Az őrségről (2)

  • Kálmán C. György
  • 2012. április 25.

Első változat

(Az előző rész tartalmából: megvédtük az értetlenkedő, tájékozatlan vagy egyenesen ellenséges hangok kereszttüzétől az iskolaőrség intézményét és a törvénymódosítást, amely e nélkülözhetetlen testület létrehozását lehetővé teszi.)

Be kell látnunk, hogy a kritikai megjegyzéseknek annyiban – de csakis annyiban – van egyébként létjogosultságuk, mármint ha jobbító szándékból, a nemzet újjáépítésének vágyából fakadnak, hogy az iskolaőrség túlságosan szűk keretek közé szorul, mesterségesen állítunk fel olyan technikai akadályokat, amelyek egyébként hosszabb távon a kibontakozás gátjaivá válhatnak. Addig ugyanis, ezt készséggel elismerjük, az őrség rendszere nyilvánvalóan nem sokat ér, ha szűklátókörűen értelmezzük feladatait, ha úgy gondoljuk, hogy az iskolaőrségi szervezet csakis az általános és középiskolák rendjét tartja fönn. Kormányunk elképzelése szerint a munkára és tanulásra nevelés nem állhat meg a középiskolák kapuinál, ezért felmenő rendszerben kell megvalósítani a fiatalok jogkövető magatartása kialakításának elősegítését, s mihamarabb be kell vezetni az iskolaőri poszt megvalósításának feltételeit a felsőoktatásban is.

Sajnos, az elmúlt időszakban a kötelező egyetemi tanórákon való részvétel elmulasztása bizonyos liberális körök hatására, akik nem tudnak belenyugodni a választási vereségbe, nemzetgazdasági szinten is jelentkező, villámcsapásszerű méreteket öltött, aminek ideje elejét venni a jövőben. Ezért a kormány rövid távú tervei között szerepel az egyes rendészeti feladatokat ellátó szervek tevékenységéről, valamint egyes törvényeknek az iskolakerülés elleni fellépést biztosító módosításáról szóló törvény olyan értelmű módosítása, amely módot és lehetőséget biztosítana az iskolaőri intézmény kiterjesztésére a felsőoktatásra ugyanolyan megfontolásból, mint az általános és középiskolák esetében. Nem tolerálható, hogy egyes fiatalok akkor és úgy hagyják el az oktatási intézményeket napközben, tanítási időben, amikor becsületes társaik órán ülnek, hogy ezt senki nem kéri rajtuk számon, az egyetem kapuja előtt randalíroznak, dohányoznak, és erkölcsből, munkaszeretetből, hivatástudatból rossz példát mutatnak a magyar embereknek.

Az iskolaőri funkció ilyen gazdagítása már csak azért is kívánatos lenne, mert a felsőoktatási intézmények esetében még nagyobb veszélyt jelent, hogy nagy az épületekben az idegenek jövés-menése, itt nemcsak szülők, hanem – ilyen-olyan ürügyekkel – mindenféle ismeretlen, a felsőoktatási intézménybe nem beiratkozott és nem is itt dolgozó személyek jelennek meg, akik azután akár bűncselekményeket is elkövethetnek (ártatlan diákokat gáncsolnak el a folyosón, elveszik a másik uzsonnáját vagy maciját). Elég ebből – mondja ki a kormány, a lehető leghatározottabb hangon –, nem tűrjük tovább! Rendet a felsőoktatásban! Sőt!

Sőt! A következetesség, ahogyan egyébként sokan mondják, a legfontosabb erény. Iskolaőrökre – bár talán más néven – a munkahelyeken is bizony nagy szükség volna. Ahol nehéz fenntartani a fegyelmet, ahol egyesek úgy gondolják, hogy a munkaidő ledolgozásának követelménye rájuk nem vonatkozik, ott nagyon is elkelnek a rend fegyelmező, de persze bölcs és méltányos őrei. Ha egyszer szerepel a törvényben mezőőr, hegyőr és hivatásos vadász, ugyan miért ne volna helye benne a munkahelyi őröknek, akik a munkahelyek fegyelmére, biztonságára, a dolgozók helyes viselkedésére, az etikai normák betartására felügyelnének? Ettől az intézkedéstől, az új testület felállításától azt várjuk, hogy a munkakerülés jelentősen visszaszorul, az üzemi szarkák és a lógósok lelepleződnek, a termelékenység fokozódik. Magáncégek esetében persze szó sincs kötelező előírásról, bár egyébként teljesen természetes, hogy az adókedvezmények, állami támogatások, kormányzati megrendelések megítélésekor a munkaőrség is egyik szempontja lehet a döntéshozatalnak.

Összefoglalva tehát: a demokratikus, szabad, nemzeti felsőoktatási és munkaőrség  megteremtése jelentős lépés hazánk újjáépítése vonatkozásában. További terveinkről hamarosan értesítjük az érdeklődő nagyközönséget.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.