Állítsátok meg a… New Yorkot!

  • Donáth Mirjam
  • 2013. január 17.

Éjfélkor New Yorkban

Draviczki Attilának születésnapja volt. Attilára, hajdúnánási vállalkozóra, az East Village egyik népszerű bárjának tulajdonosára, az Unicum amerikai forgalmazásának nagymesterére én felnézek. Nem kreatív üzleti ötleteiért, nem a bátorságért, amellyel idegen földön jól ragadta meg a munka végét, nem is kiterjedt kapcsolati tőkéjéért, melynek révén barátjának tudja – többek között – Michel Gondryt. Hanem mert szíve van. Olyan „nem nézem, honnan jöttél, magyar, nálam mindig kapsz egy kupicával”, bajbajutottat segítő, embert emberrel összekötő nagy szíve. A köszöntésére még a magamfajta kanapégombolyag is beleveti magát szombat éjjel a manhattani sötétségbe.

Járnék én mulatni minden szombaton, ha hétközben a vámpírváros nem szívná ki az életerőm. De azt teszi. Modern kori Spárta, díszcsomagolásban. Csabai tanár urat, aki egyszer helyettesített töriórán, megkérdeztük, hogy azok a spártaiak huncutkodtak-e, merthogy tinédzserként összeraktuk, hogy ha csak egymással bulizhattak, biztosan melege lett sokuknak. Csabai gondolkozás nélkül felelte: „Csak nem képzelitek, hogy miután végigmenetelték a napot talpig vasedényben, még volt erejük odaszólni: Pisti, jössz egy körre?” Hát ez az. Valahogy alapvetőleg én is így vagyok a szombattal New Yorkban. Azután a múlt héten olvastam Rita Levi-Montalcini Nobel-díjas biológusról, aki 103 éves korában most halt meg decemberben. Épp, mint Évamamóka, ő is sajnálta az időt az alvásra, öt órákra hajtotta álomra a fejét, naponta egyszer evett, és kutatta éjjel-nappal, hogyan fejlődnek az idegrostok. Szabad idejében saját ruháit varrta, ékszereit készítette, manikűrözött, és rajzolt – saját kézével illusztrálta kutatási eredményeit. Kerestem, kerestem a cikkben, vajon volt-e családja. Lehet az embernek házassága is meg Nobel-díja, gyerekei is meg gyönyörűre manikűrözött keze és politikai karrierje? És ha a második világháború alatt volt leány, zsidó leány Olaszországban? A munkahelyemről szabadító liftbe szállva még mindig ezt kerestem, amikor egy sikeres riporterkolléga boldogan oldalba lökött, hogy ő is olvasta a Levi-Montalcini-cikket, és hogy mekkora sztori. Kérdeztem, volt-e családja a néninek. Hát hogyne lett volna, felelte, és kiszálltunkkor még odaszólt: „Hiszek benne, hogy a fontos dolgok mind beleférnek az életünkbe.” Ezen kicsit meghatódtam, mint mindannyiszor, amikor szembetalálkozom az amerikaiak idealizmusával.

A Lower East Side-i tetőlakástól Draviczki Attila Keybárjáig („kulcs kocsma”, nem kéjbár) húsz sarok az út. Nincs Szex és New York: nem intek taxit, a sárga folyamban hömpölygő kocsik alig tudnak egymástól mozdulni, egyébként sem olyan mulatóba tartok, ami előtt tűsarokban kell sorban állni. Sétálok. Azaz huszonöt percen át küzdök a nosztalgiával a Kazinczy utca kőkockái után, melyekre rá sem ismertem, amikor most decemberben arra ballagtam, hogy kontextusba kerüljenek a Szabó Zoli-minikrokik, melyeket Pest eme társaspontjáról a Facebookon publikál, és amelyeket legfőbb ideje közzétennie. A legviccesebb rész, mindig, amikor főhősei, bulizástól ittas Kazincy utcába járók, taxisofőrök meg mások, felismerik mint az Index újságíróját, amitől épp azzal a „nem ácsoroghatok egyedül az utcán, mert tán bele is döglenék a dologba” bosszankodással jön zavarba, mint Woody Allen.

Egy dolgot véletlenül mindig otthon felejtek, ha szombat estébe indulok. A születési évemet igazoló okiratot: jogsit, újságíró-igazolványt, útlevelet, bármit. Nem azért, mert érzékeny lennék a koromra, csak az örökös igazoltatástól berzenkedem. És mert érzékeny vagyok a koromra. Nem emlékszem pontosan, mikor lett így, de egész biztosan New Yorkban történt, talán egy időben azzal, amikor festeni kezdtem a körmömet. Mindkét cilikeség Évamamókára emlékeztet, ragaszkodom is hozzájuk rendesen: festem a körmöm, és otthon felejtem az okiratokat. És ez mindig problémát is jelent, mert angolszász országban nem engednek közösségben italt fogyasztani igazolvány nélkül. Kivéve a New York-i East Village-ben Attila bárját, és ez egy igen nagy piros pont, amelyre ebben a nem-reklámcikkben felhívom a figyelmet. Hogy úgy lépünk be az ajtón – amelyet éppolyan kétajtós szekrénnyi fekete szekuritis nyit, mint bármelyik másikat Manhattanben –, mintha Hajdúnánáson lennénk.

Biztosan minden kocsma mesebarlang, csak máshol nem nappali méretű a tér, hogy 70 embernél kiteszik a „telt ház” táblát, egyetlen kandalló fűti be, és Attila, miután a kezedbe nyom egy Unicumot, bemutat a körülötted lévőknek. Mint egy házibuliban. Takács Zoltánnak szeretne például, aki Magyarországot a National Geographic Fiatal Felfedezők listáján képviseli, és akit Attila kígyóbűvölőnek harangoz be, pedig igazából kígyómérgész, aki a Keybárban töltődik fel, mielőtt a következő dzsungelbe vetné magát. A herpetológust az Attiláról és a tulajtárs Gyusziról rajzolt portré alatt várjuk, mellettünk a képet alkotó művész issza a sörét. Ha már ott áll, elárulja, hogy a Marvelnél dolgozik. A Pókembert rajzolja például. A kígyász végül nem tűnik fel, csak Örs Erdélyből, aki ugyan szintén tart otthon óriáskígyót, de a kenyerét egész mostanáig az amerikai profi focicsapatban kereste mint hátvéd. Arcok, történetek, felesek: Attilát is az foglalkoztatja, mint Szabó Zolit. Isten éltesse sokáig!

A hazaút győzelemittas. Mintha a Thermopülai szorosnál nyakon ragadtam volna New Yorkot, és visszaszívtam volna egy kis életerőt. Ahogy kimondtam Ádámnak – akiről éjfélkor, már a New York-i „Nemzeti Színház” épületében mesélték a társai, hogy nem akármilyen színész –, hogy „kollégák vagyunk”, leesett számomra is: az energiát valójában a szerep emészti fel, amelyet egy idegen nyelven, idegen kultúrában szakadatlan játszom, és amelyben még mindig csak nagy vonalakban emlékeztetek önmagamra. De a szombat éjjelnek nem kell játszani. Bele is fog férni szépen az életembe, hiszen „a fontos dolgok mind beleférnek”.

Még akkor is, ha Levi-Montalcininek – a gyönyörű, törékeny öregasszonynak a Nobel-díjjal és a végigalkotott, általam olyannyira csodált életével – sosem lett családja.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.