Az autonómia kísértete

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. december 7.

Diplomáciai jegyzet

Nem az a baj, hogy a vita a közösség politikai önállóságáról, öndefiníciójáról szól, hanem hogy a felek nyilvánvalóan mást értenek autonómián, így a radikális szólamok inkább inflálják az érveket, semmint hogy konkrét tartalommal ruháznák fel a mondanivalót.

Számos aktuális nemzetközi jelenség figyelmeztet az etnikai-kulturális törésvonalak mentén történő fragmentálódási vágyak erejére. Nem kétséges, az okok közül alighanem a legfontosabbnak számít az a garancia, amit az uniós szellemiség értékként a közösségeknek nyújt, illetve az a bátorítás, amit az unió fennen hirdetett értékei önmagukban hordoznak.

Furcsa paradoxona a helyzetnek, hogy az elkülönülési-elszakadási vágyat épp a nagyobb egyesülési szándék korbácsolta fel, nem annyira a jövendő európai térségben való feloldódás félelmétől, mint inkább azoktól a múltbéli tapasztalatoktól hajtva, amelyek kínjai között a kontinens nemzetállamai valaha létrejöttek. Több évszázados tapasztalatokról van szó, ne feledjük a skótok, a katalánok, a baszkok meg-megújuló ebbéli törekvéseit. Nyilvánvalóan számos egyedi jellemzője van e folyamatoknak, ugyanakkor mindegyik közös tulajdonsága az eddigi status quótól való félelem, a gyanakvás.

Első pillantásra hasonlónak tűnik azoknak a határon túli magyaroknak a dilemmája is, akik sem önmagukkal, sem pedig környezetükkel nem képesek megbékélni, s akiknek önpusztító hajlamait a mai magyarországi politikai rendszer igyekszik visszaigazolni. Bár számos határon túli magyar nacionalista vezető előszeretettel vezeti vissza saját indítékait a katalán vagy skót törekvésekig, az itteni problémák természete mégis egészen más, hisz a határon túli magyarok sehol sem képeznek akkora többséget, hogy kiválásuk az adott trianoni utódállamból megvalósítható lenne.

Mindemellett az 1989 utáni fejlődés, melynek tendenciái ma már jól körülírhatók, olyan lehetőségeket nyitott e közösségek előtt, amelyekről korábban nem is álmodhattak. Az uniós perspektíva jelentette jogbővülés nem csak helyi autonómiával, de egyben olyan önállósággal ajándékozta meg őket, ami Budapesttől is távolabb sodorta e közösségeket.

A határon túli magyar politikai elit minden utódállamban felismerte annak hasznát, ha minél szervesebben beépülhet a többségi társadalom politikai és gazdasági struktúráiba. Persze nem ment ez zökkenőmentesen, komoly versenyt jelentett az érdekcsoportok, illetve különféle politikai irányzatok és végső soron az egyéni ambíciók között. Akiknek sikerült önmagukat hasznossá és elfogadhatóvá tenni, azok az adott államok establishmentjében biztos helyet szereztek, közösségeiknek pedig olyan politikai védelmet, amilyenre Budapest a határokon átnyúlva sohasem lett volna képes. És gyaníthatóan még Brüsszel sem. A Romániai Magyar Demokrata Szövetségről vagy a szlovákiai Híd-Most pártról ez bátran elmondható. Azok viszont, akik tehetség híján képtelenek voltak hasonló önmegvalósításra, a perifériára sodródtak, és óhatatlanul radikalizálódtak. Ma ők képviselik a nagymagyar nacionalizmus legfőbb helyi klientúráját, magyarországi költségvetési pénzekből építve ki a valóban sikeres kisebbségi pártok politikai ellenzékét.

Az idei romániai parlamenti választások kampányfinisében mindez jól nyomon követhető – a választásokra egyébként most vasárnap kerül majd sor. Az RMDSZ Budapestről pénzelt ellenzékének, az úgynevezett Erdélyi Magyar Néppártnak (EMNP) sikerült a kampány fő témájává tenni az autonómiakoncepciót, ami elől maga az RMDSZ sem térhetett ki. Nem az a baj, hogy a vita a közösség politikai önállóságáról, öndefiníciójáról szól, hanem hogy a felek nyilvánvalóan mást értenek autonómián, így a radikális szólamok inkább inflálják az érveket, semmint hogy konkrét tartalommal ruháznák fel a mondanivalót.

Az EMNP deklarációinak ürességéhez nem fér kétség; a párt az autonómia mindmáig be nem teljesült ígéretével próbálja híveit mozgósítani. Eközben az RMDSZ is arra kényszerül, hogy egy eljövendő boldog állapotról beszéljen, s közben a figyelem elterelődik a példátlanul megerősödött erdélyi magyar középosztályról, a színes kulturális intézményhálóról, az önigazgatás számos működő eleméről. Márpedig mi ez, ha nem a kiteljesedő – bár persze korántsem teljes – autonómia? Ami egyébként egyedül az RMDSZ politikai szerepvállalásához köthető, semmi máshoz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.