Az én rezsiharcom

  • Kálmán C. György
  • 2014. március 1.

Első változat

Németh Szilárd főrezsiharcos szerint azért, ami a szolgáltató birtokában van, a szolgáltatást igénybe vevőnek nem volna szabad fizetnie. Végiggondolom.

„Ha a mérőóra a szolgáltató tulajdonában van, miért kell annak fizetni, aki azt igénybe veszi?” (Németh Szilárd nemzeti rezsiügyi főmegmondó, február 26., a közszolgálati rádió hírei.)

Elképzeltem, hogy ha majd megéhezem, leugrom Lajos bácsi sarki kisboltjába párizsiért, kenyér van itthon, elég lesz az.

Két percre van a kisbolt, nem érdemes azért a párizsiért a nagy, flancos üzletig elmenni. Sál a nyakamba, negyedkilót kérek, 26 deka lett, mindegy. A magyar ember arról ismerszik meg, hogy nagyvonalú és vendégszerető. Megyek is kifelé, mikor Lajos bácsi utánam szól:

– El tetszett felejteni fizetni.

Már hogy úgy érti, hogy a párizsit nem fizettem ki. Mondja ezt ő, nekem.

Mégis, mit képzel?

Tudom én, hol lakik a Lajos bácsi, két utcával feljebb van takaros kis családi háza, Suzuki a garázsban, előkert, hinta a gyerekeknek.

Visszakérdezek: hogy mégis, hogy tetszik ezt gondolni? Mit felejtettem el?

Hát kifizetni a parizert, mondja. 26 deka volt, az kétszáznyolcvanöt forint.

Még hogy én fizessek. Mondom is neki: Lajos bácsi, hát kié az a párizsi? Miért fizetnék én bármennyit, bárkinek, ha egyszer az enyém? A magyar emberek bőrén akar meggazdagodni? Azt hiszi, hogy a magyar emberek bármit lenyelnek?

Zavarba jön az öreg, arról motyog, hogy az az övé volt, vagyis hát a cégé, és eladta nekem, legyek szíves odaadni az árát.

Csoda-e, ha erre már indulatba jövök? Mégis, mit képzel ez az élősködő? A magyar emberek vérét szívják ezek, termelő munkát nem végeznek, miféle név az a Lajos? Mondom a rendőröknek is, amikor már nagyon kérdezgetnek, hogy utánanéztem, azt a párizsit, amit Lajos bácsi 1089 forintért ad kilónként, 1053-ért szerzi be a nagykertől. Nyilvánvaló, hogy a pofátlan extraprofit a gyermekprostitúcióba meg a fegyverkereskedelembe megy, nem véletlenül élnek olyan nagy lábon a Lajosék, az unokaöccse trafikjáról is tudnék mesélni, de nem akarok. A magyar ember meg csak el akarja ütni az éhét, és pusztán azért, mert ehhez rá kell fanyalodnia a Lajos bácsi párizsijára, már rögtön fizetnie kellene. Hát nem. Tanulják meg egyszer s mindenkorra, hogy vannak határok, velünk nem lehet bármit megtenni.

Párizsi, ez is milyen jellemző. Véletlenül sem moszkvai vagy bakui.

Most elég rendesek velem, csend is van, bár szerintem ezek sem végeznek termelő munkát, ami a magyar emberek társadalmának alapja. Mindig türelmesen végighallgatnak, amikor elmondom, hogy én bizony nem vagyok hajlandó fizetni azért, hogy megkapjam a párizsimat, és hogy ennek mi a logikája – meg kell hagyni, reggel is, este is adnak úgy tíz-tíz dekát, és nem nyaggatnak a pénzzel. Néha kivisznek sétálni a folyosóra, ott másoknak is elmondhatom, hogy a magyar emberek szabadságharca hogyan kapcsolódik össze a népnyúzó idegen nagytőke elleni küzdelemmel. De azért vannak közülük, akik szerintem a nyugati multik zsoldjában állnak, például nem engedik, hogy a párizsihéjakat, amik fontos bizonyítékok volnának, a párnám alatt gyűjtsem. Csakhogy a magyar furfangos fajta, előbb-utóbb túljárok az eszükön.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.