemi lépések továbbra is hiányoznak. Addig, amíg egy eljövendő kormánynak nem lesz bátorsága belevágni a mind halaszthatatlanabb strukturális és intézményi reformba, a jelenlegi rendszer finanszírozhatatlanságának problémáit és "maradványait" görgetjük magunk előtt továbbra is.

Zárvány

"Az Országgyűlés elrendeli, hogy 2005. évben a központi költségvetési szerveknél - ideértve a társadalombiztosítási költségvetési szerveket is - és a fejezeti kezelésű előirányzatoknál a 2004. évivel azonos összegű előirányzat-maradvány képződését kell elérni. Az ehhez szükséges intézkedések végrehajtására a Kormány kap felhatalmazást."

(A 2004. évi CXXXXV. sz. törvény 51. § (6)-ik pontja) Írás marad

"A tervezés minősége determinálja a végrehajtást. A deficitcél elérése érdekében év közben hozott szigorító intézkedések - különös tekintettel a 2005. évben már törvényi szintre emelt ún. maradványkövetelmény előírására - csak rövid távon befolyásolják a költségvetés pozícióját, ugyanakkor kedvezőtlen hatást fejtenek ki a költségvetésben megfogalmazott célrendszer teljesülésére és a pénzfelhasználás feladatok szerinti átláthatóságára.

(...)

Első alkalommal került sor arra, hogy az államháztartás egyensúlyi helyzetének javítása érdekében a Kormány intézkedésével korlátozta a 2004. évben - az előző évi maradvány összegével növelhető - a tárgyévi költségvetési törvényben rögzített előirányzatok felhasználásának lehetőségét. Az intézkedés rövid távon pozitív hatást gyakorolt a költségvetés pozíciójára, ugyanakkor nem oldotta meg a mintegy 470 Mrd Ft nagyságrendű kiadás végleges kezelését. A maradványkövetelmények teljesítése elsősorban azzal járt, hogy a tárcák a szerződésekben és a megkötött megállapodásokban vállalt kötelezettségek átütemezését kezdeményezték, illetve a folyamatban lévő szerződéskötéseknél a fizetési határidőt a 2005. költségvetési évben jelölték meg. A gazdálkodó szervek által kezdeményezett szerződésmódosítások jogi következménnyel nem jártak.

(...)

Ezen évközi intézkedések ismételten ráirányítják a figyelmet arra, hogy 2004-ben sem történt érdemi előrelépés az állami feladatok körének és finanszírozásának definiálásában. Elsősorban a hiánykövetelmények teljesülését szem előtt tartó rövid távú eredményeket hozó intézkedéssorozat nem erősíti a költségvetési célok teljesítését, az állami feladatok teljesülésének minőségi követelményeit, a költségvetés érdekeltségi rendszerének működését, és hozzájárult a költségvetési szervek tartozásállományának növekedéséhez.

(Részletek a 2004. évi költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről szóló ÁSZ-jelentésből.)

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.