Torz emlékezetpolitika ellen tiltakozott a Terror Házánál az Eleven Emlékmű csoport

Belpol

Kiegészítették a Terror Háza Andrássy úti köztéri kiállítását az Eleven Emlékmű aktivistái, ily módon tiltakozva a milliárdos történelemhamisítás ellen.

Történelemhamisítás elleni tiltakozásként, az emlékezetpolitika helyreállításáért akciózott október 22-én az Eleven Emlékmű – az én történelmem csoport a Terror Házánál. Az aktivista kör kiegészítette az intézmény előtti hivatalos köztéri kiállítást, hogy retusálás nélkül válhasson értelmezhetővé ’56 története, a történelem. Az installációt olyan tényekkel és személyekkel dúsították, amelyek és akik érdekes módon kimaradtak Schmidt Mária emlékállításából. A kiállítás 2 displayjel egészült ki, összesen 4 oldalnyi, a hivatalos narratívából kimaradt történelemmel, amiken a Nagy Imre-csoport, írók, újságírók, a Petőfi Kör, diákok, munkások láthatók, valamint arcképcsarnok 60 személlyel.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A kormányzat a Szabadság téri megszállási emlékmű után az Eleven Emlékmű csoport szerint „most egy másik történelmi sorsforduló, az 1956-os forradalom emlékét sajátítja ki, torzítja el és állítja a Nemzeti Együttműködés Rendszerének szolgálatába”.

Az ´56-os installáció megvalósításának szakmai hátteréért Vásárhelyi Mária és Molnár Adrienn felelt, a technikai kivitelezés Sós József és Lima Victor intermédia-művészek nevéhez fűződik, de a teljes Eleven Emlékmű szervezői stáb közreműködött mind az akció kitalálásában, mind a megvalósításában.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A szombati Ellopott forradalom? Eleven '56 – A forradalom emlékezete retusálás nélkül című demonstráció alkalmából a hivatalos elbeszélésből kimaradt tények, emlékek miatt emeltek szót: „Az Orbán-kormány 13,5 milliárd forintnyi közpénzzel megtámogatott propagandája azt a szélsőségesen egyoldalú jobboldali narratívát sugallja, hogy 1956 népét az antikommunista és nacionalista érzület kovácsolta szilárd egységbe. A NER ideológiája szellemében új történelemhamisítás zajlik, amely konzekvensen eltünteti, kiretusálja az emlékezetből a forradalom baloldali, reformkommunista és szociáldemokrata irányultságú vezetőit és résztvevőit, az értelmiségieket, az egyetemistákat, a munkástanácsokat” – vélekednek az Eleven Emlékmű tagjai.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az akciót követően beszédet mondott az Andrássy úton Sós József (intermédia-művész, Eleven Emlékmű-szervező), valamint ifj. Bibó István és Ungváry Rudolf.

 

ifj. Bibó István

Ifj. Bibó István

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az 1956 eleven emlékét szolgálni kívánó kör szerint a nemzet helyes történelmi önértékelése össztársadalmi ügy, ami csak hosszú és vitákkal terhes töprengési folyamat, párbeszéd eredményeként képzelhető el. Éppen ezért a Szabadság téren továbbra is újra meg újra körberakják a társadalmi dialógust szimbolizáló fehér székeket, és beszélgetéseket kezdeményeznek a forradalom egykori résztvevőivel, a mártírok leszármazottaival (a következő napokban például Orbán Györggyel, Losonczy Annával), a beszélgetések nyitottak, bárkit szívesen várnak.

Az Eleven Emlékmű csoport kísérletet tesz arra, hogy a Terror Háza előtti torz installáció kiegészítése a következő két hétben, november 4-ig látható lehessen. De mivel nem hagyható őrzés nélkül a gerillakiállítás-rész, és a Szabadság téri jelenlétet is biztosítani kell, így csak napi 4 órára (14 és 18 óra között) tervezik az Andrássyn a köztéri akció újbóli és újbóli megvalósítását.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.