Színházi kritikusok: „Ilyesmit a diktatúra megdöntése óta nem tapasztaltunk Magyarországon”

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 14.

Belpol

A kormány által közellenségnek nyilvánított Schilling Árpád mellett állnak ki.

Németh Szilárd a nemzetbiztonsági bizottság keddi ülése után azt mondta, hogy Gulyás Márton, Vágó Gábor és Schilling Árpád lehetnek azok, akik ősszel zavargásokat kezdeményezhetnek. Az LMP-s Szél Bernadett szerint Németh ezzel kimerítette a büntető törvénykönyv 265. §-ának tényállását, mivel aki minősített adatot jogosulatlan személy részére hozzáférhetővé tesz, büntetőjogi visszaélést követ el. Ezért a testület tagjaként feljelentést kezdeményezett Németh Szilárd ellen.

false

Most reagált  a Színházi Kritikusok Céhe is, mivel szerintük „különösen aggasztó és megdöbbentő”, hogy a hatalmon lévők egy színházi alkotót is közellenségnek kiáltottak ki. „Ilyesmit a diktatúra megdöntése óta nem tapasztaltunk Magyarországon, és őszintén hittük, hogy a rendszerváltás részben azért is történt meg, hogy soha ne is lehessen újra egy művésztől megvonni a szólásszabadság, a művészi szabadság és a szabad véleményalkotás jogát, sem pedig egyértelmű fenyegetéssel utalni ennek akár csak a puszta lehetőségére is” – írják.

Emlékeztetnek rá, hogy „Schilling Árpád Hevesi Sándor- és Sztanyiszlavszkij-díjas rendező, akinek színházi munkásságát az említett szakmai díjakon kívül még több rangos kitüntetéssel ismerték el Magyarországon és a nagyvilágban. A Schilling Árpád által alapított Krétakör Színház a magyar színháztörténet elmúlt évtizedeinek jelentős fejezetét alkotja. Schilling Árpád nemcsak művész, hanem a közéletben felelősségteljesen részt vevő, jogait törvényesen gyakorló állampolgár. Jeles publicista. Kiváló szervező. Szociálisan érzékeny ember. Hazafi és demokrata. Meggyőződésünk, hogy mind a kortárs magyar színházművészetben, mind a közéletben több olyan szereplőre lenne szükség, mint amilyen Schilling Árpád”.

Végül felhívják a figyelmet, hogy „Oroszországban nemrég a szovjet koncepciós eljárásokat idéző módon letartóztatták Kirill Szerebrennyikovot, aki országának – Schilling Árpádhoz hasonlóan – egyik legelismertebb színházi alkotója. Történt ez azután, hogy az orosz kormány évek óta közellenségként kezelte a művészt”.

Közleményüket így zárják: „Félelmetesnek találjuk a magyar és az orosz ügy közötti hasonlóságokat, de egy demokratikus állam polgáraiként hiszünk abban, hogy Magyarországon sosem érezheti magát valós veszélyben egy művész pusztán a politikai nézetei miatt.”

(Forrás: Kritikuscéh. Leadképek: Schilling Árpád Facebook-oldala)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.