Úgy tűnik, a választásokig már nem megy neki a kormány a CEU-nak

  • MTI/narancs.hu
  • 2017. október 13.

Belpol

Soros kiszorításának évében nem szorítják ki a Soros-egyetemet.

2018. január 1-je helyett 2019. január 1-jéig kell az egyetemeknek megfelelniük a felsőoktatási törvény tavaszi módosításában előírt feltételeknek, ha az Országgyűlés megszavazza a kormány ma benyújtott módosítását – mondta sajtótájékoztatóján Trócsányi László igazságügyi miniszter.

A lex CEU néven elhíresült módosítás két új feltételt szabott a Magyarországon működő külföldi egyetemeknek: az anyaországukban is tényleges oktatási tevékenységet kell folytatniuk, illetve a kormánynak nemzetközi szerződést kell kötnie működésükről a bejegyzésük szerinti állammal.

Soros György, a CEU alapítója az egyetem diplomaosztóján

Soros György, a CEU alapítója az egyetem diplomaosztóján

Fotó: Marjai János / MTI

Az elmúlt hetekben több újságcikk is megszellőztette, hogy a magyar kormány és New York állam között közel a megállapodás, a CEU pedig úgy pipálná ki az amerikai oktatási tevékenységet, hogy oktatási együttműködést köt a Bard College egyetemmel. Trócsányi mai bejelentése azt valószínűsíti, hogy a kormány a kampánybeli látványos kiegyezés helyett inkább elodázná a kérdés rendezését.

A határidők meghosszabbításával persze a Magyar Rektori Konferencia és a Velencei Bizottság kritikáinak egy részére is reagál a kormány. Trócsányi azt ugyanakkor „nem tudja elfogadni, hogy ezeket a szabályokat a már működő felsőoktatási intézményekre ne kelljen alkalmazni, hiszen éppen ez az értelmezés eredményezne diszkriminatív helyzetet."

A lex CEU tavaszi elfogadása után hetekig több tízezres tüntetések voltak Budapesten, a törvényt kritizálta a Velencei Bizottság mellett az amerikai kormány is, az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. A Fidesz európai pártcsaládja, az Európai Néppárt is kemény közleményeket adott ki a CEU-ügyről, amelyek erősen valószínűsítették, hogy ha a kormány bevonja az intézmény működési engedélyét, a Fideszt kirakhatják a Néppártból.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.