Torz emlékezetpolitika ellen tiltakozott a Terror Házánál az Eleven Emlékmű csoport

Belpol

Kiegészítették a Terror Háza Andrássy úti köztéri kiállítását az Eleven Emlékmű aktivistái, ily módon tiltakozva a milliárdos történelemhamisítás ellen.

Történelemhamisítás elleni tiltakozásként, az emlékezetpolitika helyreállításáért akciózott október 22-én az Eleven Emlékmű – az én történelmem csoport a Terror Házánál. Az aktivista kör kiegészítette az intézmény előtti hivatalos köztéri kiállítást, hogy retusálás nélkül válhasson értelmezhetővé ’56 története, a történelem. Az installációt olyan tényekkel és személyekkel dúsították, amelyek és akik érdekes módon kimaradtak Schmidt Mária emlékállításából. A kiállítás 2 displayjel egészült ki, összesen 4 oldalnyi, a hivatalos narratívából kimaradt történelemmel, amiken a Nagy Imre-csoport, írók, újságírók, a Petőfi Kör, diákok, munkások láthatók, valamint arcképcsarnok 60 személlyel.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A kormányzat a Szabadság téri megszállási emlékmű után az Eleven Emlékmű csoport szerint „most egy másik történelmi sorsforduló, az 1956-os forradalom emlékét sajátítja ki, torzítja el és állítja a Nemzeti Együttműködés Rendszerének szolgálatába”.

Az ´56-os installáció megvalósításának szakmai hátteréért Vásárhelyi Mária és Molnár Adrienn felelt, a technikai kivitelezés Sós József és Lima Victor intermédia-művészek nevéhez fűződik, de a teljes Eleven Emlékmű szervezői stáb közreműködött mind az akció kitalálásában, mind a megvalósításában.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

A szombati Ellopott forradalom? Eleven '56 – A forradalom emlékezete retusálás nélkül című demonstráció alkalmából a hivatalos elbeszélésből kimaradt tények, emlékek miatt emeltek szót: „Az Orbán-kormány 13,5 milliárd forintnyi közpénzzel megtámogatott propagandája azt a szélsőségesen egyoldalú jobboldali narratívát sugallja, hogy 1956 népét az antikommunista és nacionalista érzület kovácsolta szilárd egységbe. A NER ideológiája szellemében új történelemhamisítás zajlik, amely konzekvensen eltünteti, kiretusálja az emlékezetből a forradalom baloldali, reformkommunista és szociáldemokrata irányultságú vezetőit és résztvevőit, az értelmiségieket, az egyetemistákat, a munkástanácsokat” – vélekednek az Eleven Emlékmű tagjai.

false

 

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az akciót követően beszédet mondott az Andrássy úton Sós József (intermédia-művész, Eleven Emlékmű-szervező), valamint ifj. Bibó István és Ungváry Rudolf.

 

ifj. Bibó István

Ifj. Bibó István

Fotó: Csoszó Gabriella/FreeDoc

Az 1956 eleven emlékét szolgálni kívánó kör szerint a nemzet helyes történelmi önértékelése össztársadalmi ügy, ami csak hosszú és vitákkal terhes töprengési folyamat, párbeszéd eredményeként képzelhető el. Éppen ezért a Szabadság téren továbbra is újra meg újra körberakják a társadalmi dialógust szimbolizáló fehér székeket, és beszélgetéseket kezdeményeznek a forradalom egykori résztvevőivel, a mártírok leszármazottaival (a következő napokban például Orbán Györggyel, Losonczy Annával), a beszélgetések nyitottak, bárkit szívesen várnak.

Az Eleven Emlékmű csoport kísérletet tesz arra, hogy a Terror Háza előtti torz installáció kiegészítése a következő két hétben, november 4-ig látható lehessen. De mivel nem hagyható őrzés nélkül a gerillakiállítás-rész, és a Szabadság téri jelenlétet is biztosítani kell, így csak napi 4 órára (14 és 18 óra között) tervezik az Andrássyn a köztéri akció újbóli és újbóli megvalósítását.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Ég és föld

Hol veszik leginkább semmibe a közigazgatásban dolgozók munkáját? Minden szektorban a budapesti bérek a legmagasabbak? Miért nem keresnek átlag egymilliót a Békés megyei informatikusok?