Várhegyi Éva: Ekotrip (Politikai kultúra)

  • Politikai kultúra
  • 2003. november 20.

Egotrip

Mi sem áll távolabb tőlem, mint hogy a politikai kultúra nevében egy olyan ember pozícióját védelmezzem, aki maga is sokat ártott a politikai kultúrának. Szász Károly magánmegnyilvánulásai korántsem erősítették bennünk azt a képet, amit egy tekintélyes, független intézmény elfogulatlan vezetőjéről alkotnunk illene. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökeként a személyéhez kapcsolódva azonban nem kerültek napvilágra olyan súlyú mulasztások, amelyek kellően indokolhatták volna visszahívását.

Politikai kultúra

Mi sem áll távolabb tőlem, mint hogy a politikai kultúra nevében egy olyan ember pozícióját védelmezzem, aki maga is sokat ártott a politikai kultúrának. Szász Károly magánmegnyilvánulásai korántsem erősítették bennünk azt a képet, amit egy tekintélyes, független intézmény elfogulatlan vezetőjéről alkotnunk illene. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökeként a személyéhez kapcsolódva azonban nem kerültek napvilágra olyan súlyú mulasztások, amelyek kellően indokolhatták volna visszahívását.

Mert az gyengécske indok, hogy az elnökben nincs meg az együttműködési készség a kormánnyal, hiszen a törvény csak beszámolási kötelezettséget ír elő számára (amit minden évben rendre teljesít is), baráti ebédeket, közös családi kirándulásokat viszont nem. Az is gyönge érv, hogy az előző ciklusban a felügyelet nem akadályozta meg az állami pénzek kisíbolását az MFB-n keresztül, hiszen a banknak álcázott képződményt direkt formálták olyanná, hogy kikerülhesse a bankokra érvényes szabályokat. A K&H brókerügyében pedig nehéz addig elmarasztalni a felügyeletet, amíg azt sem tudjuk, miért nem tárták föl a csalást a bank belső ellenőrei, vezetői, könyvvizsgálói és tulajdonosai.

A törvényes visszahívás ötletét így kénytelen volt elvetni a kormány. A mindenre elszánt politikának azonban nem lehet ilyen kicsinyes akadálya. Végső megoldásként mindig ott van a törvénymódosítás, amellyel a szervezet átszabható úgy, hogy megszűnjék az eltávolítandó célszemély posztja. Nem túl elegáns dolog, hiszen éppen azért szól hat évre a PSZÁF-elnöki mandátum, hogy erősítse a felügyelet kormánytól való függetlenségét, de egy feles törvényt bármikor jogszerűen módosíthat a kormánytöbbség, legfeljebb újabb szöget ver a jogállam koporsójába. Volt már ilyenre példa, és most már kétségünk sem lehet afelől, hogy lesz is.

Lehetne persze szakmai vitát folytatni arról, hogy milyen is egy pénzügyi felügyelet ideális irányítási struktúrája, és még az is lehet, hogy éppen a most kiagyalt megoldás kerülne ki győztesen. Ilyen eszmecsere azonban (tudtommal) nem folyt, igaz, ezt a kormány sem állította. Nemzetközi példákra nehéz lett volna hivatkozni (dicséretükre legyen mondva: nem is hivatkoztak), mert ahány ország, annyiféle felügyelet. (A német felügyelet irányítási szisztémája például kísértetiesen hasonlít a mai, még nem módosított magyarhoz. Ott is vannak időnként problémák - még böhöm nagy bankok is keveredtek már pénzmosási ügybe -, de ezért nem a felügyeletet szervezték át.)

Arról sem folyt (tudtommal) szakmai vita, hogyan is kell értelmezni a felügyelet függetlenségét, amely papíron éppoly kőbe vésett elv, mint a jegybankoké. "A felügyeleti intézkedések integritása megköveteli, hogy a felügyelet mindennemű politikai befolyástól független legyen" - fogalmazta meg már 1998 nyarán a független szakértőkből álló európai pénzügyi szabályozási bizottság. Hogy ez az elv az unióban sem érvényesül olyan következetességgel, mint a jegybankoknál, nem jelenti azt, hogy a betétesek és befektetők érdekében megkövetelt felügyeleti függetlenség ne lenne éppolyan fontos, mint az árstabilitást szolgáló jegybanki függetlenség. Pláne egy olyan országban, mint a miénk, ahol sok tízmilliárdot spórolhattunk volna meg a Postabank mentési költségéből, ha a pénzügyi felügyelet nagyobb függetlenséget élvez, és több jogosítvánnyal rendelkezik 1995-98 között.

Az Orbán-kormány kétségtelenül sokat tett a jogállamiság rombolásáért, de az mindenképp a javára írható, hogy az 1999-ben elfogadott PSZÁF-törvény a korábbinál egyértelműbbé tette a felügyelet feladatait és felelősségét, és növelte a függetlenségét. Ezt akkor is el kell ismerni, ha Orbán Viktor éppen személyes tanácsadóját javasolta a felügyelet elnöki posztjára, amivel rögvest kérdésessé tette, hogy komolyan veszi a függetlenség eszményét. Bár emiatt igencsak álságos a mai ellenzék látványos felháborodása a törvénymódosítás miatt, még ez sem hatalmazza föl a mai kormányt arra, hogy megkerülje az elnök visszahívásának törvényes útját.

Azt is érezzük, mennyire álságos a jegybank elnökének kiállása a felügyelet függetlensége mellett, hiszen ő volt az, aki - még pénzügyminiszterként - évekig vegzálta a (papíron szintén) független jegybank akkori elnökét, és mindent megtett azért, hogy idő előtti lemondásra bírja. Szász-ügyben most mégis ő áll az igazság oldalán, bármennyire túlzó is az a megállapítása, hogy az átszervezés egyenesen a pénzügyi stabilitást veszélyeztetné. A törvénymódosítás visszavonását szorgalmazó MNB-közlemény azért megfontolandó szakmai érveket is tartalmaz, függetlenül attól, hogy van-e sanda politikai szándék mögötte. Ha megalapozott lenne is Gyurcsány Ferenc összeesküvés-elmélete a kormányhatalom megbénításán munkálkodó, ellenzéki vezetésű közintézmények (ügyészség, közmédia, jegybank, pénzügyi felügyelet) aknaásásáról, az sem indokolná, hogy a jogállami norma felrúgásával szabaduljon meg a kormány az állítólagos összeesküvés résztvevőitől.

Az ellenzék banánköztársaságról beszél (azt persze gondosan elhallgatva, hogy ők maguk is sokat munkálkodtak ezen), meg balkáni állapotokat emleget. Mintegy ezt illusztrálandó, a Világgazdaság a PSZÁF-törvény módosításának tervével egy lapon számol be a török bankfelügyelet elnökének lemondásáról, aki azzal indokolta távozását, hogy az új kormány folyamatosan nyomás alatt tartotta őt (úgy látszik, rosszabbak voltak az idegei, mint a mi Szászunknak). Ma már tudjuk: az EU illetékese nem kíván szót emelni a magyar felügyelet ügyében, még ha korábban kiszivárogtatott is némi neheztelést. A most napvilágra került országjelentés ebben a műfajban úgyis az utolsó, így attól sem kell félni, hogy emiatt szégyenpadra kerülne országunk.

Úgyhogy minden rendben. Az újabb légypiszok az amúgy sem makulátlan politikai kultúránkon meg kit érdekel?

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.