Szexivé tenni a szélsőjobbot - Krekó Péter a Jobbik arculatváltásáról

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2013. november 6.

Belpol

Új pártimázst épít a Jobbik: ennek jele a legutóbbi, hangulatában egy Benetton-reklámot idéző, fiatalosan derűs kampányfilmje. A Political Capital igazgatója szerint a politikai termék átcsomagolása a Jobbik középtávú jövőjét alapozhatja meg, az ehhez szükséges eszközöket pedig Európa-szerte kipróbálták már mások.

Magyar Narancs: A múlt héten  (az interjú október 28-án készült - a szerk.) került fel az internetre a Jobbik új kampányfilmje. Ebből úgy tűnik, a párt harciassága a múlté: zsidózás és cigányozás helyett mosolygós és kiegyensúlyozott fiatalok labdázgatnak egy napsütötte réten, miközben egy szép életről álmodoznak. Mi húzódhat meg egy ilyen éles váltás mögött?

Krekó Péter: Ez a látványos fordulat pár hónapja kezdődött. Ennek előzménye a Jobbik támogatottságának csökkenése, ami a 2011-es év végi csúcs óta tart. A párt vezetése azzal szembesült, hogy beszűkült a mozgásterük. Ami nem csoda: témáikban nem tudják magukat megkülönböztetni a Fidesztől, és a radikálisabb szavazókat ma már a kormánypárt hatékonyabban megszólítja. Elég csak Orbán Viktor október 23-ai beszédére utalni: a klasszikus szélsőjobboldali narratívák kristálytisztán felbukkannak benne. Ilyen a gyarmatosítás, az erős külső-belső ellenségkép, az antikommunizmus és antiliberalizmus elegye, mindez egy olyan harcos retorikával megtámogatva, amely korábban a MIÉP-re, újabban pedig a Jobbikra volt jellemző. Mi maradt hát a Jobbiknak? A legvulgárisabb zsidózás és cigányozás, amire ugyan továbbra is van "kereslet" Magyarországon, de kizárólag erre hosszú távon nem lehet politikát építeni. A legutóbbi kutatásokból az is látszik, hogy a bizonytalanok körében kevesen vannak azok, akik a Jobbikra szavaznának, mert ebben a közegben a párt taszító ereje nagyon magas. A mostani fiatalos imázs-kampány egy újrapozicionálási kísérlet, ami érthető, mi több, logikus politikai reakció a Jobbik helyzetében: ott próbálnak erősíteni, ahol a párt egyébként is erős, a fiatalok körében.

MN: Van-e a "fiatalításnak" belpolitikai előzménye?

KP: Ez a pártimázskampány logikájában és céljaiban hasonló, mint amit az MSZP hajtott végre Gyurcsány Ferenccel az élen még 2005-ben. A következő évben minden korábbinál több fiatal szavazott a szocialista pártra, meg is nyerték a választást. Aztán mindez - mint tudjuk - összeomlott, de rövid távon sikeres volt. A párt további "fiatalításának" ambíciója a Jobbiknál azzal egészül ki, hogy a sötét, ellenséges, szélsőséges imázsból kitörjön, és a fiatal bizonytalanokat megszólítsa, generációs pártként határozva meg magát.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: A videó szereplői városi, sőt beazonosíthatóan budapesti fiatalok, akik jól keresnek, rendes állásuk van, normális, igényes ruhákban járnak, van szabad idejük. Nem ilyen értelmiségi alakoknak gondolja elsőre az ember a tipikus Jobbik-szavazókat.

KP: A Political Capital kutatásai másokkal együtt azt támasztották alá, hogy a Jobbik törzsszavazótábora a városi jól szituált, értelmiségi közeg. Azaz a sztereotípiákkal szemben középosztályi párt a Jobbik, és nem igaz, hogy kizárólag a veszteseké. Persze egy még mindig több mint hatszázezres táborral rendelkező pártnál törvényszerű, hogy heterogén szavazóbázissal rendelkezik, ám ennek nagy részéről mégsem mondható, hogy a rendszerváltás vesztese lenne. Más oldalról mégis annak érzi magát. Itt válik szét a tényleges társadalmi helyzet és annak észlelése. Egy hipotézisünk szerint a Jobbik-szavazók életérzésének meghatározó eleme a kettős identitásveszélyeztetés megélése. Egyrészt úgy érzik, van egy zárt, budapesti elit, ennek szinonimája a zsidó, aki elfoglalja a kultúra, gazdaság, politika vezető pozícióit. 'k azok, akik nem engedik, hogy rajtuk kívül más felfelé lépkedjen a társadalmi ranglétrán. Másrészről van egy segélyeken élő, parazita réteg. Ennek a szinonimája a cigány, aki pedig visszahúz magán kívül mindenkit. Az egyik tolja felülről, a másik húzza alulról: ez jellemzi a jobbikosok státuszvesztéstől való félelmét.

MN: Ami valójában paradox, hiszen ezek szerint egy olyan réteg félelme ez, amely képzett, és anyagi tartalékkal is rendelkezik.

KP: Valóban, de ebben van némi hungarikum. Nemzetközi kutatásokból tudjuk: a magyarokra általában jellemző, hogy rosszabbul érzik magukat és elégedetlenebbek, mint azt az anyagi helyzetük indokolná. Ezt a tradicionális pesszimizmust formálta politikává a Jobbik. Ez a pesszimizmus magyarázza a Fidesz sikereit is, hiszen a párt által hangoztatott nagy célok, a "merjünk nagyok lenni" politikája ténylegesen képes arra, hogy hitet, önbizalmat adjon az önértékelésükben megroppant választók egy részének. De a jelenség Európa-szerte létezik: a társadalmi státuszvesztéstől és a kulturális identitásvesztéstől való párhuzamos félelem, amely a leggazdagabb országokban, így Svájcban vagy a skandináv államokban is felhajtó ereje lehet jobboldali radikális erőknek, melyek közös vonása a kisebbség-, az elitellenesség, a tabudöntögetés és a "kimondás" politikája. Fontos ehhez hozzátenni, hogy a Jobbik szavazói - szemben a Fideszéivel - értékeikben nem konzervatívak. A Tárki adatbázisain végzett számításaink azt mutatták, hogy az ő körükben a legmagasabb az ateisták aránya, egy korábbi kutatás pedig azt jelezte, hogy nem tradicionalistábbak, nem vallásosabbak és nem konformistábbak, mint az átlagpolgár, viszont annál képzettebbek. A párt szavazói tehát nem feltétlenül tekintélyelvűek, a Jobbik inkább a "lázadás" pártja. Visszatérve a videóra: a politikai kampány része az is, hogy egy olyan idealizált csoportot kreál, ahova tartozni szeretne a szavazó. A győztes, jómódú, értelmiségi fiatalok az a referenciacsoport, amellyel a Jobbik most kampányol. A film azt is üzeni, ha ránk szavazol, te is közénk tartozol. A vesztes, sértett imázsból kitörni és győztesekké válni: ez az ambíció is meghúzódik a videó készítése mögött, miközben az erős nemzeti identitás és az erkölcsi tisztaság továbbra is része a Jobbik-érzésnek.

MN: A kommentekből ugyanakkor látszik, hogy a párt szavazóit megosztotta a videó. Sokan a Jobbik "elpuhulásának" újabb bizonyítékát látják benne.

KP: Ez a videó nagyobbrészt külső elemekről szól, és kisebb részben tartalomról. Ezt támasztja alá, hogy a hét végi Jobbik-kongresszuson kiderült, a megszokott üzenetekben nincs olyan nagy változás. Szerintem a párt vezetői tettek néhány óvatos lépést egy új irányba, a továbbiakat az határozza meg, kapnak vagy sem pozitív visszacsatolást szélesebb választói közegből. Megjegyzem, amióta 2010-ben bekerült a parlamentbe, a Jobbik láthatóan küzd azzal a problémával, hogy szeretnének a közép irányába orientálódni, ám a mérséklődési kísérleteket a szavazóik eddig inkább büntették. Pedig a Jobbik-frakció többsége boldogabb lenne egy mérsékeltebb politikai iránnyal; szeretnének hosszú távon is parlamenti párt lenni, akár kormányozni is. Ehhez azonban a gárda vagy a Gyöngyösi Márton-féle vulgáris zsidózás nem passzol.

MN: Ezért a párt most átcsomagolja magát. Ennyi elég? A megcélzottak ennyire nem látnák e marketingtrükk lényegét?

KP: Ez a kampány azokat célozza, akiknek nincs határozott véleménye a Jobbikról. A fiatalok körében - de nem csak közöttük - sokan vannak, akik kevés politikai információ alapján hoznak döntést. Az ő szavazatukat határozhatja meg az, amivel könnyen fogyasztható formában, akár egy pozitív hangulatként találkoznak. Akinek nincs véleménye a Jobbikról, ez a kampány befolyásolhatja a szavazatát, a Jobbik szempontjából akár pozitívan is. A párt vezetői eközben úgy gondolják, a törzsszavazók úgyis megmaradnak, a Barikád, a kuruc.info, a tüntetések, az egyenruha úgysem változnak, a lakossági fórumokon továbbra is lesz cigányozás, zsidózás és nacionalizmus. Akik ezt akarják meghallani, ezután is meghallhatják, de akik nem követik olyan szorosan a párt életét, azokat megfoghatja más is. Intuícióm szerint ez inkább jó, mint rossz irány az ő szempontjukból. Ha ez középhosszú távon is sikeres lesz, az a párt tematikáját is módosíthatja, ami - bármilyen furcsán is hangzik - üdvözlendő lenne: hiszen ha a Jobbik kevesebbet zsidózik vagy cigányozik, az végső soron jó az országnak, függetlenül attól, mennyire őszinte a váltás. Mindez azonban nem változtat a Jobbik alapproblémáján: azon, hogy valójában téma, mondanivaló nélkül maradt.

MN: Beszéljünk a belpolitikai kontextusról is! Kemény kampány elé nézünk. Az ellenzék Orbán kormányzásának rémségeivel jön majd, a kormány pedig nagy lendülettel fog kommunistázni. Ehhez képest itt a Jobbik cuki üzenete kutyával, babakocsival, egy szép élet ígéretével.

KP: Nem tartom valószínűnek, hogy a Jobbiktól a kampány során csak a béke és szeretet szólamait halljuk. Ez a mostani egy imázskampány, amit nemsokára követhet egy rendes választási kampány, és abban a mobilizációhoz szükség lesz az ellenségkép felmutatására is. Ne legyenek kétségeink, lesz itt negatív kampány a részükről. Mivel radikalizmusban nem tudnak versenyre kelni a Fidesszel, ezért is próbálkoznak azzal, hogy kilépjenek azokból a politikai játszmákból, amelyek a bal- és a jobboldal között zajlanak. Ugyanakkor van most Magyarországon egy olyan strukturális sajátosság, ami a Jobbik próbálkozását veszélyezteti: a politika egyre jobban visszabillen a korábbi jobb-bal megosztottságba. A két szemben álló fél a Fidesz és az MSZP, és ehhez kell másoknak is igazodnia. Ez a struktúra bedarálta az LMP-t, de az Együtt-PM-mel is ezt teheti, mert fenyegeti, hogy az MSZP szatellitpártjává válik. A helyzet azonban a Jobbikot is színvallásra készteti. A Jobbik nyelvén a kérdés - leegyszerűsítve - úgy szól majd a választások előtt: jöjjenek vissza a kommunisták, vagy maradjon Orbán Viktor? És erre nem válaszolhat jót. Ellenzéki pártként a kormányt nem dicsérheti (bár szokta), másrészt az se kényelmes a számára, ha egy platformra kerül a főellenségnek tartott baloldali, liberális táborral. A mostani átpozicionálás erre a kényelmetlen helyzetre is reagál.

MN: Mik a nemzetközi tapasztalatok? Mennyire jellemző a szélsőjobb átcsomagolása Európa más részein?

KP: A nemzetközi példák azt mutatják, hogy ha tartósan parlamenti párt maradna a Jobbik, akkor a vulgárradikalizmust nem lehet sokáig fenntartani. Európában azok a populista, szélsőjobboldali, nacionalista pártok tudnak hoszszú távon megkapaszkodni, amelyek részévé válnak a mainstream politikának akár kormányzó erőként, akár törvényalkotóként. Európa-szerte létezik egy olyan tendencia a szélsőjobboldalinak címkézett pártoknál, hogy különböző pajzsokat emelnek maguk elé, így védve magukat a stigmáktól. Ez részben a külsőségekben szokott megnyilvánulni: fiatalítás, dinamikus politikusok (sokszor nők) előtérbe tolása, távolságtartás a szélsőséges, szkinhedcsoportoktól, és újfajta nyelvi-retorikai elemek megjelenése. A korábban szimbólumaiban is fasisztoid ukrán Svoboda 2011-ben azért tudott 11 százalékos eredményt elérni, mert sok fiatal politikust tudott felmutatni. Bizarr módon többen voltak a pártban azok, akik korábbi emberi jogi szervezetekből kerültek oda, és ezzel olyan intellektuális kultúrát képviseltek, ami alapvetően közegidegennek tűnt, de alkalmas lett a sztereotípiák rombolására. A korábban rendkívül sikeres brit English Defence League kiáltványa is már-már egy emberi jogi dokumentum. Gyakori az intolerancia és a tekintélyelvűség vádjának a "visszafordítása" is, amikor a szélsőséges párt vádolja azzal ellenfeleit, hogy éppen ők hallgattatják el a "politikailag korrekt véleménydiktatúrával" dacolókat. A rasszizmus vádját pedig úgy hárítják, hogy kisebbségi képviselőket emelnek be a pártba. Ezek az eszközök azt szolgálják, hogy a szélsőséges, destruktív bélyegtől megszabaduljon a párt azért, hogy azokat is megszólítsa, akiknek az taszító lehet. A bolgár szélsőjobboldali Ataka pedig vonzó nőkkel népszerűsíti magát annak érdekében, hogy "szexi" pártot csináljon magából. Ez a hatás egyébként a Jobbik videóján is látszik. Ezekkel lehet védekezni akkor is, ha a párt a radikális hangot üti meg: "Nézz már rájuk, ezek csinos felnőttek, és nem úgy beszélnek, mint a nácik. Nem lehetnek rasszisták!" Ha valami nem úgy néz ki, mint egy szélsőséges párt, azt a szavazók jó része nem is fogja annak látni. Emiatt is válik a klasszikus antifasiszta retorika velük szemben teljességgel sikertelenné.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.