Tálas Péter: Kockázatos a menekültek között Európába csempészni terroristákat

  • narancs.hu
  • 2015. november 18.

Belpol

A biztonságpolitikai szakértővel olvashat nagyinterjút a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban. A téma adott: a párizsi terrortámadás. Ízelítő.

Európának fel kell készülnie a párizsihoz hasonló támadásokra, és hozzá kell szoknunk az egyre szigorodó biztonsági intézkedésekhez, de pánikra nincs ok. Párizs nem egy új korszak kezdete, hanem arra világít rá, hogy az Iszlám Állam válságban van – állítja Tálas Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának igazgatója. Vele készítettünk nagyinterjút, ebből adunk most ízelítőt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

„MN: Az egyik terrorista valóban menekültek között érkezett Európába.

Tálas Péter: Ez igaz, de fenntartom azt a korábbi álláspontomat – és a német titkosszolgálat vezetőjének is ez a véleménye a merényletek után is –, hogy nagyon kockázatos a menekültek között Európába csempészni terroristákat. Nem életszerű, hogy ilyen módon tömegével érkezzenek az unióba. Tegyük fel, hogy az Iszlám Állam a menekültek között becsempész tíz vagy akár száz terroristát: ettől még a mi ellenségünk az IÁ és a beszivárgó terrorista marad, nem az a menekült, aki éppen a terror és a polgárháború miatt hagyja el hazáját. Ez majdnem annyira leegyszerűsítő megközelítés, mint ha arra a légitársaságra haragudnánk, amelynek a járatán Európába érkezett az egyik támadó. Ráadásul az iszlamista terrorizmus a menekültválság előtt is jelen volt, és velünk lesz akkor is, amikor a mostani hullám lecsendesedik. A multikulturalizmus és az integráció kérdése viszont jogosan vetődik fel. A multikulturalizmus nem kultúrák egymás mellett élését jelenti, hanem az együttélésüket, és ez nagyon fontos különbség. A brüsszeli Moleenbeek – ahonnan valószínűleg a terroristák nagyobb része Párizsba érkezett – egy olyan negyed, ahol a muszlim kisebbség szegregációban él; és rengeteg hasonló hely van Európában. A szegregáció felszámolásában többségi és kisebbségi oldalon is a mérsékelteknek lehet fontos szerepük. Ez azért is fontos, mert az Iszlám Állam ideológiájával való rokonszenv önmagában még nem feltétlenül vezet terrorizmushoz. Ehhez szükség van szegénységre, kirekesztettségre, a perspektíva hiányára és az ezekből eredő frusztrációra. Ezeket kellene kezelni és felszámolni annak érdekében, hogy minél kisebb legyen a terrorizmusra fogékony szélsőségesek száma.”

A teljes interjút a csütörtöki Magyar Narancsban olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.