Ara-Kovács Attila: Orient expressz

Az erőtér foglyai

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. május 2.

Egotrip

Komoly feszültség alakult ki Marosvásárhelyen, ahol diákok és magyar politikai szervezetek kitartó követelésére az oktatási minisztérium engedélyezte a helyi orvosi egyetem intézményi kettéválását, egy magyarra és egy románra. A Le Monde, mely Ceausüescu bukása és a 90-es esztendők forróbb eseményei óta elvétve foglalkozik csak a térség etnikai problémáival, most cikket közölt az eseményről.

Kiküldött tudósítója úgy értékelte a dolgot, hogy az RMDSZ, nem tehetvén mást, a követelések élére állt, lévén választások közelednek, márpedig egy konkurens, Magyarországról pénzelt nacionalista - a Fidesszel és a Jobbikkal azonos intenzitású kapcsolatot ápoló - pártocska igencsak megszorongathatja őket, ha elutasítják a "magyar ügy" forszírozását. Az RMDSZ előremenekül a csapdahelyzetből - állapítja meg a cikk -, és mivel a jelenlegi romániai kormánykoalíciónak szüksége van a támogatására, sikerrel zsarolhatta meg a kormányt.

Mindez két fontos kérdést vet fel. Az egyik: joga van-e az erdélyi magyarságnak saját orvosi egyetemhez? A válasz e kérdésre egy demokráciában az, hogy igen. A másik kérdésre, miszerint célszerű és józan-e, hogy a régi formájában állítsanak vissza egy egyetemet, a válasz már sokkal bonyolultabb.

Vagy tizenöt évvel ezelőtt Nagyváradon egyik ismerősöm fontoskodva adott át egy fecnire felírt telefonszámot, magyarázva: ez egy taxivállalaté, mely csak magyarokat alkalmaz. Az itteni magyarok más vállalkozást nem vesznek igénybe, csak ezt. Te is ezt hívd, ha szükséged lesz taxira, és add oda másoknak is.

Örömmel vettem tudomásul, hogy most már a magyarok is taxiznak, de később mégis bizarr érzéseim támadtak a dologgal kapcsolatosan. Nem telt el egy egész esztendő, és amikor a vállalkozás után kérdeztem, az emberek csak legyintettek. Kiderült, hogy a magyar taxisoknak eszük ágában sem volt mellőzni a román kuncsaftokat, így aztán számos magyar hiába hívta a "magyar" vállalkozás diszpécserét, az nem tudott taxit küldeni, így szép lassan rákaptak a "román" taxikra is. A gyakorlat felülírta a nemzeti buzgalmat, a kereslet megtalálta az épp rendelkezésre álló kínálatot, a nagy magyar taxiálmokon pedig gyorsan túllépett az idő.

Visszatérve az aktuális problémához: az erdélyi magyaroktól valaha tényleg elvették orvosi és gyógyszerészeti egyetemüket, de azt ma visszaállítani, ráadásul korábbi, izolált formájában, merő ostobaság. Ha ma etnikai elvárások alapján egyetemet alapít valaki, garantáltan bevásárolja magát a csődbe. A rendszerváltás hozadékaként a szóban forgó egyetemen volt magyar tannyelvű oktatás, az adminisztráció közös volt a román szakkal, és nyilvánvalóan román nyelvű volt. Most párhuzamos struktúrák alakulnak ki, külön rektorral, dékáni hivatallal, egyetemi szenátussal; kétszer olyan drága lesz az egész, ráadásul a magyar intézmény sokkal kevésbé lesz vonzó román diákoknak, mint a román szak a magyaroknak, így a finanszírozhatósági versenyben már azt megelőzően veszít, hogy egyáltalán létrejött volna.

Persze, mondhatják mások, egy magyar intézményben nagyobb eséllyel kaphatnak állást olyan oktatók, akik csak gyengén beszélik a románt, és vannak sokan, akiket épp etnikai alapon zárnak ki az intézmények, hisz sehol sincs ma már annyi állás, mint amennyi jelentkező. Ez tény, ugyanakkor az is tény, hogy ha valaha meggyengülne az RMDSZ kormányzati pozíciója, ugyan honnan szerez majd pénzt egy magyar tannyelvű párhuzamos állami intézmény? A magyar kormánytól? Aligha. Ez esetben vajon nem arra kellene törekedni, hogy olyan nemzetközi oktatási programot indítsanak be, amibe külföldiek is bekapcsolódhatnak, pótlólagos forrásokhoz juttatva az egyetemet, és nem csak az egyre kevesebb magyar diákra alapozva a jövőt?

Van azonban történetünknek egy másik tanulsága is. Az RMDSZ 1996 óta - csekély megszakítással - gyakorlatilag valamennyi kormánykoalícióban részt vett. A párt komoly eredményeket ért el a magyar pozíciók megerősítésében, egyetlen más konkurens szervezet sem volt és nem is lett volna képes ugyanezt elérni. A Fidesz viszont mindent elkövet, hogy az RMDSZ eltűnjön a színről. Az okokról már sokan elmélkedtek. A legvalószínűbb cél, hogy az RMDSZ nélkül elbizonytalanodó magyarság minél nagyobb számban vándoroljon Magyarországra, pótolva a populáció lemorzsolódását, illetve tovább növelve a Fidesz amúgy is - szalonképesen fogalmazva - kevéssé szekuláris rajongóinak táborát. Nem mellékes szempont az sem, hogy ekként Orbán Viktor még inkább magához köthetné a határon túliakat, helyi magyar marionettjeivel pedig közvetlenül befolyásolhatná a romániai politikai folyamatokat.

Abban az erőtérben, melyet Orbán létrehozott, mindenre rávetül a nacionalizmus, a hazugságok és a szennyes célok árnyéka, ha sikerül a magyar jobboldalnak úgy megosztania a határon túliakat, hogy saját politikai képviselettel ne rendelkezhessenek, akkor már menthetetlenül ők is foglyai lesznek ezen erőtérnek. Viszont ez esetben egyetlen Kárpát-medencei magyar sem teheti majd meg, hogy elfordítsa fejét, ha azokat a bírálatokat hallja, amelyek civilizált emberek körében Orbán neve hallatán megfogalmazódnak. Mert ezek a bírálatok már róla és neki is szólnak majd. A Le Monde idézett cikke, különösebb szépítgetés nélkül, előrevetíti ennek elkerülhetetlenségét. És mi lesz akkor a kisebbségi jogokkal? Ki segít majd védeni őket?

A kisebbségi magyarok tehát jobban tennék, ha megfontolnák saját kormányaik óvatos távolságtartását Budapesttől. Erdélyben mindenki tisztában van vele, valaha milyen közel állt egymáshoz - nacionalista útszéliségben és populista aljasságban - Traian Basescu elnök és Orbán Viktor miniszterelnök. Egyik sem akart mást, csak hatalmat, és egyiknek sem voltak gátlásai. Ám amint Európa képtelenné vált rá, hogy elnyomja undorát a kétharmados Magyarország láttán, Basescu szélsebesen váltott, biztosítva mindenkit: ő egészen más, mint Orbán. Efféle imázson dolgozik most Robert Fico is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.