Megállt az idő

  • Donáth Mirjam
  • 2012. december 7.

Éjfélkor New Yorkban

Minden napra egy tojás. Tegnap Sebestyén Miklós basszusát hallgattam a Metropolitanben, a fiatalember most debütált az Aidában. Tegnapelőtt Gothár Péter filmjét, a Megáll az időt néztem a Lincoln Centerben. Meg se lehet mondani, hogy a város neve New York, ennek következtében egész elviselhető. Egyébként semmi baj nem lenne Manhattannel, ha budapesti sziget lenne. Nem közvetlenül a Margit-sziget alatt, mert barbárság lenne a Parlament és a budai vár kontrasztját felhőkarcolókkal keresztülhúzni, de a Lánchíd után szépen el is kezdődhetne. Akkor az Upper West Side-ról vasárnap én is hazavillamosozom, és nem úgy támolygok ki a Megáll az időről párás szemekkel, hogy még Orsós László Jakabnak sem köszönöm meg, hogy elhozta a filmet. Pedig az, hogy komplett panelbeszélgetéssel az egyébként román filmfesztiválon tűzette műsorra, miközben a Magyar Kulturális Intézetnek már nem ő a feje, mégiscsak truváj. Ezt gondolja az ember, pedig az szürreálisabb lett volna, ha a magyar állam támogatja a rendezvényt, amely vehemensen kritizálja a kultúrát egyszínűre satírozni igyekvő román és magyar hatalmasokat. Meg is van a közös pont, amely e kelet-európai Péter-Pál szomszédokat egy manhattani fedél alá hozta: a sorközösség egy „törött demokráciában”. Így történt, hogy a Lincoln Center a román filmfesztivált, benne a kis magyar blokkal a Román és a Magyar Kulturális Intézetek volt vezetőivel szervezte meg. Utóbbi a Pen névre hallgató nemzetközi írószövetség Salman Rushdie alapította világirodalmi fesztiváljának az igazgatója.

Mindennek rendelt ideje van. Még a Pázmányról elnevezett katolikus egyetemen sem adnak önszántukból kommunikációdiplomát a Megáll az idő megtekintése nélkül. Réges-régen látnom kellett volna a filmet. Vizsgaanyag volt. Bikácsy tanár úr teljes szemináriumi órát szentelt az elemzésére, a mai napig tisztán emlékszem: az osztály sosem látott aktivitással cserélt eszmét az ötvenes évek szüleinkre és ránk nehezedő örökségéről. De mert egy történet, ha nem is Gotháré, az én tarsolyomban is volt, a film elsumákolása nem jelentett akadályt, hogy részt vegyek a vitában: a disputa tárgyán nőttem fel Évamamóka konyhájában. Abban az időben, amikor még mindkét lábfejem felfért a sparhelt párkányára, sokat törtem azon a fejem, vajon elmenekülnék-e Budapestről, ha újra elnyomás szakadna ránk, és vele együtt nagy emberi csalódások, hazugságok, élet-, de legalábbis börtönveszély és irdatlan igazságtalanságok. Az alternatívát is elképzeltem, az új életkezdést egy messzi vidéken, csodaházban, többemeletesben, külön szobával, óriás plüsstigrissel, amilyen csak a gazdag gyerekeknek van – de ezek a képek hidegek voltak. Ezzel szemben a tankok járta utca, a padláson bujkálás, a börtönőr hordta könyvekkel töltött cellafogság, a virágnyelven kommunikálás a Műegyetem oszlopai árnyékában – barátságos melegséget sugároztak. Hőmérséklettel párosítani fantáziaképeket olyan gyerekkori játék lehetett, mint amikor egy szót színesben látunk. Budapest aranybarna, Szigliget türkizkék. New York meg… fakó. Az újságíró nagyanyám színezte, konyhamelegben, almás pite fölött továbbörökített emlékképek behozhatatlan előnyt élveztek: amióta az eszemet tudom, nem volt kérdés, hogy történjék bármi, belőlem nem lesz emigráns. Arról nem beszélve, hogy rémes egy szónak tartottam. Rikító sárgának.

Húsz évvel később, múlt vasárnap, New York-i vendégmunkásként nézem meg először a Megáll az időt. Az ütő is megáll. Bennem. Jó lenne azt mondani, hogy a film alatt nem magamat siratom, aki vagy öt éve megállítottam az időt, csak hogy ne kelljen döntenem arról, hol legyek fiatal felnőtt. De az igazság az, hogy azok bőrében találom magam, akikről gyerekkoromban olyan biztosan tudtam, hogy a hideget választották. Babarczy Eszter úgy fogalmazott a film után – és senki sem szállt vele vitába –, hogy úgy véli, a negyedik generáció hagyja cserben az országot, vagyis bukik bele a feladatba, hogy szabad rendszert teremtsen. Kudarcot vallott szüleim „fiatal demokrata” generációja, és az enyém is, akik vagy teljesen közömbössé váltunk a politika iránt, vagy Jobbik-szimpatizánsok lettünk, vagy leléptünk az országból. Egy fontos különbség azért van a filmbéli Köves Dini és közöttünk, hogy az „exit opció”, azaz a nagyvilág választásával nekünk nem kell szükségszerűen belekompromittálódnunk a rendszerbe. Az optimista szcenárió tehát azt mondja, hogy a tapasztalatokat, anyagi biztonságot és ki tudja még, mi mindent nyerő hazatérőknek lehet ereje és kedve megcsinálni azt, amibe az otthon maradottak belefásulnak. Romantikus egy elképzelés, de minél inkább belefásulok a távollétbe, annál inkább szeretnék hinni benne. Ehhez az álomhoz legalábbis az kellene, hogy csapatostul, mint a költöző madarak érkezzen haza a (több) százezres tömeg.

New Yorkban ahány kiköltözött, annyi történet. A fiatalok között talán még csak többségben sincsenek a Magyarországot gazdasági vagy politikai kétségbeesésből elhagyók. Ambiciózus kalandorok és vesztenivaló nélküli szívtöröttek állomása a város, mert itt könnyen nem lesz teljes jogú állampolgár senkiből, és nem lehet csak úgy hazaugrani sem – idő kell hozzá és pénz. Ebből az is következik, hogy aki megveti a lábát, nem valószínű hogy egyhamar elengedi. A kulturális szakadék meg akkora, hogy aki átugorja, nem biztos, hogy vissza is tud ugrani. Julika, édesanyám barátnője orvos férjével és kisfiaival 1984-ben hagyta el végleg Magyarországot. Sokszor mondja, mennyivel jobb dolgom van, mint amilyen nekik volt, mert én bármikor hazamehetek. Én meg erősködöm, hogy neki könnyebb, aki döntése következményeinek gyűlöletes részét rákenheti a kommunizmusra. Ők „nem mehettek haza”. A 21. század magyar emigránsának tragédiája, hogy csak magának nem fogja tudni megbocsátani, hogy nem tért haza.

Majd pont én fogok a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak tippeket adni arról, hogyan akasszon horgot a külhonba szakadt magamfélének a szívébe, de a Megáll az idő a bizonytalankodóra klasszisokkal nagyobb hatást gyakorolna, mint a kisgagyi a YouTube-on.

A kis különbségekre visszatérve: ha Gothár Péter amerikai filmrendező, akkor a Megáll az idő (nem ez, az amerikai verzió) nem 67-ben, hanem 89-ben ér véget. Köves Dini újratemet, rendszert vált, és sokkal, de sokkal jobb nőt talál a sipákoló Szukics Magdánál. Hogy meglegyen a happy end.

Ha Gothár Péter amerikai filmrendező, akkor 2010-ben leforgatja a Megáll az idő kettőt (nem ezt, az amerikai verziót), amelyben Köves Dini gyereke, belefáradva Magyarországba Amerikába megy. Találkozik Pierrel, jó esélyt kap arra, hogy szép karriert csináljon, de végül hazamegy. Hogy meglegyen a happy end. Mármint a magyar.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.