Megállt az idő

  • Donáth Mirjam
  • 2012. december 7.

Éjfélkor New Yorkban

Minden napra egy tojás. Tegnap Sebestyén Miklós basszusát hallgattam a Metropolitanben, a fiatalember most debütált az Aidában. Tegnapelőtt Gothár Péter filmjét, a Megáll az időt néztem a Lincoln Centerben. Meg se lehet mondani, hogy a város neve New York, ennek következtében egész elviselhető. Egyébként semmi baj nem lenne Manhattannel, ha budapesti sziget lenne. Nem közvetlenül a Margit-sziget alatt, mert barbárság lenne a Parlament és a budai vár kontrasztját felhőkarcolókkal keresztülhúzni, de a Lánchíd után szépen el is kezdődhetne. Akkor az Upper West Side-ról vasárnap én is hazavillamosozom, és nem úgy támolygok ki a Megáll az időről párás szemekkel, hogy még Orsós László Jakabnak sem köszönöm meg, hogy elhozta a filmet. Pedig az, hogy komplett panelbeszélgetéssel az egyébként román filmfesztiválon tűzette műsorra, miközben a Magyar Kulturális Intézetnek már nem ő a feje, mégiscsak truváj. Ezt gondolja az ember, pedig az szürreálisabb lett volna, ha a magyar állam támogatja a rendezvényt, amely vehemensen kritizálja a kultúrát egyszínűre satírozni igyekvő román és magyar hatalmasokat. Meg is van a közös pont, amely e kelet-európai Péter-Pál szomszédokat egy manhattani fedél alá hozta: a sorközösség egy „törött demokráciában”. Így történt, hogy a Lincoln Center a román filmfesztivált, benne a kis magyar blokkal a Román és a Magyar Kulturális Intézetek volt vezetőivel szervezte meg. Utóbbi a Pen névre hallgató nemzetközi írószövetség Salman Rushdie alapította világirodalmi fesztiváljának az igazgatója.

Mindennek rendelt ideje van. Még a Pázmányról elnevezett katolikus egyetemen sem adnak önszántukból kommunikációdiplomát a Megáll az idő megtekintése nélkül. Réges-régen látnom kellett volna a filmet. Vizsgaanyag volt. Bikácsy tanár úr teljes szemináriumi órát szentelt az elemzésére, a mai napig tisztán emlékszem: az osztály sosem látott aktivitással cserélt eszmét az ötvenes évek szüleinkre és ránk nehezedő örökségéről. De mert egy történet, ha nem is Gotháré, az én tarsolyomban is volt, a film elsumákolása nem jelentett akadályt, hogy részt vegyek a vitában: a disputa tárgyán nőttem fel Évamamóka konyhájában. Abban az időben, amikor még mindkét lábfejem felfért a sparhelt párkányára, sokat törtem azon a fejem, vajon elmenekülnék-e Budapestről, ha újra elnyomás szakadna ránk, és vele együtt nagy emberi csalódások, hazugságok, élet-, de legalábbis börtönveszély és irdatlan igazságtalanságok. Az alternatívát is elképzeltem, az új életkezdést egy messzi vidéken, csodaházban, többemeletesben, külön szobával, óriás plüsstigrissel, amilyen csak a gazdag gyerekeknek van – de ezek a képek hidegek voltak. Ezzel szemben a tankok járta utca, a padláson bujkálás, a börtönőr hordta könyvekkel töltött cellafogság, a virágnyelven kommunikálás a Műegyetem oszlopai árnyékában – barátságos melegséget sugároztak. Hőmérséklettel párosítani fantáziaképeket olyan gyerekkori játék lehetett, mint amikor egy szót színesben látunk. Budapest aranybarna, Szigliget türkizkék. New York meg… fakó. Az újságíró nagyanyám színezte, konyhamelegben, almás pite fölött továbbörökített emlékképek behozhatatlan előnyt élveztek: amióta az eszemet tudom, nem volt kérdés, hogy történjék bármi, belőlem nem lesz emigráns. Arról nem beszélve, hogy rémes egy szónak tartottam. Rikító sárgának.

Húsz évvel később, múlt vasárnap, New York-i vendégmunkásként nézem meg először a Megáll az időt. Az ütő is megáll. Bennem. Jó lenne azt mondani, hogy a film alatt nem magamat siratom, aki vagy öt éve megállítottam az időt, csak hogy ne kelljen döntenem arról, hol legyek fiatal felnőtt. De az igazság az, hogy azok bőrében találom magam, akikről gyerekkoromban olyan biztosan tudtam, hogy a hideget választották. Babarczy Eszter úgy fogalmazott a film után – és senki sem szállt vele vitába –, hogy úgy véli, a negyedik generáció hagyja cserben az országot, vagyis bukik bele a feladatba, hogy szabad rendszert teremtsen. Kudarcot vallott szüleim „fiatal demokrata” generációja, és az enyém is, akik vagy teljesen közömbössé váltunk a politika iránt, vagy Jobbik-szimpatizánsok lettünk, vagy leléptünk az országból. Egy fontos különbség azért van a filmbéli Köves Dini és közöttünk, hogy az „exit opció”, azaz a nagyvilág választásával nekünk nem kell szükségszerűen belekompromittálódnunk a rendszerbe. Az optimista szcenárió tehát azt mondja, hogy a tapasztalatokat, anyagi biztonságot és ki tudja még, mi mindent nyerő hazatérőknek lehet ereje és kedve megcsinálni azt, amibe az otthon maradottak belefásulnak. Romantikus egy elképzelés, de minél inkább belefásulok a távollétbe, annál inkább szeretnék hinni benne. Ehhez az álomhoz legalábbis az kellene, hogy csapatostul, mint a költöző madarak érkezzen haza a (több) százezres tömeg.

New Yorkban ahány kiköltözött, annyi történet. A fiatalok között talán még csak többségben sincsenek a Magyarországot gazdasági vagy politikai kétségbeesésből elhagyók. Ambiciózus kalandorok és vesztenivaló nélküli szívtöröttek állomása a város, mert itt könnyen nem lesz teljes jogú állampolgár senkiből, és nem lehet csak úgy hazaugrani sem – idő kell hozzá és pénz. Ebből az is következik, hogy aki megveti a lábát, nem valószínű hogy egyhamar elengedi. A kulturális szakadék meg akkora, hogy aki átugorja, nem biztos, hogy vissza is tud ugrani. Julika, édesanyám barátnője orvos férjével és kisfiaival 1984-ben hagyta el végleg Magyarországot. Sokszor mondja, mennyivel jobb dolgom van, mint amilyen nekik volt, mert én bármikor hazamehetek. Én meg erősködöm, hogy neki könnyebb, aki döntése következményeinek gyűlöletes részét rákenheti a kommunizmusra. Ők „nem mehettek haza”. A 21. század magyar emigránsának tragédiája, hogy csak magának nem fogja tudni megbocsátani, hogy nem tért haza.

Majd pont én fogok a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak tippeket adni arról, hogyan akasszon horgot a külhonba szakadt magamfélének a szívébe, de a Megáll az idő a bizonytalankodóra klasszisokkal nagyobb hatást gyakorolna, mint a kisgagyi a YouTube-on.

A kis különbségekre visszatérve: ha Gothár Péter amerikai filmrendező, akkor a Megáll az idő (nem ez, az amerikai verzió) nem 67-ben, hanem 89-ben ér véget. Köves Dini újratemet, rendszert vált, és sokkal, de sokkal jobb nőt talál a sipákoló Szukics Magdánál. Hogy meglegyen a happy end.

Ha Gothár Péter amerikai filmrendező, akkor 2010-ben leforgatja a Megáll az idő kettőt (nem ezt, az amerikai verziót), amelyben Köves Dini gyereke, belefáradva Magyarországba Amerikába megy. Találkozik Pierrel, jó esélyt kap arra, hogy szép karriert csináljon, de végül hazamegy. Hogy meglegyen a happy end. Mármint a magyar.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.